کسانی که پوست خشک دارند چطور حمام کنند؟
افرادی که دچار پوست خشک هستند، در زمان حمام کردن و پس از آن دچار مشکلاتی می شوند، رعایت برخی نکات به کاهش این مشکلات کمک می کند

نکات حمام کردن برای افراد دارای پوست خشک

داشتن پوست خشک و پوسته‌پوسته می‌تواند دردسرهای زیادی داشته باشد. بسیاری از افراد دارای پوست خشک هم دوست دارند که از حمام با آب داغ یا حمام بخار برای تسکین مشکلات پوست خشک خود کمک بگیرند. با این‌حال، چنین کارهایی صرفا سلامتی پوست‌های خشک را به خطر می‌اندازند و مراقبت از آنها را سخت‌تر می‌کنند. 

اگر با اصول حمام کردن برای پوست‌های خشک آشنا نیستید، خواندن این مطلب کاربردی و ساده قطعا شما را راهنمایی خواهد کرد. 

بیشتر بدانید : هنگام حمام کردن مرتکب این 6 اشتباه نشوید!

بیشتر بدانید : خشکی پوست و احتمال ابتلا به 4 بیماری مهم

1. مدت‌زمان حمام باید کوتاه باشد

حمام یا دوش با آب گرم می‌تواند احساس خوبی به ما بدهد، تا حدی که وسوسه می‌شویم مدت‌زمان حمام یا دوش را افزایش دهیم. اما هرچقدر بیشتر زیر آب گرم یا داغ بمانید، پوست شما هم خشک‌تر خواهد شد، بنابراین افراد دارای پوست خشک باید مدت‌زمان دوش یا حمام را حداکثر در محدوده 10 دقیقه نگه دارند و بیشتر از یک‌بار در روز هم دوش نگیرند، مگر این‌که میزان کثیفی یا تعریقشان بیشتر از حد معمول باشد.

2. دمای آب را کنترل کنید

افراد دارای پوست خشک باید در همه‌چیز اعتدال را رعایت کنند. بنابراین آب حمام یا دوش هم همیشه باید در محدوده متعادل و ولرم قرار بگیرد تا به سلامتی پوست آنها آسیب نرساند. آب ولرم و مایل به خنک به پیشگیری از تشدید مشکلات پوست‌های خشک کمک می‌کند، درحالی که بعضی افراد همچنان به استفاده از آب داغ برای حمام کردن اصرار دارند. 

با این‌حال، متخصصان می‌گویند که دوری از آب داغ حتی در فصل‌های سرد سال هم ضروری است، زیرا آب داغ به‌سادگی می‌تواند سد دفاعی طبیعی و محافظ پوست را از بین ببرد. پس اگر پوست شما بعد از پایان حمام حالت قرمز پیدا کرده باشد، یعنی دمای آب برای پوست شما بیش‌ازحد داغ است. 

3. شوینده بدن را تعویض کنید

هدف همه ما از حمام کردن این است که خودمان را تمیز کنیم، اما نباید در شستن پوست بدن زیاده‌روی کنیم. به همین دلیل هم افراد دارای پوست خشک باید از شوینده‌های مایع ملایم به‌جای صابون‌های غلیظ و خشک‌کننده برای شستن پوست بدن استفاده کنند. 

محصولات ملایم و بدون ترکیبات معطر،‌ تحریکات پوستی را در پوست‌های خشک کاهش می‌دهند و مانع از تشدید مشکلات پوستی می‌شوند. صابون‌های غلیظ و قلیایی که به‌طور سنتی در بعضی از کشورها کاربرد دارند، قطعا برای پوست‌های خشک مناسب نیستند زیرا باعث تشدید خشکی پوست و همچنین شکل‌گیری بثورات پوستی می‌شوند.

4. مراقبت‌های پوستی بعد از حمام را جدی بگیرید

مراقبت از پوست‌های خشک باید بعد از پایان حمام با جدیت دنبال شود. درواقع می‌توان گفت که مهم‌ترین روندهای مراقبتی برای پوست‌های خشک دقیقا بعد از حمام شروع می‌شوند. بنابراین از حوله‌های نرم و لطیف برای خشک کردن پوست بدن کمک بگیرید و هرگز پوست بدن را بیش‌ازحد فشار ندهید. 

در ادامه هم حتما از محصولات مرطوب‌کننده برای رطوبت‌رسانی به پوست بدن استفاده کنید. اگر پوست شما بیش‌ازحد خشک است، می‌توانید از کرم‌ها یا پمادها به‌جای لوسیون‌ها کمک بگیرید زیرا این محصولات بافت غلیظ‌تر و چرب‌تری دارند و اثربخشی آنها در حفظ رطوبت درون بافت پوست هم بیشتر است. 

بیشتر بدانید : راه های مقابله با خشکی پوست

بیشتر بدانید : درمان خشکی پوست با طب سنتی

بیشتر بدانید : نکات مهمی که لازم است بعد از حمام رعایت کنید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir