الکل چه تاثیری بر روی پوست می گذارد؟
 امروزه استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن بسیار رایج است اما این الکل تاثیرات زیادی را روی پوست می گذارد که بهتر است تا زمانی که می توانید دست ها را بشویید و کمتر از الکل استفاده کنید

 الکل با پوست چه می کند؟

درماتیت تماسی تحریکی به هرگونه اختلال پوستی که متعاقب تماس با یک ماده خارجی و ایجاد واکنش آلرژیک شود، اطلاق می‌شود و علائمی مانند قرمزی و التهاب و خشکی پوست ایجاد می‌کند.

 الکل در همه داروهای پوستی استفاده می‌شود و هرچند اکنون مردم به عنوان ماده ضدعفونی‌کننده از آن استفاده می‌کنند اما به خاطر اثر خشک‌کننده آن در داروی‌های پوستی مانند داروی جوش صورت استفاده می‌شود.

الکل علاوه بر اثر خشک‌کنندگی، چون جذب دارو را افزایش می‌دهد، در داروهای پوستی استفاده می‌شود.

 به‌ طور معمول درماتیت تماسی تحریکی بیشتر در زنان خانه‌دار مشاهده می‌شود چون آنها بیشتر از مواد شوینده استفاده می‌کنند. درماتیت تماسی به دو نوع درماتیت تماسی آلرژیک و درماتیت تماسی، تقسیم‌بندی می‌شود که درماتیت تماسی آلرژیک، نوعی واکنش ایمونولوژیک است و درماتیت تماسی تحریکی بیشتر ناشی از استفاده شوینده‌ها است که بیشتر در زنان خانه‌دار مشاهده می‌شود البته در اقشار دیگر مانند کارمندان نیز مشاهده می‌شود.

 طبق مشاهدات میزان درماتیت تماسی تحریکی در مراجعه‌کنندگان افزایش داشته، الکل خشکی ایجاد می کند و بنابراین در داروهای جوش صورت از الکل استفاده می کنند.

 شدت درماتیت تماسی تحریکی بنا به درصد و نوع الکل فرق می‌کند بنابراین توصیه‌ می‌شود مردم الکل را از داروخانه‌ها تهیه کنند. مهمترین مشکلی که استفاده از الکل ایجاد می‌کند، خشکی پوست است. خشکی پوست در مناطق خشک و سرد بیشتر و در مناطق مرطوب، کمتر است.

 هنوز روی تاثیرات جذب تجمعی الکل روی پوست کار نشده است اما ممکن است بسته به نوع اتانول یا الکل صنعتی که استفاده شود، جذب آن مشکلاتی ایجاد کند اما هنوز گزارش در مورد آن منتشر نشده است.

 به افرادی که کمتر از خانه بیرون می‌روند، توصیه می شود که برای شست‌وشوی دست به ‌جای الکل بیشتر از صابون، شامپو بچه و فوم استفاده کنند چون کمتر خشکی ایجاد می‌کنند. اما افرادی که به‌ طور مستمر بیرون یا اداره می‌روند حتما باید از الکل استفاده کنند و برای اطمینان بیشتر دستان را نیز بشویند.

 ممکن است برخی افراد به دلایل گوناگون از جمله وسواس، الکل را روی صورت خود بمالند که در این صورت الکل جوش صورت و جوش اطراف دهان را افزایش خواهد داد.

 حساسیت به الکل بنا به نوع پوست و محل جغرافیایی، فرق می‌کند.

بیشتر بدانید : از بس دستهایم را شستم خشک شده، چه کنم؟

بیشتر بدانید : محلولی فوق العاده برای ضد عفونی کردن پوست

بیشتر بدانید : بهترین مرطوب کننده های طبیعی برای پوست

بیشتر بدانید : آیا خوردن الکل می تواند از کرونا پیشگیری کند؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:irna.ir