موها را در هوای آزاد خشک کنیم بهتر است یا خیر؟
خشک کردن موها بعد از حمام مسئله ای است که اگر به درستی انجام نشود، می تواند به موها آسیب برساند، در این مطلب به طریقه خشک کردن موها پس از حمام اشاره می کنیم

بعد از حمام موها را چگونه خشک کنیم؟

برای داشتن موهایی بلند، درخشان و باطراوت، باید به‌طور منظم از آن‌ها مراقبت کنید و برای بهداشت موها رفتارهای درستی در پیش گیرید. یکی از کارهای ضروری و مهمی که می‌توانید انجام دهید آبرسانی و مرطوب‌سازی خوب و مناسب پوست سر و مو است. اما اگر خشک کردن موها به‌ درستی انجام نشود، موها به راحتی در معرض خطر قرار می‌گیرند. درحقیقت این روش خشک کردن موها در هوای آزاد است که می‌تواند سلامت موها را تهدید کند. 

بیشتر بدانید : خشك كردن و حالت دادن به مو

بیشتر بدانید : سشوار کشیدن مو را یاد بگیرید

پیامدهای خشک کردن موها در هوای آزاد

خشک شدن طبیعی موها، یک روش نسبتاً رایج است که برای سلامت مو خطری ندارد ولی یک ایده بسیار بد محسوب می‌شود. به گفته متخصصان این روش یک اشتباه به ظاهر کوچک است که در طولانی‌مدت زیان‌های خاص خود را به همراه خواهد داشت. در ادامه بر عوارض جانبی که ممکن است رخ دهد تاکید شده ‌است. 

آسیب فیبر مویی

خشک کردن موها در هوای آزاد به فیبر مو آسیب وارد می‌سازد. زمانی که مو برای مدت طولانی‌تری خیس است، استحکام آن نصف می‌شود و همین موضوع باعث تضعیف الیاف مویی می‌شود. 

به گفته متخصصان پوست و مو، موادی که به‌طور طبیعی روی موها وجود دارند (مانند سبوم) در حین شامپو کردن از بین می‌روند و در نتیجه فیبر مویی را بدون هیچ‌گونه محافظتی باقی می‌گذارند. هنگامی که طول موها غرق آب باقی می‌ماند، روی کوتیکول‌ها (محافظ مو) فشار وارد می‌گردد. در نتیجه موها شدیداً آسیب می‌بینند و دو شاخه می‌شوند.

خشک کردن موها در هوای آزاد، اصطلاحاً منجر به خستگی هیگرال می‌شود

خستگی هیگروسکوپی آسیبی است که به فولیکول‌های مو وارد می‌شود آن‌هم زمانی‌که موها در اثر رطوبت بیش از حد دچار نوعی تورم شده‌اند.

این نوع خستگی در ادامه قرار گرفتن بیش از حد موها در معرض آب ظاهر می‌شود و در واقع یک مشکل نسبتاً رایج برای موهای خشک است، چون این نوع موها هستند که معمولاً نیاز دارند بیش از حد مرطوب شوند!

مرطوب ماندن طولانی موها می‌تواند پیوندهای هیدروژنی را بشکند و به‌مرور زمان منجر به آسیب لایه‌های بیرونی مو از جمله کوتیکول شود و این‌گونه است که موها نشاط و درخشندگی خود را از دست می‌دهند.

رشد کپک یا باکتری

کپک‌ها اغلب زمانی روی مو و پوست سر ظاهر می‌شوند که این دو برای مدت طولانی خیس مانده باشند، درست مانند خشک شدن موها در معرض هوای آزاد. رطوبت محبوس‌شده در مو نه‌تنها باعث رشد کپک‌ها، بلکه باکتری‌ها نیز می‌شود، به‌خصوص در مدل موهایی که بیشتر مستعد این قضیه هستند مثل مدل دم اسبی و نیز تمامی مدل‌های موی بلند. بانوانی که در ناحیه موهای خود زیادعرق می کنند یا عادت دارند یک شب کامل با موهای خیس بخوابند نیز بسیار مستعد ابتلا به این مشکل هستند.

با این حال، آرایشگران توضیح می‌دهند که جذب رطوبت مو به کمک یک حوله میکروفایبر می‌تواند خطر تولید و شکل‌گیری کپک یا باکتری را کاهش دهد. نکته‌ای که هیچ‌گاه نباید فراموش کنید این است که هرگز با موهای خیس به رختخواب نروید!

خشک کردن موها در هوای آزاد می‌تواند حالت دادن و آرایش آن‌‌ها را دشوار کند

خشک کردن موها در هوای آزاد ممکن است برای برخی از خانم‌ها کارساز باشد، اما برای کسانی که می‌خواهند مدل موی خاصی را انتخاب کنند، اصلاً گزینه مناسبی نیست. همان‌طور که ذکر شد، تکرار این عمل در طولانی‌مدت به موها آسیب جدی می‌رساند. بنابراین، برخی از مدل‌های مو می‌توانند آسیب وارد‌شده به موها را بیشتر نمایان و آشکار کنند!

موها چرب‌تر به نظر می‌رسند

یکی از عجیب‌ترین عوارض جانبی خشک کردن موها در هوای آزاد، شکل‌گیری چربی در موها است. زمانی که پوست سر برای مدت طولانی خیس باقی می‌ماند، مکانیسم‌های جبران‌کننده در سطح پوست سر تحریک می‌شوند و در نتیجه تولید سبوم به شکل چشمگیری بالا می‌رود. در ادامه شما تصور می‌کنید که برای غلبه به این حجم از چربی باید موهای خود را بیشتر بشویید، غافل از این‌که شست‌وشوی بی‌رویه موها پوست سر را بیشتر خشک می‌کند.

چگونه موهای خود را بدون آسیب رساندن خشک کنیم؟

پس از درک این موضوع که رها کردن موهای خیس در معرض هوای آزاد ایده خوبی برای خشک کردن آن‌ها نیست، در ادامه چهار مرحله برای خشک کردن موها به شما ارائه می‌دهیم که با اجرای آن‌ها می‌توانید بدون هیچ آسیبی، موهایی سالم و باطراوت داشته باشید.

ابتدا از تی‌شرت یا حوله میکروفایبر برای خشک کردن موها استفاده کنید. به هیچ عنوان موها را به یکدیگر مالش ندهید چون این روش نه‌تنها از کوتیکول‌های مو محافظت می‌کند، بلکه از بروز موخوره نیز جلوگیری می‌نماید.

با استفاده از یک شانه دندانه پهن، موها را به آرامی برس کنید (فقط دقت کنید که این حرکت را هرگز نباید روی موهای خیس انجام دهید.)

تغذیه‌ای سالم داشته باشید و برای موها از مراقبت‌های آرایشی بهداشتی مناسب کمک بگیرید.

اگر قرار است موها را سشوآر بکشید، حتماً دمای آن را پایین بیاورید.

استفاده منظم از مرطوب‌کننده‌ها، ترجیحاً با منشاء طبیعی را فراموش نکنید. در این خصوص، استعمال روغن شاهدانه و روغن کرچک، همیشه توصیه می‌شود.

بیشتر بدانید : در زمستان موهای خود را چگونه خشک کنیم؟

بیشتر بدانید : آیا سرم مو واقعا در رفع خشکی مو موثر است؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir