عوارض مطالعه روی شکم و نشستن های طولانی کنکوری ها
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با اشاره به در پیش بودن کنکور، نسبت به بروز عوارض جسمانی ناشی از مطالعه روی شکم و نشستن طولانی مدت دانش آموزان در هنگام مطالعه هشدار داد

محمدعلی محسنی بندپی در آستانه برگزاری اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران(۳ تا ۵ خرداد ۹۶ در هتل المپیک تهران) گفت: کنکور در راه است و دانش آموزان سختکوش ساعات متمادی از شبانه روز را مشغول مطالعه هستند، رقابتی که دقیقه ها نیز برای آن ارزشمند بوده و سرنوشت حرفه ایشان را در آینده تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: از آنجا که هر وضعیتی به صورت طولانی مدت و بدون حرکت می تواند با خسته کردن عضلات و ایجاد کشش مداوم رباط ها و اعمال فشار بر مفاصل، سبب بروز آسیب های جدی و گاهی پایدار در مفاصل و ستون فقرات شود، توجه به نحوه مطالعه خصوصا به صورت طولانی، نیازمند توجه بیشتر است.

رئیس اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران ادامه داد: نشستن طولانی مدت در حالی که سر به سمت پایین و جلو خم می شود، سبب کوتاهی عضلات جلوی گردن و ضعف و اسپاسم عضلات عمقی و پشتی گردن شده و قوس گردن را از حالت طبیعی خارج می کند.

محسنی بندپی تاکید کرد: وقتی قوس طبیعی گردن از بین می رود و فشار بر روی دیسک ها و رباط ها افزایش می یابد، درد گردن و در صورت فشار بر روی ریشه های عصبی درد بازوها و دست ها ظاهر می شود و خواب رفتگی و گزگز و مورمور را در دست ها ایجاد می کند.

وی افزود: بروز گره های عضلانی در اثر اسپاسم طولانی مدت این عضلات و سردرد و تهوع به تبع آن از دیگر عوارض این قبیل نشستن های غلط و طولانی مدت است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران اظهارداشت: ستون فقرات و کمر خصوصا در ناحیه مهره های چهارم و پنجم و اول خاجی به علت وضعیت ۹۰ درجه و تحمل وزن تنه، بسیار آسیب پذیر بوده و مستعد بیرون زدگی دیسک بین مهره ای و درگیری عصب سیاتیک است.

محسنی بندپی گفت: نشستن طولانی خصوصا با کمی چرخش تنه و یا اعمال وزن غیرقرینه بر طرفین لگن هم، چرخش لگن نسبت به استخوان خاجی را ایجاد می کند که اختلاف طول پاها و درد ناحیه بالای باسن را در پی خواهد داشت، مهره های پشتی به علت وضعیت خمیده طولانی مدت می توانند دچار تغییر شکل به صورت قوز پشتی شده و به مرور وضعیت تنفسی فرد را دچار اختلال کند.

وی افزود: قوزپشتی سبب فشار بر روی دنده ها و التهاب غضروف انتهایی آنها و یا اسپاسم عضلات بین دنده ای می شود که بسیار دردناک بوده و تنفس و تحرک را برای فرد دشوار می سازد.

رئیس اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران گفت: از دیگر وضعیت های پرخطر برای مطالعه روی شکم خوابیدن است، در این وضعیت تنه با ستون کردن آرنج ها بالا قرار می گیرد و یا دست ها زیر چانه واقع می شوند که این وضعیت، در طولانی مدت فشار را بر روی مفاصل پشتی ستون فقرات اعمال کرده و با سایش غضروف مفصلی سبب آرتروز و یا قفل شدن این مفاصل می شود.

محسنی بندپی یادآور شد: به دانش آموزان توصیه می شود هر ١٥ تا ٢٠ دقیقه وضعیت مطالعه خود را تغییر دهند، همچنین، هنگام مطالعه، کتاب یا رایانه در مقابل سر و چشم ها قرار گیرد تا سر خم نشود و تمرین های ایزومتریک و کششی را با مشاوره فیزیوتراپی آموزش دیده و هر ٤ تا ٥ ساعت مطالعه انجام دهند و در هر روز ٣٠ تا ٤٥ دقیقه شنای آرام و یا پیاده روی را در برنامه خود بگنجانند تا از بروز آسیب های بدنی در امان باشند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir