بهترین منابع ویتامین B12
B12 ویتامینی است که برای کمک به عملکرد سلول‌های قرمز خون در بدن ضروری است. اگر سعی دارید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، باید مواد غذایی حاوی ویتامینB12 مصرف کنید

اغلب اوقات ویتامین B12 به پروتئینی که هنگام خوردن انواع خاصی از مواد غذایی دریافت می‌کنید متصل می‌شود. با اینحال، این ویتامین می‌تواند بصورت مصنوعی نیز به مواد غذایی افزوده شود تا به شما کمک کند دوز توصیه شده‌ی روزانه تان از ویتامینB12 را دریافت کنید. علاوه بر این، برای کسانی که ویتامینB12 کافی از رژیم غذایی‌شان دریافت نمی‌کنند، این ویتامین بصورت مکمل نیز موجود است.

 

 8 مورد از بهترین منابع ویتامین B12

اگر بدانید که ویتامین B12 در کدام مواد غذایی وجود دارد، دریافت مقدار مناسبی از این ویتامین، کار آسانی خواهد شد. هرچند ویتامین B12 می‌تواند بصورت مکمل غذایی مصرف شود، اما این ویتامین در غذاهای متداول بسیاری وجود دارد، که بهترین منبع جذب ویتامین B12 هم به حساب می‌آیند. در اینجا چند ماده غذایی را معرفی می‌کنیم که اگر کمبود ویتامینB12 دارید، باید امتحان کنید:

 

۱. تخم مرغ

بخش زرد خام تخم مرغ، حاوی مقدار زیادی ویتامین B12 است. تخم غاز و اردک نیز دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامینB12 می‌باشند.

 

۲. پنیر

اگرچه تمام انواع پنیرها سرشار از ویتامینB12 نیستند، اما پنیر سوئیسی، پارمسان، موزارلا و فتا همگی حاوی ویتامینB12 هستند.

 

 ۳. گوشت گاو

گوشت کمر، دنده و راسته، همگی حاوی ویتامینB12 هستند. اما شقه گوشت گاو، بیشترین مقدار ویتامینB12 را دارد.

 

۴. گوشت بره

یک برش از شانه بره می‌تواند بیشتر از ۶۰ درصد دوز توصیه شده‌ی روزانه شما از ویتامینB12 را تامین کند.

 

۵. سخت پوستان

چه بصورت خام خورده شوند چه بخار پز یا کبابی، انواع مختلف سخت پوستان مانند میگو، حلزون یا صدف، سرشار از ویتامینB12 هستند. توجه داشته باشید که از نظر دین اسلام، برخی از سخت پوستان حرام شمرده می‌شوند.

 

۶. خاویار

هر چند معمولا فقط بعنوان یک چاشنی برای غذای بزرگتر خورده می‌شود، اما تخم ماهی می‌تواند بیش از ده برابر مقدار ویتامینB12 موجود در تخم مرغ، این ویتامین را فراهم کند.

 

۷. غذاهای دریایی

ماهی، خرچنگ، لابستر و هشت پا، تنها تعداد معدودی از مواد غذایی هستند که حاوی ویتامینB12 می‌باشند. شاید آنها غذاهای روزمره نباشند، اما شما کمبود ویتامینB12 دارید، باید سعی کنید راه‌های خلاقانه‌ای برای گنجاندن آنها در رژیم غذایی تان پیدا کنید.

 

۸. شیر

شاید شیر، ساده‌ترین راه برای اضافه کردن ویتامین B12 به رژیم غذایی‌تان باشد.  غلات صبحانه غنی شده با ویتامین B12، بخصوص اگر با شیر مصرف شوند، به شما کمک می‌کند دوز روزانه مناسب از ویتامینB12 را دریافت کنید.

 

چرا مواد غذایی حاوی ویتامین B12 اینقدر مهم هستند؟

کمبود ویتامین B12، یک مشکل جدی در کشور است. اگر از خستگی، تمرکز ضعیف، حافظه بد، تحریک پذیری و افسردگی رنج می‌برید، یا نمی‌توانید در موقع کار، درست فکر کنید، ممکن است دچار کمبود ویتامین B12 باشید. مشکل خواب و دوره‌های هیجان شدید و روان پریشی نیز ممکن است بعلت کمبود ویتامین B12 اتفاق بیفتد.

اگر فکر می‌کنید که ممکن است دچار کمبود ویتامین B12 باشید، فورا به پزشکتان مراجعه کنید یا سعی کنید به رژیم غذایی‌تان، ویتامین B12 بیشتری اضافه کنید. رژیم‌های گیاهخواری نیز معمولا منجر به کمبود ویتامینB12 می‌شوند. بنابراین اگر گیاهخوار هستید، از طریق مکمل‌ها، ویتامینB12 بیشتری وارد رژیم غذایی‌تان کنید. خوردن یکی از این ۸ ماده غذایی به شما کمک خواهد کرد که ویتامینB12 مورد نیازتان را دریافت کنید.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: bartarinha.ir