پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چیزی به شما می گوید
 پوسته پوسته شدن پوست دلایل متعددی دارد از خشکی پوست و آفتاب سوختگی گرفته تا عفونت های قارچی و حساسیت های پوستی

پوسته پوسته شدن پوست خشک

خشکی پوست

یکی از رایج ترین علل پوسته پوسته شدن پوت، خشکی است. در آب و هوای گرم یا باد سرد خشک شدن پوست طبیعی است. پوست خود را با استفاده از پاک کننده های ملایم و آبرسان، مرطوب نگه دارید.

بیشتر بدانید : خشکی پوست و احتمال ابتلا به 4 بیماری مهم

بیشتر بدانید : درماتیت (اگزمای) دور دهان


پوسته پوسته شدن پوست در اثر آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

آفتاد سوختگی در واقع لایه بیرونی پوست را از بین می برد به همیندلیل چند روز بعد پوستتان  شروع به پوسته پوسته شدن می کند. به یاد داشته باشید که هر دو ساعت یک بار از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.


پوسته پوسته شدن پوست در اثر واکنش های آلرژیک

آلرژی پوستی

آلرژی یکی دیگر از علل شایع پوسته پوسته شدن پوست است. شاید چیزی خوردید ه با بدنتان سازگار نبوده یا از صابون، لوازم آرایشی و مواد شوینده جدید استفاده کردید. ممکن است فقط دچار یک تحریک خفیف یا بثورات کوچک شوید ولی گاهی با عوارض شدید و سرتاسری روبرو خواهید شد. حتی یک عفونت معمولی مثل سرماخوردگی هم می تواند عامل این مشکل باشد.


پوسته پوسته شدن پوست در اثر عفونت استافیلوکوک Staphylococcal

عفونت استافیلو کوک

باکتری های زیادی روی پوست ما زندگی می کنند که گاهی رشد بیش از حد آن ها موجب عفونت و پوسته پوسته شدن می شود. یکی از رایج ترین آن ها استافیلوکوک است که معمولا با یک زخم کوچک شروع شده ولی به سرعت پیشروی می کند. پوست حساس شده و مانند کاغذ چروک می خورد. در موراد شدید که بیشتر در کودکان دیده می شود رویه پوست کاملا می ریزد و باید در همان هفته اول با آنتی بیوتیک درمان شود.


پوسته پوسته شدن پوست در اثر عفونت قارچی یا مخمر

عفونت قارچی

عفونت قارچی پوست به سرعت گسترش پیدا می کند. مخمرها در شرایط گرم و مرطوب رشد کرده و بسیار مسری هستند و احتمال ابتلا به آن ها در مناطق عمومی مثل استخرهای شنا زیاد است. عفونت مخمری اغلب با داروهای بدون نسخه درمان می شود ولی در موارد شدید نیاز به تجویز داروی قوی تر توسط پزشک دارید.

نوعی عفونت قارچی به نام کرم حلقوی ringworm  هم شناخته می شود که بر خلاف اسمش هیچ کرمی عامل ایجاد آن نیست و به شکل یک حلقه قرمز همراه با خارش روی پوست ایجاد می شود که در  صورت عدم درمان گسترش پیدا می کند و منجر به پوسته پوسته شدن پوست میشود و از راه تماس پوست به پوست قابل انتقال است.


پوسته پوسته شدن پوست در اثر درمان سرطان : پرتو درمانی

پرتو درمانی

برخی افراد پس از درمان سرطان بویژه پرتودرمانی واکنش نامطلوب پوست را تجربه می کنند. پوست پوسته پوسته شده را در این مورد می تواند با کورتیکو استروئید ها درمان کرد این دارو به شما کمک می کند در حالی که سیستم ایمنی بدنتان ضعیف شده، عفونت ثانویه را از بین ببرید.


پوسته پوسته شدن پوست در اثر اگزما

اگزما

اگزما پوستی قرمزو خارش دار معمولا در چروک های بدن مثل آرنج و زانو اجیاد می کند. درمان اگزما با پمادهای کورتیکو استروئیدو مرطوب کننده انجام می شود.


پوسته پوسته شدن پوست در اثر پسوریازیس

پسوریازیس

پسوریازس باعث ضخیم شدن و خارش و ایجاددرد در پوست می شود که بر تمام بدن تاثیر می گذارد. این بیماری با دیابت، بیماری های قلبی و افسردگی در ارتباط است وبرای کاهش علایم آن باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید.


سوختن دهان

سوختن دهان

پوسته پوسته شدن داخ دهان می تواند به علت خوردن غذا یا نوشیدنی داغ و سوختنداخل دهان شود. استفاده از دهان شویه سالین  می تواند به درمان ضایعات کوچک کمک کند. ولی در موارد جدی و تورم گلو باید به اورژانس مراجعه کنید.


درماتیت سبوره Seborrheic dermatitis

درماتیت سبوره

درماتیت سبوره شبیه اگزما است که سبب ایجاد پوسته شدن و شوره  و خارش به خصوص در سر نوزاد می شود. علت آن می تواند ژنتیک، استرس و مخمر روی پست باشد. افرادی که مبتلا به آکنه یا صرع می شود یا دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شد اند مستعد ابتلا به این بیماری هستند که ممکن است در سایر بخش های بدن هم دیده شود. سبورهبه صورت خود به خودی یا شامپوهای ضد شوره قابل درمان است.


شستشوی بیش از حد دست ها

شستشوی بیش از حد دست ها

یکی از علل شایع پوسته پوسته شدن دست ها شستشوی طولانی یا بیش از حد است. واکنش آلرژیک به محصولاتی مانند صابون، شوینده های خانگی و لوازم آرایشی هم می تواند روی دست اثر بگذارد.


پای ورزشکار Athlete’s foot

پای ورزشکار

پا معمولا در معرض عفونت قارچی ، کپک و مخمر است. محیط کفش مرطوب، گرم و تاریک است. یکی از علل شایع پوسته پوسته شدن پا، پای ورزشکار است. این عفونت ناخوشایند می تواند به ناخن  پا و دست گسترش پیدا کند و در مناطق مرطوب مانند دوش، شنا، استخر، اتاق انباری و وسایل ورزشی مشترک قابل انتقال است. با وجود پایدار بودن معمولا جدی نیست مگر این که یک بیماری اساسی مانند دیابت یا ضعف سیستم ایمنی بدن داشته باشید.


تعریق بیش از حد

تعریق بیش از حد

شرایطی مانند پرکاری هورمونی که موجب عرق بیش از حد می شود می تواند منجر به لایه برداری پوست پا شود. رطوبت دائمی پا باعث ایجاد قرمزی و سوزش پاها و ایجاد تال هایی می شود که در نهایت می ترکند. این میکش اگر درمان نشود منجر به قطع عضو خواهد شد. برای پیشگیری از این مشکل باید بهداشت پا رعایت شود. با استفاده از صابون  ضد باکتری و مسواک نرم باید پا و بین ناخن  ها را بشویید و کاملا خشک کنید. می توانید با استفاده از باد سرد سشوار از خشک شدن کامل پا اطمینان حاصل کنید.


خارش کشاله ران

خارش کشاله ران

محیط گرم و مرطوب کشاله ران محیطی برای رشد عفونت مخمری و قارچی ایجاد می کند و موجب خارش می شود این بیماری در مردان بویژه افرادی که فعالیت ورزشی دارند بیشتر است و باعث بوجود آمدن حلقه های  قرمز و خارش دار در ناحیه تناسلی، داخل ران و باسن می شود . تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه و نپوشیدن شلوار جین ولباس زیر می تواند مشکل را کمتر کند. برای درمان باید از ضد قارچ های موضعی استفاده کنید. در صورتی که به طور مکرر با این مشکل روبرو شوید باید برای پیدا کردن علت اصلی به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بدانید : پاکسازی و لایه برداری پوست صورت با اسکراپ شکر خانگی!

بیشتر بدانید : چرا مشکلات پوستی با استرس افزایش می یاب

بیشتر بدانید : علت کنده شدن پوست نوک انگشت ها


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ