مرطوب کننده های طبیعی پوست که می توانید بخورید
حفظ رطوبت پوست اهمیت زیادی دارد، در این مطلب به چند مرطوب کننده خوراکی اشاره می کنیم که به حفظ سلامت پوست نیز کمک زیادی می کنند

برای مرطوب شدن پوست چه بخوریم؟

شما برای داشتن پوستی نرم و مرطوب چه کارهایی انجام می‌دهید؟ آیا صرفا به استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده بسنده می‌کنید؟ آیا از ماسک‌های طبیعی نیز استفاده می‌کنید؟ بدون شک اینکارها برای رطوبت‌بخشی به پوست لازم هستند اما کافی نیستند. برای داشتن پوستی نرم و مرطوب علاوه بر استفاده مکرر از کرم‌های مرطوب‌کننده باید به میزان کافی آب بنوشید و از مصرف برخی موادغذایی مفید غافل نباشید. 

در ادامه به این مواد غذایی مرطوب‌کننده پوست اشاره می‌کنیم.

بیشتر بدانید : از روغن بادام شیرین برای زیبایی بیشتر استفاده کنید

بیشتر بدانید :  ماسك های طبیعی خوراكی

رطوبت‌بخشی پوست از داخل بدن

وضعیت پوست معمولا آینه تمام‌نما از وضعیت داخلی بدن است. اما فارغ از اتفاقات داخل بدن، سطحی‌ترین لایه بدن انسان نه‌تنها به مراقبت‌های بیرونی نیازمند است بلکه به یک تغذیه خوب، سالم و متنوع نیز نیاز دارد. 

خوشبختانه موادغذایی مفید و متنوعی وجود دارند که به نرمی و مرطوب ماندن پوست کمک زیادی می‌کنند. کافیست این مواد غذایی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید و آنها را میل کنید.

نوشیدن آب؛ قانون طلایی داشتن پوستی مرطوب و نرم

با وجود اینکه نوشیدن آب کافی یک اصل مهم برای داشتن پوستی نرم و شفاف است اما معمولا اکثر افراد در نوشیدن آن اهمال می‌کنند. باید بدانید که 65 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است و این عنصر حیاتی برای رطوبت‌بخشی پوست و صد البته کل بدن لازم و ضروری است. 

بدن ما در عملکرد عادی خود، روزانه میزان زیادی آب از دست می‌دهد. این آب دفع‌شده عمدتا از طریق ادرار و تعریق از بدن خارج می‌شود که باید آن را جایگزین کرد. تامین آب بدن برای پیشگیری از خشکی پوست و بروز چین و چروک موثر، لازم و ضروری است.

میوه‌ها بزرگترین منبع رطوبت‌رسانی به بدن 

بعد از آب، مهمترین منبع رطوبت‌رسانی به بدن میوه‌ها هستند. از بین میوه‌ها برخی نقش بیشتری در تامین آب بدن و همچنین رطوبت‌رسانی به پوست دارند.

مرطوب کردن پوست با خیار

خیار یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین میوه‌های دنیاست. این میوه از حدود 97 درصد آب تشکیل شده و حاوی میزان قابل‌توجهی از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. خیار تاثیر مثبتی روی عملکرد دستگاه گوارش داشته و یک محصول مراقبت از پوست طبیعی محسوب می‌شود

قدرت رطوبت‌بخشی خیار بسیار بالاست و اکثر افراد از آن به عنوان ماسک رطوبت‌رسان استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود از مصرف این میوه غافل نباشید و در عین حال به‌طور مرتب از آن به عنوان ماسک صورت استفاده کنید.

بیشتر بدانید : خواص غذایی و درمانی خیار

هندوانه

هندوانه میوه‌ای آبدار است و 91 درصد وزن آن را آب تشکیل داده است. این میوه را منبع ویتامینC بدانید که برای شفافیت پوست لازم و ضروری است. این میوه همچنین حاوی کلسیم است. به عقیده اکثر متخصصان پوست، هندوانه باعث شفافیت و خوش آب و رنگ شدن پوست می‌شود. شما می‌توانید در ساعات اولیه روز و به صورت ناشتا از این میوه میل کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

پاپایا

پاپایا یک میوه استوایی است که برای سلامتی بدن و رطوبت‌بخشی به آن مفید است. خواص این میوه برای ترمیم سلول‌های پوستی و التیام مشکلات آن کاربردی است.

از بین موادغذایی مرطوب‌کننده پوست می‌توان به توت‌ها، گریپ‌فروت، سیب و کیوی اشاره کرد. آب پرتقال، آب گوجه‌فرنگی و آب نارگیل نیز برای داشتن پوستی شفاف و مرطوب توصیه می‌شود.

سبزیجات مرطوب‌کننده پوست

اسفناج و کاهو نه‌تنها حاوی میزان زیادی آب هستند بلکه دو منبع طبیعی ویتامین A و C محسوب می‌شوند که هر دو برای داشتن پوستی سالم و باطراوت لازم و ضروری هستند. علاوه بر این، این سبزیجات مفید حاوی مواد مغذی، مواد معدنی و میزان زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها نیز هستند. 

باید بدانید که اسفناج و کاهو حاوی مولکول‌هایی هستند که با اثرات رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و در پاکسازی ناخالصی‌ها و سموم پوست موثر عمل می‌کنند. همچنین باید گفت که این سبزیجات حاوی ترکیبی به نام لوتئین هستند که مانند فیلتری موثر در برابر اشعه‌های مضر خورشید عمل کرده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. از دیگر سبزیجات دوستدار پوست می‌توان به بروکلی، کلم، شاهی و جعفری اشاره کرد.

برای مرطوب کردن پوست این مواد غذایی را نیز دریابید
مرطوب کننده های طبیعی

از دیگر مواد غذایی مرطوب‌کننده پوست می‌توان به فلفل دلمه‌ای اشاره کرد. این ماده غذایی برای مرطوب نگه داشتن اپیدرم موثر است. یادتان باشد که فلفل دلمه‌ای قرمز حاوی میزان زیادی لیکوپن است که به راحتی جذب شده و قدرت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد. انواع سبز آن نیز سرشار از آب هستند. استفاده منظم از این سبزیجات در ترکیب سالادها و غذاها به شفافیت و نرمی پوست کمک زیادی می‌کند.

علاوه بر همه موارد اشاره شده چای سبز نیز در طوبت‌رسانی به پوست غوغا می‌کند. این چای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که خواص ضدالتهابی دارند. چای سبز برای پیشگیری از بروز چین و چروک و شفاف کردن پوست بسیار موثر است. از دیگر موادغذایی مرطوب‌کننده پوست می‌توان به تخم‌مرغ، ماهی، گردو، غلاتی مانند ذرت، جو و گندم، آلوخشک و ماست اشاره کرد. 

حرف آخر اینکه برای خوش‌اندام و سالم بودن و همچنین داشتن پوستی شاداب نیازی به رژیم‌های سختگیرانه نیست. کافیست مواد غذایی متنوعی در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

بیشتر بدانید :  9 مرطوب کننده طبیعی صورت و بدن پوست های خشک و مستعد آلرژی

بیشتر بدانید : بهترین مرطوب کننده های طبیعی

بیشتر بدانید : افزایش سن، پوست را خشک می کند

بیشتر بدانید : خوراکی‌هایی برای داشتن پوستی زیبا و شفاف

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir