دلیل خط های بروز عمودی و افقی روی ناخن
 ساختار ناخن ها به گونه ای است که ممکن است وضعیت سلامت بدن مارا بیان کنند در این مطلب با خطوطی که ممکن است روی ناخن پدید بیاید آشنا میشویم

 علت پدید آمدن خط های عمودی و افقی روی ناخن ها

ناخن های ما درباره ی وضعیت سلامتی ما حرف های زیادی برای گفتن دارند. بیماری ها و مشکلات مختلفی، از اضطراب گرفته تا بیماری های کلیه و تیروئید، می توانند باعث تغییر شکل ناخن ها شوند.

یکی از این تغییرات که رایج هم هست، ظاهر شدن خطوط عمودی یا افقی روی ناخن ها است. در بیشتر موارد، ظاهر شدن این خط ها مسأله ی نگران کننده ای نیست، اما گاهی هم این خط ها نشانه ی مشکلی جدی هستند. در ادامه می خواهیم ببینیم علت خط خطی شدن ناخن ها چیست و چطور باید این مشکل را برطرف کرد.

بیشتر بدانید : نسبت به تغییر رنگ ناخن های خود حساس باشید

بیشتر بدانید :  نکاتی برای پیشگیری از جویدن ناخن

بیشتر بدانید : عادت های سالمی که ممکن است برای سلامت مضر شوند

دلیل خط خطی شدن ناخن ها

ناخن ها از سلول های پوستی زنده تشکیل می شوند. بنابراین بروز یک مشکل پوستی مثل اگزما ممکن است باعث به وجود آمدن شیار روی ناخن ها شوند. اگر بدن دچار کمبود پروتئین، کلسیم، زینک، یا ویتامین A باشد، ممکن است این کمبود به صورت شیار روی ناخن های دست بروز پیدا کند.


خطوط عمودی روی ناخن
ناخن

خطوط عمودی از نوک ناخن شروع می شوند و به سمت پایین، تا کوتیکول ناخن ادامه پیدا می کنند.

در اغلب موارد شیارهای عمودی جزئی ای روی ناخن های افراد مسن تر به وجود می آید که احتمالاً علت آن کم شدن سرعت تکثیر و تقسیم سلولی به دلیل بالا رفتن سن است. در این فرآیند سلول های پوستی جدیدی که زیر سطح پوست تولید شده اند بالا می آیند تا جایگزین سلول های مرده ای شوند که از سطح جدا می شوند.

اگر نشانه های دیگری هم مثل تغییر در رنگ یا بافت ناخن ها وجود داشته باشد، ممکن است علت آن وجود یک بیماری یا مشکل باشد. بیماری تراکیونشیا یا دیستروفی بیست ناخن (مجموع ناخن های دست و پا) ممکن است علاوه بر به وجود آوردن شیار روی ناخن ها، باعث تغییر رنگ ناخن ها  و یا سفت یا شکننده شدن آن ها شود.

کم خونی ناشی از فقر آهن هم می تواند باعث ظاهر شدن خطوط عمودی روی ناخن ها شود و به ناخن ها شکلی فرورفته یا قاشق مانند دهد.


خطوط افقی روی ناخن

خطوط عمیق افقی که به آن ها خطوط بیو هم گفته می شود، اغلب نشانه ی بیماری یا مشکل جدی ای هستند. ممکن است تا زمانی که مشکل اصلی برطرف نشود، این شیارها جلوی رشد ناخن را بگیرند. بیماری حاد کلیوی هم ممکن است عامل ظاهر شدن خطوط افقی روی ناخن باشد. به علاوه، اگر این شیارهای افقی روی هر بیست ناخن دست و پا ظاهر شده باشند، این مسأله می تواند نشانه ی یکی از مشکلات زیر باشد:

  • اوریون
  • بیماری تیروئید
  • دیابت
  • سفلیس

شیمی درمانی هم ممکن است باعث ظاهر شدن خطوط افقی روی ناخن ها شود.

وارد شدن ضربه به ناخن ها می تواند باعث به وجود آمدن نقاط قرمز یا قهوه ای رنگی در زیر ناخن ها شود. با این حال، اگر بدون اینکه هیچ ضربه ای به ناخن هایتان وارد شده باشد، زیر آن ها لکه ی قهوه ای تیره، سیاه یا قرمزی ظاهر شده، این مسأله می تواند نشانه ی مشکل جدی ای مثل اندوکاردیت (التهاب درون ‌شامه قلب) یا ملانوم (نوعی سرطان پوست) باشد.


تشخیص علت

بروز تغییرات ناگهانی و بی سابقه در ناخن ها حتماً باید توسط پزشک بررسی شود. اگر ناخن شما در اثر یک صدمه ی بدنی آسیب دیده باشد، بهتر است ابتدا چند هفته ای صبر کنید تا ببینید ناخن و انگشت شما چطور التیام پیدا می کنند و بعد در مورد مراجعه به پزشک تصمیم بگیرید.

با این حال، درصورتی که صدمه ی وارده به ناخن منجر به مشکلات زیر شده باشد، مراجعه به پزشک ضروری است:

-شکافی صاف یا بریده بریده در ناخن
-له شدن ناخن
-پاره شدن ناخن
-خونریزی زیر ناخن

هنگام مراجعه به متخصص، پزشک ناخن های شما را معاینه و در مورد نشانه های دیگر از شما سؤال می کند.

در صورتی که مشکوک به بیماری کلیوی، دیابت یا کمبود مواد مغذی باشید، ممکن است پزشک برای شما آزمایش ادرار و خون تجویز کند

اگر معلوم شود علت ظاهر شدن خطوط روی ناخن، بیماری پوستی بوده، متخصص پوست می تواند درمان مناسبی برای شما تجویز کند.

اما اگر علت به وجود آمدن شیار روی ناخن ها نامعلوم باشد، ممکن است متخصص پوست مقداری از ناخن شما را برای آنالیز، به منظور شناسایی نشانه های عفونت به آزمایشگاه بفرستد.


شیوه درمان

از آنجایی که خطوط روی ناخن معمولاً نشانه ی مشکلات دیگری هستند، نحوه ی درمان به نوع مشکل پنهانی بستگی دارد که مسبب تغییر شکل ناخن است. برای مثال، اگر ابتلا به دیابت باعث ظاهر شدن خطوط افقی روی ناخن ها شده باشد، کنترل موفقیت آمیز قند خون ممکن است شیارهای افقی ناخن را کمتر کند.

برای درمان مشکلات پوستی ای مثل اگزما از مرطوب کننده ی دست یا پمادهای موضعی برای کاهش نشانه های اگزما استفاده می شود. اگر کمبود مواد معدنی یا ویتامین باعث به وجود آمدن این خطوط روی ناخن های شما شده باشد، ممکن است پزشک به شما توصیه کند برای جبران این کمبود، رژیم غذایی تان را تغییر دهید یا مکمل مصرف کنید.

سوهان کشیدن ناخن هم ممکن است به صاف شدن سطح ناخن کمک کند. در مورد انجام این کار حتماً با متخصص پوست مشورت کنید. به علاوه باید مراقب باشید که هنگام سوهان کشیدن، بیش از اندازه به ناخن هایتان فشار وارد نکنید تا صدمه ی بیشتری به آن ها وارد نشود.


بیشتر بدانید :  نکاتی که باید درمورد سلامت ناخن ها بدانید

بیشتر بدانید : 8 واقعیت که ناخن ها در مورد سلامت شما بیان می کنند

بیشتر بدانید : بیماری های ناخن و آشنایی با ساختار ناخن

بیشتر بدانید : برای رشد سریع ناخن ها چه باید کرد


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com