تاریخ انقضای دارو چه زمانی است
اگر می خواهید دارو را در منزل نگه دارید باید اطلاعاتی راجع به تاریخ انقضای دارو و نگهداری آن داشته باشید.

دارو را در منزل نگه داریم یا نه؟

دكتر نوشین محمد حسینی، داروساز،نور، دمای زیاد و رطوبت را دو عامل اصلی آسیب رسان به داروها دانست و افزود: داروها باید دور از نور و رطوبت قرار گیرند. در اطاق پر نور یا دمای بیشتر از 25 درجه سانتی گراد نگهداری نشوند، بنابراین بسیاری از داروها باید در محیطی با دمای خنك نگهداری شوند، مگر داروهایی كه شرایط خاص دارند.

وی در خصوص افرادی كه باید دارو را در خانه نگهداری كنند، گفت: بیماران مزمنی مانند بیماران صرعی و بیماران پیوندی كه برای یك دوره مشخص باید دارو مصرف كنند و قطع دارو برایشان خطرناك است باید تا مدتی حداقل یك الی دو ماه دارو در منزل داشته باشند. یا كسانی كه كودك با سابقه تب بالا و تشنج در منزل دارند نیز باید داروهای لازم برای تب بالا را با مشورت پزشك در منزل نگهداری كنند تا در صورت لزوم از داروها استفاده كنند.

این داروساز در ادامه به كشاورزان در خصوص نگهداری سموم دفع آفات توصیه كرد:‌ افرادی كه به هر دلیلی با سموم در ارتباط هستند مانند كشاورزان كه مجبورند سموم دفع آفات را در منزل نگهداری كنند، این امكان وجود دارد كه یكی از اعضای خانواده با مصرف اشتباه سموم، دچار مسمومیت شود. بنابراین این افراد باید با مركز اطلاع رسانی دارو ارتباط برقرار نمایند و راهنمایی های لازم را دریافت كنند تا در صورت مصرف اشتباه سم، كمك رسانی به فرد مسموم شده را از قبل آموزش دیده باشند.

دکتر محمدحسینی به برخی داروهایی كه نباید در منزل نگهداری شوند، اشاره و بیان كرد: از میان داروهایی كه نباید در منزل نگهداری شوند می توان به انواع آنتی بیوتیك ها اشاره كرد، چرا كه آنتی بیوتیك نباید خودسرانه مصرف شود، زیرا آنتی بیوتیك وقتی توسط پزشك تجویز می شود، باید دوره درمان آن كامل شود. در غیر این صورت مشكل آفرین می شود. چه بسا پزشك برای فرد آنتی بیوتیك تجویز می كند حال به علت موثر نبودن دارو یا به علت حساسیت دارویی پزشك، مصرف دارو را قطع می كند و داروی دیگری را جایگزین می كند.

وی با تاكید بر اینكه آنتی بیوتیك باقی مانده نباید در بین داروها ها باقی بماند، در این صورت مصرف داروی آنتی بیوتیك خود سرانه تلقی می شود، گفت: داروهایی كه نمی شناسیم و نمی دانیم به چه منظور تجویز شدند را نباید نگهداری كنیم. همچنین داروهایی كه بصورت فله ای در پاكت قرار می دهند و به تعداد مشخص یه بیمار داده می شود ممكن است ایجاد مسمومیت كند كه علت مسمومیت مشخص نمی شود كه با چه دارویی صورت گرفته است. پس هر دارویی كه از بسته بندی خارج می شود را نباید در منزل نگهداری كرد.

این داروساز آشپزخانه، داخل كابینت هایی كه نزدیك گاز و هود هستند را از جمله مكان های نامناسب برای نگهداری دارو عنوان و بیان كرد: چون حرارت گاز و بخارهای متصاعد شده از غذا به دارو آسیب شدید می رساند پس این مکان ها مناسب نیستند. كابینت های داخل حمام و نزدیك در حمام كه بخار ناشی از حمام از آنجاخارج می شود، همچنین در محل روشویی كه بخار حمام در آن فضا می پیچد و حرارت بالا می رود و یا قرار دادن دارو در طولانی مدت در داخل اتومبیل بویژه اینكه دارو چند ساعت داخل اتومبیل در هوای گرم تابستان در خیابان، باقی می ماند، نامناسب است.

وی با تاكید بر اینكه تا زمانی كه انسولین را باز و استفاده نكردید حتما آن را در طبقات پایین یخچال قرار دهید، گفت: وقتی انسولین را باز می كنید بسته به نوع انسولین، مثلاً انسولین قلمی را بین 10 الی20 روز می توان بیرون یخچال هم نگهداری كرد. قرص های محلول چربی مثل امگاسه و غیره را در فصل تابستان بهتر است در داخل یخچال نگهداری كرد، چون در هوای گرم اجزای آن به هم می چسبند و روغن شان تغییر شكل می دهد. از این رو، توصیه می شود در یخچال و در ظرف جدا گانه ای نگهداری شوند.

 

آیا دارو حتما تا پایان تاریخ انقضا قابل مصرف است؟

خیر. اگر دارو هر نوع تغییر شكل دهد، مثلا در كرم ها تغییر رنگ و بو ایجاد شود یا روی كپسول ها برجستگی های غیر معقول مشاهده شود یا شربت آنتی بیوتیك و معده موقع همزدن یك دست نمی شود، در این صورت نباید از آن استفاده كرد.

این داروساز در پایان با بیان اینكه در بعضی موارد، داخل یك دارو استریل نگهدارنده قرار می دهند، خاطرنشان كرد: نگهدارنده ها عمر مشخص دارند و تا هنگامی كه در دارو بسته باشد تاریخ انقضا مفهوم دارد، ولی وقتی در دارو را باز كنیم و داروها را در مجاورت هوا كه میكروب هایی وجود دارد، قرار دهیم، این دست داروها حدود 15الی30 روز بعد از باز شدن در سالم می مانند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatnews.com