3 راهکار مهم برای رشد سریع تر ناخن ها
رشد و تقویت ناخن‌ها بر زیبایی دست ها تاثیر می گذارد، در این مطلب چند راهکار مهم در عین حال ساده بیان می‌شوند که به رشد سریع ناخن‌ها کمک می‌کنند

چه‌کار کنیم ناخن‌هایمان سریع رشد کنند؟

کسانی که می‌خواهند ناخن‌های قوی‌تر و سالم‌تری داشته باشند، گاهی اوقات با رشد آهسته ناخن‌ها یا شکنندگی شدید آنها مواجه می‌شوند. بعضی از عوامل مربوط به رشد سریع‌تر و بهتر ناخن‌ها (مثل ژنتیک) خارج از کنترل ما هستند، اما همه ما می‌توانیم بر عوامل قابل کنترل تاثیر بگذاریم. 

دکتر ماریا گارشیک (متخصص پوست‌ومو) می‌گوید که درباره سرعت رشد ناخن‌ها باید به این عوامل توجه کنیم: فشار فیزیکی روی بدن (مثل ابتلا به بیماری، ویروس‌ها یا عمل جراحی)، تغییرات تغذیه‌ای، کمبودهای ویتامینی و مصرف بعضی از داروهای خاص. هر کدام از این عوامل می‌توانند به رشد ناخن‌ها آسیب برسانند و سرعت رشد آنها را کاهش دهند. 

ناخن‌ها به‌طور کلی رشد آهسته‌ای دارند (حدود 3 میلی‌متر در هر ماه)، اما گاهی اوقات حدود 6 ماه طول می‌کشد تا ناخن‌ها رشد مناسبی داشته باشند. با این‌حال، توجه به راهکارهای مهم زیر می‌تواند سرعت رشد ناخن‌ها را افزایش دهد.

بیشتر بدانید : برای رشد سریع ناخن ها چه باید کرد

بیشتر بدانید : راهکارهایی برای تقویت ناخن ها

1. داشتن رژیم غذایی متعادل و استاندارد

اولین گام برای رشد بهتر و سریع‌تر ناخن‌ها، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و استاندارد است که از کیفیت بالایی برخوردار باشد. رژیم غذایی سالم مستقیما همه ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری برای رشد ناخن‌ها را به بدن می‌رساند. 

مهم‌ترین ترکیبات ضروری برای رشد ناخن‌ها عبارتند از زینک، بیوتین، فولات و پروتئین. برای دریافت این ویتامین‌ها و داشتن یک رژیم غذایی سالم‌تر باید انواع میوه‌های تازه و سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی، کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم را در برنامه غذایی روزانه داشته باشید. 

2. خودداری از جویدن ناخن‌ها

کسانی که عادت دارند ناخن‌هایشان را بجوند، معمولا در ترک این عادت نادرست با مشکل مواجه می‌شوند و می‌گویند که ترک این عادت نادرست برایشان بسیار سخت است. اما اگر واقعا می‌خواهید که سرعت رشد ناخن‌ها را افزایش بدهید، باید جویدن ناخن‌ها را متوقف کنید. 

وارد شدن هر نوع فشار به کوتیکول ناخن‌ها با جویدن و دیگر عادت‌های نادرست مثل دستکاری ناخن‌ها، فشار دادن و کندن آنها باعث آسیب‌دیدگی مداوم ناخن‌ها می‌شود و گاهی اوقات التهاب مزمن هم به‌وجود می‌آورد. همه این عوامل مستقیما سرعت رشد ناخن‌ها را کم می‌کنند. 

اگر نمی‌توانید این عادت نادرست را کنار بگذارید، بهتر است با متخصصان پوست‌ومو درباره راهکارهای مناسب به‌منظور متوقف کردن جویدن ناخن‌ها مشورت کنید. گاهی اوقات هم باید عوامل محرک یا عوامل زمینه‌ای خاصی را پیدا کنید که باعث شکل‌گیری این عادت نادرست می‌شوند و سپس برای درمان آنها تلاش کنید.

3. مصرف مکمل بیوتین

مطالعات محدودی تا به امروز نشان داده‌اند که مکمل بیوتین به رشد سالم‌تر و بهتر ناخن‌ها کمک می‌کند. بنابراین مصرف مکمل بیوتین تحت نظر پزشک و برای مدت‌زمان مشخص و محدود می‌تواند به افزایش سرعت رشد ناخن‌ها کمک کند. البته تاکید می‌کنیم که مصرف مکمل بیوتین باید تحت نظر پزشک و با تجویز پزشکان شروع شود. 

اگر با وجود پیگیری همه این راهکارهای گفته‌شده همچنان با مشکل خاصی در وضعیت ناخن‌ها مواجه بودید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای بررسی موضوع به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید. گاهی اوقات، تغییرات در ناخن‌ها می‌توانند نشان‌دهنده مشکلات یا بیماری‌های خاصی باشند که نیاز به درمان‌های مناسب و مشخصی دارند. 

بیشتر بدانید : مواد طبیعی برای تقویت ناخن های شکننده

بیشتر بدانید : مراقبت طبیعی ناخن و ترمیم آن

بیشتر بدانید : تقویت ناخن ها با سیر

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir