در صورت کاهش وزن چگونه جوانی صورتمان را حفظ کنیم؟
 زمانی که رژیم لاغری دارید و بدن شما چربی می سوزاند ممکن است دچار افتادگی پوست شوید

 حفظ جوانی پوست در زمان داشتن رژیم لاغری

مدت‌ها تصور می‌شد که افتادگی پوست نتیجه گرانش زمین است؛ اما اکنون محققان معتقدند، ظاهری که برخی از آن به‌عنوان «صورت رژیمی» یاد می‌کنند، ارتباط زیادی با از بین رفتن چربی صورت دارد. این کشف حتی می‌تواند باعث عملکرد بهتر در لیفت صورت شود. همچنین توضیح می‌دهد که چرا تعداد زیادی از افراد مشهور پس از لیفت صورت یک دهه بزرگتر به نظر می‌رسند.

در این تحقیق، افراد میانسال در دو نوبت و بافاصله حداقل یک دهه تحت سی‌تی‌اسکن (توموگرافی رایانه‌ای) قرار گرفتند. چربی صورت در طول دوره بیش از ۱۲ درصد کاهش یافت و این مورد نظریه «کاهش حجم» پیری صورت را تاییدو مشخص می‌کند چرا برخی افراد با کاهش وزن در جستجوی جوان‌سازی صورت هستند.

دکتر آرون مورگان، محقق ارشد تحقیق از کالج پزشکی ویسکانسین ایالات‌متحده در بیانیه‌ای گفت: «ما فکر می‌کنیم از دست دادن چربی بیشتر صورت، پشتیبانی از چربی اضافی را از بین می‌برد و باعث عمیق شدن چین‌وچروک بینی و لب‌ها خواهد شد؛ یعنی چروکی که از بینی به دهان منتهی می‌شود. در همین حال، از دست دادن چربی موجب کاهش گونه‌ها نیز می‌شود، فک، پایین می‌آیند و چربی در اطراف آن از بین می‌رود. کاهش حجم دور چشم نیز موجب می‌شود دور چشم تهی و فرورفته به نظر برسد.»

قسمت بالای صورت چربی کمتری دارد، بنابراین از دست دادن چربی آشکارتر است. در مقابل، ناحیه گونه یا دهان چربی کمی از دست می‌دهد، بنابراین با ایجاد تغییرات در سایر نواحی میانی، سطح آن پرتر به نظر می‌رسد.

چربی چه تاثیری روی ظاهر دارد؟

۱۹ شرکت‌کننده که میانگین سنی آنان در هر اسکن ۴۶ و ۵۷ سال بود و تحت لیفت صورت یا عمل زیبایی دیگری قرار نگرفته بودند، محققان را قادر به اندازه‌گیری تغییرات رسوبات چربی در ناحیه بین چشم و دهان کردند. اگرچه نتایج در بین افراد متفاوت بود اما نتایج بررسی آنان کاهش قطعی و قابل‌اندازه‌گیری میزان چربی سطح را بیان کرد.

نتایج نشان داد، میزان چربی حدود ۴۶.۵۰ سی‌سی (سانتی‌متر مکعب) در اسکن اولیه به ۴۰.۸ سی‌سی در پیگیری‌های بعدی کاهش یافت که میزان نهایی آن ۱۲.۲ درصد کاهش بود؛ اما مقدار آن در همه سطوح یکسان نبود. در محفظه سطحی، درست در زیر سطح پوست، به‌طور متوسط ‌۱۱.۳ درصد کاهش‌ و در عمق زیرپوست ۱۸.۴ درصد کاهش چربی مشاهده شد.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که چربی درواقع داربستی است که صورت را به سمت بالا نگه می‌دارد. نتایج این تحقیق می‌تواند تکنیک‌هایی را برای جایگزینی یا جابجایی مجدد چربی به میزان متوسط ‌به روشی «فیزیولوژیک» ارائه کند.

ما فکر می‌کنیم یافته‌های ما به جراحان پلاستیک کمک کند تا باهدف بازسازی توزیع چربی صورت، رویکردهای طبیعی‌تری را برای جوان‌سازی صورت طراحی کنند. نتایج ثابت می‌کند که کاهش حجم چربی نیز موجب پیری می‌شود و فقط سستی بافت با افزایش سن مرتبط نیست؛ بنابراین، برای بازسازی چهره جوان باید علاوه بر اقدامات جراحی، از جایگزینی حجم نیز استفاده شود.

مقصر واقعی پیری صورت چربی است

این مطالعه نتیجه گرفت که نظریه سنتی افتادگی صورت به دلیل جاذبه کاملا درست نیست. درحالی‌که این ایده که ضعیف شدن رباط‌ها در قسمت میانی می‌تواند منجر به نزول بافت نرم شود هنوز باارزش است، اما شواهد جهت دیگری را نشان می‌دهند.

مورگان ادعا می‌کند که شاید مقصر واقعی پیری صورت، از دست دادن چربی باشد، هم در نزدیکی سطح پوست و هم در مناطق عمیق‌تر؛ بنابراین متخصصان به‌جای اینکه رژیم غذایی که منجر به کاهش چشمگیر چربی شود را توصیه کنند باید به افراد پیشنهاد کنند که کاهش وزن تدریجی را در نظر داشته باشند. پزشکان توصیه می‌کنند بهترین روش برای کاهش عوارض منفی کاهش وزن مصرف چربی‌های امگا ۳، میوه، سبزی‌ها و ویتامین‌های کلیدی است.

نتایج این تحقیق در نشریه Plastic and Reconstructive Surgery منتشرشده است.

بیشتر بدانید : افتادگی پوست با ماساژ صورت درمان می شود؟

بیشتر بدانید : بهترین روش برای رفع افتادگی پوست پس از لاغری

بیشتر بدانید : 6 مورد از بزرگترین اشتباهات مراقبت از پوست

بیشتر بدانید : انواع گوناگون چین چروک های پوستی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir