وقتی ضرر استفاده از کرم های ضد آفتاب بیشتر از سودشان می شود
کارگروه محیط زیست داده های مربوط به 9 ماده شیمیایی که معمولا در کرم های ضد آفتاب یافت می شود را بررسی کرده و نتیجه گرفتند که می تواند زنگ خطری برای سلامت باشند

آیا ضرر استفاده از ضد آفتاب بیشتر از سود آن است؟

آکادمی پوست آمریکا he American Academy of Dermatology یا به اختصار AAD توصیه می کند که برای جلوگیری از سرطان پوست، ضد آفتاب استفاده کنید. اما کارشناسان در مورد برخی از مواد تشکیل کرم های ضد آفتاب نگران هستند و این که آیا کرم های ضد آفتاب به همان اندازه ای که مردم فکر می کنند محافظت کننده هستند؟

بیشتر بدانید : ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

بیشتر بدانید : حقایقی درباره کرم های ضد آفتاب که نمی دانستید


مواد مضر کرم های ضد آفتاب

کارگروه محیط زیست داده های مربوط به 9 ماده شیمیایی که معمولا در کرم های ضد آفتاب یافت می شود را بررسی کرده و نتیجه گرفتند که می تواند زنگ خطری برای سلامت باشند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که برخی از فیلتر های شیمیایی اشعه ماورا بنفش می توانند عملکرد هورمون ها را تقلید کنند و پزشکان هر ساله آلرژی های پوستی بیشتری نسبت به ضد آفتاب ها گزارش می دهند. این دو مورد سوالات مهمی را در مورد پیامدهای ناخواسته سلامت انسان در استفاده از کرم های ضد آفتاب را بوجود می آورد.

بنا به گزارش سازمان غذا و دارو FDA دو ماده معمولا در کرم های ضد آفتاب وجود دارد که به طور کلی امن و موثر شناخته می شوند. دی اکسید تیتانیوم titanium dioxide و اکسید روی zinc oxide..

ولی دو ماده دیگر موجود معمول در ضد آفتاب ها ایمن نیستند : PABA و سالیسات ترولامین  trolamine salicylate که البته این دو ماده شیمیایی در ضد آفتاب هایی مجوز تولید در آمریکا دارند، استفاده نمی شوند.

FDA از تولید کنندگان کرم های ضد آفتاب خواسته است که اطلاعات مربوط به اثربخشی و ایمنی 12 ماده دیگر که در این کرم ها استفاده می شوند را ارائه نمایند. این ترکیبت عبارتند از : انسولیزول ensulizole، اکتیسالات octisalate، هوموسالات homosalate، اکتوکریلین octocrylene، اکتینوکسات octinoxate، اکسی بنزون oxybenzone و آووبنزون avobenzone و سینوکسات cinoxate، دیوکسی بنزون dioxybenzone ، مرادیمات meradimate، پادیمات او padimate O و سالیسوبنزون sulisobenzone.


مجرمان احتمالی مضر بودن ضد آفتاب

در میان مواد تشکیل دهنده کرم های ضد آفتاب که بیشترین بررسی در موردشان انجام شده اکسی بنزون و اکتینوکسات هستند. نگرانی بالقوه در مورد این دو ماده جذب سیستماتیک آن ها توسط بدن است. این دو ماده با جذب توسط پوست می توانند روی آن تاثیر بگذارند.

بیشترین گزارشات در مورد اکسی بنزون است که به عنوان فیلتر اشعه ماورا بنفش استفاده می شودو باعث واکنش های پوستی آلرژی در برخی افراد و ایجاد اختلال هورمونی می شود.

اکتینوکسات در مطالعات حیوانی اثر متقابل هورمونی داشته که نگرانی هایی در سطح متوسط ایجاد می کند.


نوع دیگر آسیب پوستی توسط کرم های ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب به منظور پشیگیری از آسیب پوستی استفاده می شوند اما برخی از متخصصین پوست گاهی شاهد ایجاد حساسیت و جوش پوستی بعد از استفاده از ضد آفتاب هستند به خصوص افرادیکه پوستی حساس دارند.

در این موارد بهتر است که ضد آفتاب های فیزیکی حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم را جایگزین کنید. این دو ماده به طور کلی ایمن و موثر هستند زیرا جزو مواد معدنی موجود در محیط اطرافمان هستند.

این کرم ها به شیوه ای متفاوت از کرم های ضد آفتاب شیمیایی کار می کنند، ذب پوست نمی شوند و به عنوان یک مانع فیزیکی بین پوست و اشعه خورشید عمل می کنند.

ضد آفتابی را بخزید که روی بسته اش، ساخته شده برای پوست های حساس و مانع از ایجاد جوش نوشته شده باشد.


ملاک های مهم برای خرید کرم ضد آفتاب

باید روی برچسب ضد آفتاب اصطلاح طیف گسترده broad spectrum نوشته شده باشد یعنی این ضد آفتاب می تواند مانع از طیف گسترده ای از نور خورشید UVA و UVB شود و حداقل SPF آن 30 باشد.

درست است که استفاده از ضد آفتاب با SPF بیش از 30 هیچ مزیتی ندارد ولی باید بدانید که تعدا بیشتری از طیف نوری را می توانند بلوک کنند البته این مقدار قابل توجه نیست.

SPF30 مانع 97 درصد اشعه های خورشید می شود در حالی که SPF50 می تواند مانع از 98 درصد اشعه ها شود.

والدین باید توجه داشته باشند که کرم های ضد آفتاب نباید در نوزادان زیر 6 ماه استفاده شود.

احساس امنیت اشتباه هنگام استفاده از کرم های ضد آفتاب

بسیاری از افرادی که حمام آفتاب می گیرند دچار آفتاب سوختگی می شوند و هنگام مراجعه به پزشک بیان می کنند با وجودی که کرم ضد آفتاب استفاده کرده بودند ولی دچار آفتاب سوختگی شده اند. این  مشکل می تواند به دلیل استفاده نادرست از کرم ضد آفتاب باشد یا ممکن است حس امنیت دروغینی که به خود القا کرده اند باعث شود مدت طولانی تری زیر نور خورشید قرار بگیرند.

به برچسب روی ضد آفتاب نگاه کنیدو  ببینید آیا ضد آب است یا خیر و مدت زمان موثر بودن آن چند دقیقه است و بعد از آن زمان باید مجدد از ضد آفتاب استفاده کنید. اگر شنا کردید یا عرق کردید هم باید مجدد ضد آفتاب بزنید. به طور متوسط توصیه می شود هر 2 ساعت یک بار از ضد آفتاب استفاده کنید.

راه های دیگر برای محافظت از پوست در مقابل ضد آفتاب می تواند لباس پوشیده و آفتاب گیر باشد به خصوص در ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر  یا زمانی که سایه شما کوتاه است.

بیشتر بدانید : 3 باور اشتباه راجع به ضدآفتاب


اسپری های ضد آفتاب

استفاده آسان از اسپری ضد آفتاب باعث محبوبیت آن شده و توصیه می شود که به جای آن ها از لوسیون ضد آفتاب استفاده کنید که پوشانندگی بهتر و مطمئن تری دارند و می توانید مطمئن شوید تمام سطح پوستتان را کرم زده اید.

بیشتر بدانید : 6 پرسش و پاسخ درباره ضد آفتاب ها!




تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ