درمان افتادگی پلک با بلفاروپلاستی
 با گذشت سن مشکلاتی مانند چین و چروک و افتادگی پلک اطراف چشم ها نمایان می شود که با بلفاروپلاستی قابل درمان است

 همه چیز راجع  به بلفاروپلاستی

اما گاهی پف دور چشم، افتادگی پلک یا ابرو، چهره شما را همیشه خسته و پیر نشان می‌دهد که برای رفع آن و جوانسازی، عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی مناسب است. با افزایش سن، ماهیچه‌های اطراف چشم ضعیف می‌شوند و پوست نیز شل می‌شود و انعطاف خود را از دست می‌دهد.

این حالت موجب تجمع چربی در پلک بالا و پایین و در نتیجه افتادگی پلک و پف زیر چشم می‌شود. علاوه بر مسن‌تر به نظر رسیدن، پوست اضافی اطراف چشم‌ها می‌تواند دید محیطی را کاهش دهد. عمل جراحی پلک که بلفاروپلاستی نام دارد، عمل جراحی سرپایی است که با برداشتن پوست اضافه و شل شده، مشکلات ایجاد شده در دید را از بین می‌برد و موجب ایجاد ظاهری جوان‌تر در فرد می‌شود.

 بلفاروپلاستی می‌تواند در پلک پایین، بالا یا هر دو و همزمان با دیگر جراحی‌های زیبایی مثل لیفتینگ یا جوانسازی پوست با لیزر انجام شود. انجام این عمل تغییر شگرفی در چهره ایجاد کرده و در کاهش اثرات افزایش سن نقش قابل توجهی دارد.

تاثیرات بلفاروپلاستی

حلقه‌های سیاه زیر چشم، پف اطراف چشم، پوست اضافی روی پلک بالا یا پایین، چین و چروک زیر چشم، فرورفتگی زیاد در ناحیه مجرای اشکی، افتادگی پلک به خصوص اگر بینایی را تحت تاثیر قرار دهد، ناراحتی و سوزش ناشی از سایش لایه‌های چین خورده پوست، کاهش میدان دید ناشی از جمله عوارض افتادگی پلک است‌ و با بلفاروپلاستی درمان می‌شود.

از جمله شرایطی که باید برای انجام بلفاروپلاستی مورد توجه قرار گیرد این است که این عمل معمولا در افراد بالای 35 سال که یک یا تعداد بیشتری از موارد بالا را دارند انجام می‌شود. افرادی که تحت بلفاروپلاستی قرار می‌گیرند باید از نظر جسمی سالم باشند و هیچ گونه مشکلات جدی چشمی یا خشکی چشم نداشته باشند.

دوره بهبودی بعد از بلفاروپلاستی کوتاه است. تورم و کبودی اطراف چشم بعد از جراحی طبیعی است و به مرور بعد از یک یا دو هفته کاملا از بین می‌رود. نتیجه جراحی پلک طولانی مدت است و فقط یکبار انجام آن در طول زندگی کافی است. با توجه به ادامه روند پیری، افتادگی ابرو نیز ممکن است اتفاق بیفتد که پوست اضافی روی پلک بالایی ایجاد می‌شود که در این حالت لیفتینگ ابرو پیشنهاد می‌شود و نباید بلفاروپلاستی دوم انجام شود.

بلفاروپلاستی بسته به مکان و میزان بافتی که باید برداشته شود، کمتر از دو ساعت زمان نیاز دارد. بعد از ریکاوری، فرد می‌تواند به منزل بازگشته و دوره بهبودی خود را سپری کند. پس از عمل بلفاروپلاستی، جهت جلوگیری از خشک شدن چشم‌ها باید از یک کرم نرم‌کننده استفاده کرد. این کرم ممکن است به طور موقت دید را تار کند. همچنین امکان دارد بعد از جراحی،‌ فرد علائمی مانند اشک ریختن شدید، حساسیت به نور و دوبینی را نیز تجربه کند.

در چند روز اول،‌ محل جراحی قرمز است و پلک‌ها متورم و بی‌حس خواهند بود. تورم و کبودی چشم نیز می‌تواند در هفته اول مشاهده شود که استفاده از کمپرس سرد و بسته‌های یخ در کاهش تورم بسیار موثر است. پس از جراحی پلک بعد از عمل معمولاً درد کمی وجود دارد که برای رفع دردهای متوسط ممکن است داروهای مسکن مانند استامینوفن تجویز شود. باید توجه داشت که از مصرف ایبوپروفن، آسپرین، ناپروکسن و دیگر داروها که احتمال خونریزی را افزایش می‌دهند، خودداری کرد. بعد از حدود 4 تا 5 روز بخیه‌ها برداشته می‌شوند.

در چند روز اول پس از جراحی پلک رعایت برخی دستورالعمل‌ها از جمله خودداری از تحرک زیاد، برداشتن وزنه‌های سنگین، شنا کردن، ایروبیک و دویدن، استفاده از عینک‌های آفتابی برای محافظت از پوست پلک‌ها در مقابل نور خوشید و باد، قرار دادن سر بالاتر از سینه هنگام خواب، انجام دقیق و صحیح دستورالعمل‌های پزشک در مورد تمیز‌ کردن پلک‌ها، استفاده از قطره‌های چشم و یا استعمال کرم و مراجعه به پزشک در صورت نیاز ی می‌تواند مفید باشد.

 روش عمل بلفاروپلاستی بدین صورت است که عمل با بی‌حسی موضعی و سرپایی قابل انجام است و نیاز به بستری شدن نیست و محل برش در پلک فوقانی در چین پلکی و در پلک تحتانی درست زیر خط مژه و یا داخل چشم است و کاملا پنهان و پوشیده می‌باشد و اثری از خود به جای نمی‌گذارد.

بیشتر بدانید : چطور از چشم های خود مراقبت کنیم؟

بیشتر بدانید : بلفاروپلاستی و پاسخ به سوالات بلفاروپلاستی

بیشتر بدانید : علت پرش پلک چشم چیست؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:aftabeyazd.ir