7 تاثیر مخربی که سیگار بر پوست وارد میکند
 متاسفانه روز به روز تعداد افرادی که سیگار می کشند بیشتر می شود  اما سیگار علاوه بر آثار مخربی که بر ریه و قلب وارد می کند اثرات مخرب زیادی برای پوست دارد

بلاهایی که سیگار بر سر پوست میاورد

مضرات مصرف سیگار برای قلب و ریه ها امری ثابت شده است که بر هیچکس هم پوشیده نیست. احتمال بروز بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است. اما ماجرا به همینجا ختم نمی شود. تحقیقات علمی نشان داده مصرف سیگار روی پوست هم تأثیر می گذارد.

مصرف سیگار باعث محدود شدن خونی می شود که به سمت پوست جریان دارد، مسأله ای که موجب می شود پوست از اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود محروم شود و رادیکال های آزاد و مواد آلاینده ی مضر هم آسیب بیشتری به پوست وارد کنند.

سیگارهای تنباکویی واکنش های ایمنی بدن را کاهش می دهند و باعث به وجود آمدن متالوپروتئیناز (MMP-1) می شوند، آنزیمی که به ویژه میزان کلاژن در بدن را کاهش می دهد. این مسأله باعث صدمه دیدن رشته های کلاژن و الاستین موجود در پوست می شود که به از دست رفتن استحکام و انعطاف پذیری پوست منجر می شود.

در ادامه با تأثیر سیگار روی پوست بیشتر آشنا خواهیم شد.


1- پیری زودرس

مصرف سیگار به روند پیری سرعت می دهد. دود سیگار باعث ایجاد تنش اکسیداتیو یا رادیکال های آزاد می شود. این مسأله موجب می شود کلاژن کمتری در بدن تولید شود و مقدار بیشتری از آن از بین رود.
مصرف سیگار پوست را در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید هم حساس تر می کند، جریان خون را کاهش می دهد و از میزان الاستین در بدن کم می کند. کاهش کلاژن و الاستین باعث می شود پوست ظاهر افتاده تری پیدا کند چون کلاژن و الاستین به پوست کمک می کنند ساختار و انعطاف پذیری خود را حفظ کند.


2- چروک شدن پوست

مصرف سیگار می تواند باعث به وجود آمدن چین و چروک و خطوط روی پوست شود.

نیکوتین درون دود سیگار باعث تنگ شدن عروق خونی می شود و در نتیجه، محروم شدن پوست از اکسیژن و مواد مغذی را به دنبال دارد. این مسأله موجب می شود خطوط و چین و چروک های قابل مشاهده با سرعت بیشتری روی پوست ظاهر شوند.

افراد سیگاری به ویژه مستعد ایجاد خطوطی در اطراف دهان هستند که به آن ها «خطوط سیگاری ها» گفته می شود. این افراد هنگام فرو دادن دود سیگار، لب های خود را غنچه می کنند و به این ترتیب از ماهیچه های دور دهان خود زیاد استفاده می کنند. این حرکت تکرار شونده می تواند به روند ایجاد خطوط و چین و چروک در این قسمت سرعت دهد.


3- زخم شدن و تیره شدن پوست
سیگار کشیدن

مصرف سیگار برخورداری از یک پوست صاف را دشوار می کند. از آنجایی که انقباض رگ ها باعث می شود خون به درستی در بدن جریان پیدا نکند، پوست مستعد شکست مویرگ ها و عروق می شود، مسأله ای که تغییر رنگ، تیره شدن و زخم شدن پوست را به دنبال دارد.


4- تیره شدن لب ها

تو کشیدن و بیرون دادن مداوم دود سیگار می تواند رنگ لب ها را هم تغییر دهد.

قرارگیری مداوم در برابر حرارت ناشی از سیگار می تواند به تیره شدن و تغییر رنگ لب ها و همچنین خشک و زمخت شدن آن ها منجر شود.


5- کاهش سرعت التیام جراحت ها و محل جراحی های پوستی

پوست ما معمولاً توانایی ترمیم خود را دارد. اما مصرف سیگار شرایط را تغییر می دهد.

کاهش جریان خون و به دنبال آن کمبود اکسیژن و مواد مغذی، باعث می شود مدت زمان بیشتری طول بکشد تا پوست بتواند خودش را بازسازی یا بعد از یک ضربه، عمل جراحی یا دیگر فرآیندهای پزشکی، ترمیم کند. مصرف سیگار می تواند در مجموع روند ترمیم را به تأخیر بیندازد. زخم ها می توانند مدت زمان بیشتری باقی بمانند و ریسک عفونت کردن جراحت ها و باقی ماندن جای زخم به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

نرخ موفقیت آمیز نبودن جراحی های سرطان پوست، پیوند پوست و فلپ های پوستی در میان افراد سیگاری بیشتر است.


 6- افزایش آسیب پذیری در برابر سرطان پوست

ریسک ابتلا به سرطان پوست در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است. نقش پرتوهای فرابنفش خورشید در بروز این سرطان امری ثابت شده است. مصرف سیگار باعث می شود پرتوهای فرابنفش اسیب بیشتری به پوست وارد کنند چون پوست در برابر این پرتوها آسیب پذیرتر می شود.

به علاوه، فقط بخش هایی از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارند نیستند که حساس تر می شوند. مصرف سیگار ریسک بروز سرطان در دهان، مقعد و اندام های تناسلی را هم بالا می برد.


7- خشک شدن پوست

مصرف سیگار می تواند روی میزان رطوبت پوست هم تأثیر بگذارد. دود سیگار رطوبت درون پوست را کاهش می دهد، به همین دلیل پوست افراد سیگاری در مجموع خشک تر از پوست افراد سیگاری است.
مصرف سیگار می تواند باعث تشدید مشکلات پوستی ای مثل پسوریازیس شود. در مجموع، مصرف سیگار می تواند در خشک و زمخت شدن پوست تأثیر داشته باشد.


بیشتر بدانید : بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟+سیر زمانی

بیشتر بدانید : دانستنی هایی درمورد سیگار الکترونیکی

بیشتر بدانید : ترک سیگار با این 7 نکته آسان تر می شود



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com