پیر شدن پوست زن و مرد چه تفاوت هایی دارد؟
زنان و مردان تفاوت های زیدی در بدن خود دارد، یکی از بخش های متفاوت در زن و مرد پوست آنهاست که فرایند پیری پوست در زن و مرد متفاوت است

تفاوت های پوست زنان و مردان

شاید شما هم مردانی را بشناسید که با وجود افزایش سن، به نظر می‌رسد که پوستشان تغییر خاصی نمی‌کند یا انگار جوان‌تر هم می‌شود! اما چرا چنین چیزی را در میان زنان مشاهده نمی‌کنیم؟ به‌گفته متخصصان پوست‌ومو، این مساله تا حدود زیادی به هورمون‌های درون بدن ما برمی‌گردد.

گیرنده‌های خاصی هم برای استروژن روی سلو‌ل‌های پوستی وجود دارند که بر سلامتی و جلوه‌های ظاهری پوست تاثیر می‌گذارند. در ادامه با تفاوت‌های کلیدی و مهمی آشنا می‌شویم که روند پیری پوست را در میان زنان و مردان متفاوت می‌کنند. 

بیشتر بدانید : پوست زن و مرد چه تفاوت هایی با هم دارند؟ (بیان 4 تفاوت)

بیشتر بدانید : خانم ها هرگز نباید از محصولات ویژه آقایان استفاده کنند, زیرا...

1. زنان پوست نازک‌تری دارند

پوست زنان به‌دلیل تفاوت‌های هورمونی و زیست‌شناختی، اساسا روند پیری متفاوتی نسبت به پوست مردان دارد. پوست زنان ذاتا نازک‌تر است، قابلیت ارتجاعی یا کشسانی کمتری دارد و درنتیجه بیشتر در معرض ابتلا به چین‌وچروک‌های پوستی و افتادگی پوست قرار می‌گیرد. 

علاوه بر اینها، تماس با نور خورشید و عوامل مربوط به سبک زندگی می‌توانند پیری پوست زنان را سریع‌تر کنند، زیرا پوست زنان نسبت به پرتوهای فرابنفش خورشیدی حساس‌تر است. 

پوست دست زنان هم معمولا نشانه‌های پیری را سریع‌تر نمایان می‌کند زیرا کاهش حجم چربی زیرپوستی در این ناحیه از بدن زنان سریع‌تر و زودتر اتفاق می‌افتد. همین مساله باعث می‌شود که رگ‌ها و تاندون‌های دست زنان بیشتر در معرض دید دیگران قرار بگیرد، درحالی که چنین چیزی را کمتر در میان مردان می‌بینیم. 

2. آبرسانی به پوست مردان با کیفیت بهتری انجام می‌شود

مطالعات نشان داده‌اند که علاوه بر بیشتر بودن ضخامت پوست در میان مردان، سطح آبرسانی به پوست آنان هم ذاتا با کیفیت بهتری انجام می‌گیرد، درحالی که تبخیر رطوبت پوست، کاهش سبوم طبیعی پوست و تغییرات رنگدانه‌ای پوست هم در میان مردان کمتر اتفاق می‌افتد. 

با این‌حال، pH پوست زنان بیشتر از پوست مردان است. محققان می‌گویند که پوست مردان نه‌تنها در ناحیه صورت از پوست زنان ضخیم‌تر است، ‌بلکه پوست گردن و ناحیه میانی بدنشان هم ضخامت بیشتری دارد. 

امروزه می‌دانیم که آبرسانی مداوم به پوست تا چه اندازه در جلوگیری از پیری پوست اهمیت دارد. بنابراین با توجه به اینکه آبرسانی طبیعی و ذاتی در پوست مردان با کیفیت بهتری انجام می‌شود، پوست مردان هم روندهای پیری را به‌صورت متفاوتی نسبت به پوست زنان تجربه می‌کند. 

3. یائسگی پیامدهای مختلفی برای پوست زنان دارد

وقتی که استروژن رو به کاهش می‌رود، کلاژن پوست زنان هم با سرعت بیشتری تخریب می‌شود. همین روند است که پوست زنان را نازک‌تر می‌کند، درحالی که کشسانی و استحکام پوست آنان را هم ضعیف‌تر می‌سازد. 

محققان می‌گویند که در 5 سال اولیه پس از یائسگی، حدود 30 درصد از کلاژن پوستی زنان از بین می‌رود. خشکی پوست در دوران یائسگی هم روندهای پیری پوست را سریع‌تر می‌سازد. به همین دلیل هم زنان باید به‌طور مداوم از مرطوب‌کننده‌های باکیفیت استفاده کنند و در دوره‌های سنی مختلف حتما به رعایت این اصل مهم توجه داشته باشند. 

گذشته از اینها، ‌غدد سباسه یا چربی‌ساز هم به‌طور ذاتی در بدن زنان کمتر از بدن مردان است و درنتیجه زنان برای حفظ رطوبت پوست خودشان به برنامه‌ریزی بهتر و تلاش بیشتری نیاز دارند. 

بیشتر بدانید : تفاوت تاثیر برخی بیماری ها بر بدن بانوان و آقایان

بیشتر بدانید : مشکلات رایج پوستی در مردان و درمان آنها

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir