گرم ترین, سردترین و مرطوب ترین اعضای بدن
یک پژوهشگر طب سنتی وضعیت گرم‌ترین, سردترین و مرطوب‌ترین اعضای بدن از نگاه طب سنتی را تشریح کرد.

مزاج قلب, استخوان و چربی از نگاه طب سنتی

 

سید مهدی میرغضنفری, پژوهشگر طب سنتی:

 

قلب گرمترین عضو بدن است:

بنابراین اگر زیاده از حد گرمی‌جات مثل فلفل، دارچین و زعفران خورده شود در بعضی از افراد که سریعاً قلبشان واکنش نشان می‌دهد، مثلاً:

  • -تپش قلب می‌گیرند
  • -خودشان ضربان را می‌فهمند
  • -ناآرام هستند
  • -فشارشان بالا می‌رود
  • پمپاژ قلبشان سریع می‌شود

مخصوصاً در فصل‌های گرم این اتفاق بیشتر بروز پیدا می‌کند، مخصوصاً در افرادی که مزاج پایه‌شان گرم است, باید از مصرف بیش از حد گرمی‌جات خودداری کنند.

 

سردترین عضو بدن استخوان است:

تا حدی مصرف خوراکی های سرد و خشک مثل کشک و کلسیم و این‌ها برای استخوان با رعایت مزاج خوب است، ولی اگر از حد بگذرد، کمتر شود یا بیشتر شود دچار اشکال می‌شویم.

 

مرطوب‌ترین عضو بدن چربی است:

بنابراین کسانی که خیلی چاق می‌شوند و چاقی از نوع چربی پیدا می‌کنند، رطوبت بدنشان خیلی بالا می‌رود، این افراد  دچار پف‌آلودگی می‌شوند و در فصل خنک مخصوصاً زمستان بسیار آسیب می‌بینند و مفاصلشان اگر باد بخورد سرما می‌خورند و دچار مشکلات می‌شوند.

خوب است که ما بدانیم کدام عضو در بدنمان چه تغییری کرد و به چه صورت از نظر مزاج تأثیر می‌گذارد. گفتیم اگر چربی زیاد شود رطوبت بدن زیاد شده و شخص همیشه خواب‌آلود است و پف دارد و ما خیلی راحت با همکاری خود شخص می‌گوییم مواد رطوبتی و مواد چرب را نخورد و رطوبت شخص پایین می‌آید.

اگر شخص در مصرف چیزهای خشک کننده زیاده‌روی کند یا غلبه خشکی بر مزاجش حادث شود، مثلاً انواع غذاهای حاضری, آماده, مصرف زیاد ادویه‌جات, عدس, بادمجان و... مخصوصاً در فصل خشک مثل پاییز و زمستان می‌بینند که موهایشان خشکتر و مجعد شد و خشکی بر آن غلبه کرده، راهش این است که باید چیزهای رطوبتی، روغن‌مالی در حمام و مصرف چیزهای رطوبتی تر و گاهی لبنیات و خاکشیر و... را داشته باشد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tasnimnews.com