چرا گوشه لب ها ترک می خورد
 شاید شماهم تجربه کرده باشید که گوشه های لب‌تان ترک خورده باشد،این مشکل می تواند نشانه ای از ضعف سیستم ایمنی بدن باشد

 علت ترک خوردن گوشه لب ها چیست؟

از مهم‌ترین دلایل ایجاد زخم در گوشه لب‌ها، می‌توان به ضعف سیستم ایمنی، تجمع بزاق در گوشه لب‌ها و خشکی لب ها اشاره کرد. همچنین تماس با آلرژن، ناهماهنگی پروتز یا دندان مصنوعی، نبود دندان و تغییر دمای ناگهانی محیط ،عادت‌های نادرست مانند زبان زدن به لب‌ها یا گاز گرفتن گوشه دهان، کمبود مواد مغذی به ویژه کمبود ویتامین های C،B،A،کمبود آهن یا روی، بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت، سیروز و آنمی از جمله عوامل دخیل در ترک خوردن لب‌ها محسوب می‌شوند.

عوامل دیگری مثل استرس، اضطراب، مشکلات هیجانی، برفک دهانی، سوختگی و پارگی در زخم هم  در ترک خوردن لب‌ها دخیل هستند. هنگام ترک خوردن  گوشه لب مرحله اول و از همه مهم‌تر مراجعه به پزشک است، زیرا با توجه به فراوانی علل ابتلا به ترک لب ها، در ابتدا باید علت آن توسط پزشک تشخیص داده شود تا درمان متناسب با آن علت را تجویز کند. البته در بعضی موارد با مصرف آنتی بیوتیک یا یک کرم موضعی ضد قارچ یا مکمل غذایی، مشکل ترک خوردن لب‌ها حل می‌شود.

در مراحل بعدی و درمان ترک خوردن لب‌ها می‌توانید از روغن‌هایی مانند روغن نارگیل در گوشه دهان به عنوان مانعی برای بزاق استفاده کنید. نکته حائز اهمیت این است که رعایت بهداشت فردی برای مبتلا نشدن خود و همچنین جلوگیری از ابتلای شخص دیگر به این عارضه بسیار مهم تلقی می‌شود.

بیشتر بدانید : دلیل پوسته پوسته شدن لب ها چیست؟

بیشتر بدانید : خشکی لب های خود را با این 3 راهکار خانگی ساده درمان کنید

بیشتر بدانید : چگونه مراقب سلامت لب ها باشیم

بیشتر بدانید : چرا موقع بیماری لب ها خشک و ترک خورده می شوند؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com