علت خارش پوست در هوای سرد چیست؟
 خارش پوست گاهی نشانه حساسیت است و زیاد مهم نیست، اما گاهی نشان دهنده وجود یک بیماری جدی در بدن است که در ادامه به مهم ترین علل خارش پوست اشاره می شود

من در فصل سرد سال دچار خارش پوست می شوم . آیا این مشکل جدی است ؟

خارش شدید بدن، یک بیماری نیست و به عنوان یک علامت مطرح می‌شود. برای نمونه ممکن است فردی تب کرده باشد و علت آن عفونت درونی بدن یا عفونت خون باشد.

ممکن است علت خارش اگزما، حساسیت شدید پوست، پوست خشک ، حساسیت به شوینده‌ها یا ابتلا به بیماری هوچکین باشد زیرا این بیماری از جمله بیماری‌هایی است که یکی از نشانه‌های اصلی ابتلا به آن، خارش بدن است. اختلال عملکرد تیروئید به صورت کم کاری یا پرکاری نیز منجر به خارش بدن می‌شود. ممکن است علت خارش، بیماری‌های پوستی باشد و نشانه‌ای از ابتلا به هیچ کدام از بیماری‌ها نباشد.

نارسایی کلیه، مشکلات هورمونی، بیماری های کبد (التهاب کبدی به دلیل انسداد مجاری صفراوی) و تمام بیماری‌های داخلی بدن با نشانه‌ای از خارش آغاز می‌شوند و ارتباط مستقیمی با خارش بدن دارند.حتی خارش می‌تواند علامتی برای ابتلا به سرطان نیز باشد. البته گاهی ممکن است به علت ابتلا به یک بیماری عفونی مانند گال باشد که این بیماری مسری است.

بیشتر بدانید : چرا پوستم می خارد؟ علت خارش پوست

خارش پوست

در برخی پیدا کردن علت خارش مشکل است و باید آزمایش‌هایی انجام شود زیرا ممکن است خارش حتی به دلیل ابتلا به انگل روده و شپش سر باشد.خارش ناشی از خشکی پوست بسیار شایع است که این علت بیشتر در سالمندان، افرادی که در محیط‌های آب و هوایی خشک زندگی می‌کنند یا آب کم می‌خورند، شایع است که می‌توان با استفاده از نرم کننده‌ها، روغن‌های گیاهی و شوینده‌های ملایم خارش را کنترل و درمان کرد. گاهی نیز از آنتی هیستامین‌ها به عنوان کنترل کننده خارش- نه درمان کننده علت خارش- می‌توان استفاده کرد.


بیشتر بدانید : خارش پوست علامت چه بیماری هایی است

بیشتر بدانید : دلایل عجیب خارش پوست

بیشتر بدانید : عارضه پوست موسوم به خارش زمستانی

بیشتر بدانید : این خارش پوستی ریشه در اعصاب دارد

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com