نکاتی راجع به سلامت گوش
گوش یکی از اعضای حسی مهم بدن است که محافظت از آن بسیار ضروری است و با دیدن علائم شنوایی ضعیف بهتر است به پزشک مراجعه کنید

در مورد سلامت گوش چه می دانید؟

گوش‌های ما ۲۴ ساعت شبانه روز کار می‌کنند و اطلاعات حیاتی در مورد آنچه در اطراف‌مان اتفاق می‌افتد را در اختیارمان قرار می‌دهند.

بر همین اساس حفاظت از این عضو مهم، حیاتی است و باید مراقب این اندام حسی ضروری و کاربردی باشیم.

تمیز کردن گوش، فقط در صورت لزوم

جرم گوش طبیعی است. پروفسور "توماس کلنزنر"، رئیس مرکز شنوایی بیمارستان دانشگاه "دوسلدورف" می‌گوید: مجاری گوش به خودی خود تمیز می‌شوند. هر گونه جرم که در ناحیه جلوی گوش قابل‌مشاهده است را می توان با یک سواپ پنبه‌ای برداشت اما هرگز گوش پاک‌کن را وارد گوش نکنید. در این‌صورت خطر آسیب‌های ظریفی وجود دارد که این آسیب‌ها می‌تواند در نهایت منجر به نفوذ میکروب‌ها و ایجاد التهاب در مجرای گوش و پرده گوش شود.

از ورود اشیاء نوک تیز به داخل گوش بپرهیزید

سوزن، سوهان ناخن یا سایر اشیاء نوک تیز را برای برداشتن جرم، داخل گوش فرو نکنید. علاوه بر خطر بالای آسیب، احتمال زیادی وجود دارد که موم بیشتر از اینکه بیرون کشیده شود به داخل کانال گوش فشار داده شود. اگر توده جامدی از جرم در گوش ایجاد شده است، باید توسط پزشک خارج شود.

اگر گوشتان می‌خارد به پزشک مراجعه کنید

دکتر توماس کلنزنر می‌گوید: اگر خارش شدید در داخل گوش خود دارید، برای خاراندن آن تلاش نکنید. اگر خارش فروکش نکرد و گوش درد نیز به آن اضافه شد، پزشک گوش و حلق و بینی باید علت را روشن کند. ممکن است عفونتی وجود داشته باشد که با قطره قابل‌درمان باشد. اگر خارش فقط در شرایط خاصی رخ می‌دهد، به‌عنوان‌مثال پس از شستن موها، آلرژی می‌تواند یک علت باشد. شاید برخی از مواد آلرژی‌زا در شامپو وجود داشته باشند. بیماری‌های التهابی پوست مانند پسوریازیس یا نورودرماتیت نیز ممکن است باعث خارش در مجرای گوش یا لاله گوش شوند.

افرادی که در معرض آلودگی صوتی و صدای بلند هستند از گوش‌گیر استفاده کنید

متخصصان تاکید دارند که قرار گرفتن مستمر در معرض صدای زیاد و آلودگی صوتی برای گوش مضر است.

توماس کلنزنر هشدار می‌دهد: صداهای طولانی‌مدت بیش از ۸۵ دسی‌بل می‌توانند به شنوایی آسیب دائمی وارد کنند و اگر در معرض سطوح بالای سر و صدا هستید، باید از گوش‌گیر استفاده کنید.

از کنار علائم اولیه شنوایی ضعیف به راحتی عبور نکنید

آیا باید مدام در گفتگوها بپرسید: «ببخشید؟» آیا ناچارید تلویزیون را خیلی بلند کنید تا چیزی بشنوید؟ شما باید چنین علائمی را جدی بگیرید و سریع برای مشخص شدن علت آن اقدام کنید. شنوایی خوب برای جلوگیری از زوال شناختی مهم است. بنابراین بهتر است اولین نشانه‌های ضعف شنوایی به‌سرعت تشخیص داده شود.

بیشتر بدانید : کدام زخم ها به ضد عفونی نیاز دارند؟

بیشتر بدانید : روی زخم بتادین بریزیم یا نه؟

بیشتر بدانید : زخم را چطور ببندیم و خونریزی را بند آوریم؟

بیشتر بدانید : بهبود سریع زخم ها با چند ماده طبیعی

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com