رنگ کردن مو باعث سفید شدن مو می شود؟ علل سفیدی زودرس مو
رنگ کردن موها در بین خانم ها طرفداران زیادی دارد که البته همه از تاثیرات مواد شیمیایی رنگ مو بر روی موها آگاه هستیم، اما آیا رنگ مو باعث سفید شدن مو می شود؟ در ادامه به این پرسش پاسخ داده می شود

سفید ‌شدن مو ارتباطی با رنگ‌شدن زیاد مو ندارد

از گذشته رنگ ‌کردن مو مورد توجه بانوان بوده است و از گیاهانی مثل حنا و بابوبه برای رنگ‌ کردن موهای‌شان استفاده می‌کردند و معتقد بودند که این مواد افزون بر زیبایی سبب تقویت موها هم می‌شود. از آن جا که رنگ کردن مو سبب تخریب و تغییر رنگدانه‌های مو می‌شود، عده‌ای فکر می‌کنند این موضوع به طور کلی رنگدانه‌های اصلی مو را از بین می برد و سبب سفیدی زودرس مو می‌شود.

 این تصور کاملا اشتباه است و نه تنها رنگ مو بلکه هیچ یک از محصولات مرتبط با مو مانند کتیرا، ژل و... سبب این اتفاق نمی‌شود. در واقع رنگ مو تنها رنگدانه‌های ساقه مو را تغییر می دهد و تخریب می‌کند و موهایی که بعد از رنگ کردن می‌رویند، رنگ‌شان طبیعی است.

بیشتر بدانید : علت سفید شدن مو در جوانی را با این سه دلیل توضیح می دهیم


عوامل مستعد کننده سفیدی زودرس موها 
سفیدی زودرس مو

سفید شدن زودرس موها در هر سنی ممکن است. یکی از عوامل مهم سفید شدن زود هنگام مو، ژنتیک است و خیلی از افرادی که دچار این عارضه می‌شوند حتما یک یا چند نفر از اطرافیان‌شان هم در جوانی مو سفید کرده‌اند. بی‌خوابی و اضطراب از عوامل مستعد سفیدی زودرس هستند.

موها مستقیما از طریق خون تغذیه و استرس و نگرانی هم باعث کند شدن جریان خون می‌شود. 

سفید شدن مو یک روند طبیعی پیری محسوب می‌شود و تمام انسان‌ها با گذشت سن آن را تجربه می‌کنند. رنگدانه‌های موجود در سلول‌های ریشه‌ای موها، عامل طبیعی رنگ مو هستند و زمانی که ساخت این رنگدانه‌ها در سلول متوقف شود، مو رنگ خود را از دست می‌دهد و سفید می‌شود.

استرس‌های محیطی و شوک‌های جسمی و روانی در بروز سفیدی زودرس مو تاثیرگذار است. استرس‌ها ممکن است به دلیل مصرف مواد مخدر، سیگار، کم خوابی و آلودگی هوا باشد. 

رژیم غذایی سخت و طولانی بدون شک در سفیدی زودرس موها تاثیرگذار است. در برابرش شیوه زندگی طبیعی، تغذیه سالم و مناسب در به تعویق انداختن سفیدی مو به ویژه در سن پایین حتما موثر است. 

مصرف غـذاهـای سـرشـار از ویتامین B مانند برنج، تخم‌مرغ، سبوس گندم و سبزیجات و عنصر مس مثل قارچ، سیب‌زمینی، عدس، نخودفرنگی، لوبیا، موز، هلو، گلابی، سیب و... می‌تواند در جلوگیری و نیز درمان سفیدی مو مؤثر باشد. در کنار این مواد مصرف سیر، پیاز، موسیر و تره که سرشار از منگنز هستند فراموش نشود.

برخی از بیماری‌ها مثل غدد داخلی، سیستم عصبی، کم خونی و تیروئید و حتی بیماری‌های پوستی مانند لک و پیس باعث سفید شدن ناحیه‌ای از بدن مثل پوست سر، ابروها و مژه‌ها می‌شود و به دنبال آن سفید شدن لکه‌ای یا گلوله‌ای مو بروز می‌کند که البته در پی این بیماری‌ها مصرف بعضی از داروها این روند را سریع می‌کند.


بیشتر بدانید : سفید شدن مو و دلایل عجیب آن

بیشتر بدانید : سفیدی زودرس مو | دلیل سفید شدن مو ها و راه های مقابله با آن

بیشتر بدانید : سفید شدن مو در سنین زیر ۴۰ سال بیماری است!

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir