تاثیر آسپرین بر سرطان روده و معده
کسانی که به طور مرتب آسپرین مصرف می کنند، کمتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان، به ویژه روده و معده قرار دارند.

نتایج پژوهش انجام شده در آمریکا نشان می دهد، کسانی که به طور مرتب آسپرین مصرف می کنند، کمتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان، به ویژه روده و معده قرار دارند.

نتایج این پژوهش که در نشریه انجمن پزشکی تومور شناسی آمریکا به چاپ رسید، حاکی است، مصرف آسپرین باید مکمل - نه جایگزین- اقدامات حفاظتی پیشگیرانه ای مانند کولونوسکوپی باشد.اندرو چان' نویسنده ارشد این پژوهش و از پزشکان بیمارستان عمومی ماساچوست گفت: اکنون می توانیم به بسیاری از افراد، به ویژه کسانی که بنا به دلایل دیگری مانند جلوگیری از بیماری قلبی، به طور مرتب آسپرین مصرف می کنند، توصیه کنیم که مصرف این دارو را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در نظر داشته باشند.

بر اساس این گزارش، پژوهش های قبلی نشان داده بود که مصرف مرتب آسپرین می تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند اما، تاثیر این دارو بر سایر سرطان ها چندان مشخص نیست.نتایج این پژوهش حاصل 32 سال اطلاعات گرفته شده از حدود 136 هزار پرستار و متخصصان بهداشت و سلامت آمریکا است.طبق این پژوهش، تاثیر حفاظتی آسپرین پس از 5 سال مصرف مداوم استاندارد نصف تا یکی و نصف قرص در هفته و یا یک عدد آسپرین با دوز پایین در روز به دست می آید.

مصرف این مقدار آسپرین می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و معده را به ترتیب تا 19 و 15 درصد کاهش دهد. مصرف مرتب آسپرین می تواند سالانه از ابتلای 30 هزار نفر به تومور معده در آمریکا جلوگیری کند.افزون بر این، مصرف مرتب آسپرین می تواند از ایجاد تومور روده بزرگ 7 هزار و 500 آمریکایی بالای 50 سالی که تحت غربالگری از طریق آندوسکوپی هستند، جلوگیری کند.البته، مصرف آسپرین خطرات خاص خود، مانند خونریزی و سکته مغزی، را دارد و هر کسی نمی تواند مصرف آن را تجویز کند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:irna.ir