نشانه های پوست حساس
 بعضی پوست ها حساس تر هستند این پوست ها خیلی زود تر حتی به برخی صابون ها و کرم ها حساسیت نشان میدهنددر ادامه مطلب میفهمید آیا پوست شما حساس است یا خیر

 آیا پوست حساسی دارید؟

اگر می‌خواهید بدانید پوست حساسی دارید یا خیر سوال‌های زیر را از خود بپرسید:

آیا تا به حال ببیش از ۳ بار به محصولات مراقبتی پوست مثل صابون و لوسیون و کرم واکنش نشان داده‌اید؟ آیا تا به حال به کرم‌های ضد آفتاب واکنش نشان داده‌اید؟ آیا با استفاده از محصولات مراقبتی پوست و مو خارش گرفته‌اید؟

آیا در استفاده از محصولات جدید احتیاط می‌کند چرا که تجربه بدی را در گذاشته در مورد آن‌ها داشته‌اید؟ آیا به رایحه خاصی حساسیت دارید؟ آیا تا به حال به کرم‌ها و لوسیون‌های تجویز شده خاصی واکنش نشان داده‌اید؟ آیا سابقه آلرژی آسم اگزما یا تب یونجه داشته‌اید؟

اگر پاسخ شما به بعضی از این سوالات مثبت است احتمالا پوست حساسی دارید. البته باید در جریان باشید که بین پوست‌های حساس و آلرژی داشتن به چیزی تفاوت وجود دارد.

واکنش آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن‌تان نسبت به ماده خاصی فعال شود که باعث قرمزی پوست جوش و کهیر خارش سوزش پوست می‌شود.

در پوست‌های حساس نوع ماده مورد استفاده مهم نیست بلکه مقدار استفاده آن است که مشکل ساز می‌شود. مثلا اگر پوست نرمی دارید و از لایه بردارهای خشن به صورت روزانه استفاده کنید ممکن است پوست‌تان دچار مشکل شود اما این دلیل بر آن نیست که دچار آلرژی یا حساسیت شده‌اید.

این قضیه درباره مواد مصرفی مخصوصا مواد اسیدی هم صادق است. مثلا ممکن است با سرم‌های ویتامین ث ۱۰٪ مشکلی نداشته باشید اما سرم ۲۰٪ پوست‌تان را اذیت کند.

محصولات حاوی گلیکولیک هم می‌تواند چنین ویژگی‌هایی داشته باشد. در واقع شما به این مواد آلرژی ندارید فقط باید در یه حد مناسبی از آن استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید با راه‌کارهای زیر می‌توانید مشکل‌تان را کمتر کنید:

سعی کنید بیشتر محصولاتی را تهیه کنید که مخصوص پوست‌های حساس باشد. به یاد داشته باشید هر چقدر مواد شیمیایی در محصول مورد استفاده‌تان بیشتر باشد احتمال اینکه پوست‌تان به آن واکنش نشان دهد بیشتر است.

معمولا مواد طبیعی حساسیت کمتری ایجاد می‌کند اما با این حال مواد طبیعی هم می‌تواند پوست‌های حساس را اذیت کند. اگر از محصولی استفاده کردید و پوست‌تان قرمز شد و خارش گرفت استفاده از آن را متوقف کنید و با پزشک‌تان تماس بگیرید. اگر پوست‌تان بیرون ریخت جلوی نور خورشید قرار نگیرید.

اگر پوست صورت‌تان دچار مشکل شد از کلاه استفاده کنید و با پزشک‌تان تماس بگیرید. به صورت کلی بهتر است از کرم‌ها و ماسک‌های دست ساز استفاده نکنید. اگر پوست‌تان به ماده‌ای واکنش نشان داد تا قبل از مراجعه به دکتر می‌توانید از قرص‌های آنتی هیستامین استفاده کنید. 


اگر پوست‌تان بیرون ریخت

به متخصص پوست‌تان مراجعه کنید تا بفهمید مصرف یا استفاده چه ماده‌ای باعث بروز مشکل‌تان شده است. متخصص پوست احتمالا از شما می‌خواهد پچ تست را انجام دهید.

با انجام این تست پزشک‌تان می‌تواند بفهمید پوست‌تان به چه ماده‌ای واکنش نشان داده است. به یاد داشته باشید اگر پوست‌تان بیرون ریخت و جوش زد احتمال عفونت هم وجود دارد. اگر مشکوک به عفونت هستید حتما آن را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : فواید روغن بچه برای زیبایی پوست و مو

بیشتر بدانید : مراقبت از پوست با رعایت ترتیب استفاده از محصولات مراقبتی و آرایشی

بیشتر بدانید : چه کسانی باید پوست شان را پاکسازی کنند؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatnews.com