4 نکته در مورد روزنه های پوست صورت که لازم است بدانید
یکی از مواردی که در زمینه مراقبت از پوست بهتر است بدانید، منافذ باز پوست است که در این مطلب به علت آن و چگونگی درمان آنها می پردازیم

منافذ پوست و آنچه باید بدانید

درحالی که بیشتر مراقبت‌های پوستی برای کوچک کردن، پنهان کردن یا پاکسازی و باز کردن روزنه‌های پوستی طراحی می‌شوند، اما این روزنه‌ها به هرحال یکی از اجزای طبیعی و مهم بدن هستند. بنابراین داشتن اطلاعات درست و واضح درباره آنها می‌تواند پوست شما را از تصمیمات اشتباه در روندهای مراقبتی دور نگه دارد و مانع از مشکلاتی مثل خشکی شدید پوست شود.

بیشتر بدانید : چگونه منافذ باز پوست را از بین ببریم؟

بیشتر بدانید : علت منافذ باز پوست چیست؟+ بستن منافذ پوستی با مواد طبیعی

1. روزنه‌های پوستی درواقع فولیکول‌های مو هستند

پوست به‌عنوان بزرگ‌ترین اندام بدن، ویژگی‌های شگفت‌انگیز بسیاری دارد. روزنه‌ها یا منافذ به پوست اجازه تنفس می‌دهند و فضای آزادی را برای فولیکول‌های مو و غدد تعریق فراهم می‌کنند. موهای کوچکی که از روزنه‌ها بیرون می‌زنند، به عضله‌های زیر پوست متصل می‌شوند و زمانی که احساس سرما می‌کنید، این احساس را به شما انتقال می‌دهند.

غدد چربی نهفته در هر کدام از روزنه‌ها نیز چربی رطوبت‌ساز و محافظت‌کننده‌ای را به‌وجود می‌آورند که سبوم نامیده می‌شود و نقش مهمی در حفظ لطافت و انعطاف‌پذیری پوست دارد.

2. ساختار ذاتی روزنه‌ها تغییر نمی‌کند

به‌رغم مجموعه وسیعی از محصولات که این روزها برای کوچک‌تر کردن روزنه‌های پوستی طراحی می‌شوند، از نظر ساختاری نمی‌توان ذات روزنه‌های پوستی را تغییر داد.

ژنتیک واقعا نقش تعیین‌کننده‌ای در ساختار و شکل روزنه‌های پوستی دارد، درحالی که میزان ترشح چربی و بافت کلی پوست هم تحت تاثیر عوامل ژنتیکی قرار دارند. با این‌حال، دوری از نور خورشید، استفاده منظم از محصولات مرطوب‌کننده باکیفیت، لایه‌برداری منظم پوست و همچنین دوری از محصولات پاک‌کننده غلیظ و غیراستاندارد می‌تواند به تقویت انعطاف‌پذیری پوست کمک کند و جلوه ظاهری بهتری به روزنه‌های پوستی بدهد.

3. شکل روزنه‌های پوستی تغییر می‌کند 

اگرچه شکل و حالت روزنه‌های پوستی به‌طور وراثتی تعیین می‌شود، اما این ویژگی‌ها همیشه ثابت نمی‌مانند. بنابراین همزمان با تغییراتی که به‌مرور زمان در بافت و قوام پوست شکل می‌گیرند، روزنه‌های پوستی هم تغییر می‌کنند. 

کاهش شکل‌گیری کلاژن، تماس بیش‌ازحد با نور خورشید، خشکی پوست و ترشح بیش‌ازحد چربی در سطح پوست می‌توانند کاری کنند که روزنه‌های پوستی بزرگ‌تر به نظر برسند. مشکلات آکنه‌ای هم می‌توانند باعث تجمع آلودگی‌ها و چربی‌ اضافی در درون روزنه‌های پوستی شوند و مشکلاتی مانند التهاب، جوش‌های سرسیاه و احتمال منبسط شدن روزنه‌های پوستی را به‌وجود بیاورند. 

4. پاکسازی منظم پوست به محافظت از روزنه‌های پوستی کمک می‌کند

از آنجایی که التهاب، ترشحات اضافی چربی، تجمع آلودگی‌ها و آکنه می‌توانند باعث برجستگی بیشتر روزنه‌های پوستی شوند، پاکسازی منظم پوست می‌تواند به کاهش التهاب روزنه‌های پوستی و همچنین جلوگیری از ترشحات بیش‌ازحد چربی در پوست کمک کند. 

ماسک‌های پوستی برپایه جوجوبا و خاک رس هم می‌توانند ذرات آلودگی و چربی اضافی را از روزنه‌های پوستی بیرون بکشند و بافت پوستی بهتری را به‌وجود بیاورند. پاک‌کننده‌ها و ماسک‌های حاوی ترکیبات زغال هم می‌توانند به جذب آلودگی‌های گیرکرده در روزنه‌های پوستی کمک کنند و مشکل التهاب و انبساط بیش‌ازحد روزنه‌های پوستی را کاهش دهند. 

بیشتر بدانید : روش پاکسازی پوست صورت و حفاظت از روزنه های پوست

بیشتر بدانید : کارهایی که نمی‌دانستید موجب بسته شدن منافذ پوست می‌شوند

بیشتر بدانید : پاکسازی پوست بینی و پیشگیری از بسته شدن منافذ پوست

بیشتر بدانید : روش هایی برای کوچک کردن منافذ پوست

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir