با فشار خون پایین چه کنم؟ نکات طلایی کنترل فشار خون پایین
هنگامی که فشار خون از محدوده طبیعی پایین می آید افت فشار خون رخ می‌دهد. فشارخون طبیعی 120 (سیتولیک)/80 (دیاستولیک) است. افراد دارای فشار خون پایین، می توانند با رعایت چند نکته، فشار خون خود را کنترل کنند

فشار خون پایین را با رعایت این نکات، متعادل کنید

افرادی که دارای فشارخون پایین هستند، نگران نباشند چرا که افت فشارخون قابل درمان و کنترل است، اما اگر درمان نشود باعث تضعیف قلب، علائم خواب آلودگی، ضعف، سرگیجه، خستگی مزمن و حتی غش می‍شود، زیرا جریان خون به اندازه کافی به قلب، مغز و اندام های حیاتی بدن ارسال نمی‌شود.

علل شایع فشارخون پایین عبارتند از، رژیم غذایی نامناسب، سوء تغذیه، از دست دادن خون، اختلالات عاطفی (پرخوری و بی اشتهایی).

 

جدول فشار خون بالا و پایین

 

9 نکته مهم برای کنترل فشار خون

 

1.مصرف یک رژیم غذایی متعادل

پروتئین بدون چربی، کربوهیدرات‌های پیچیده، میوه و سبزیجات تازه، برای حفظ ثبات فشارخون مفیدند. همچنین مصرف وعده‌های غذایی کوچک و البته مکرر برای هضم و جذب بهتر مواد غذایی، بسیار توصیه شده است. لذا اگر فشارخون پایین و متغییری دارید، حتما در رژیم غذاییتان تجدید نظر کنید.

 

2. آبرسانی بدن

کلید ثابت نگه‌داشتن فشارخون آبرسانی مناسب به تمامی بدن است. بنابراین مطمئن شوید مقدار زیادی مایعات از جمله آب یا چای گیاهی، به بدنتان می‌رسانید.

 

3.اجتناب از گرمازدگی

گرما یکی از قاتلان جدی فشارخون محسوب می‌شود، چرا که می‌تواند بیماران مبتلا به فشار خون پایین را بیهوش کند. لذا از تماس بیش از حد با گرما خودداری کنید. به همین سبب این دسته از افراد، از  فعالیت هایی مانند سونا، حمام آب گرم، دوش آب گرم در طول ورزش و حمام آفتاب به شدت اجتناب کنند.

 

4.الکل قاتل بالفطره

نوشیدن الکل می‌تواند فشار خونتان را تا حد قابل توجهی پایین آورد و همچنین آب بدنتان را به شدت خشک می‌کند. بنا بر این اگر جوانی خود را دوست دارید، دور نوشیدنی‌های الکل دار را خط قرمز بکشید.

 

5.استراحت بهترین درمان

افرادی که درگیر افت فشار خون هستند، جریان خون کمتری به عضلات حیاتی، مفاصل و اندام‌ها می‌رسانند. به همین دلیل نیاز به استراحت بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند. افرادی که فشار خون پایین دارند، دارای خستگی مزمن هستند و نیاز دارند مرتبا دراز بکشند و استراحت کنند.

 

6.علائم هشدار دهنده را بشناسید

شایع ترین علامت فشار خون پایین، تهوع و ضعف است. دقت داشته باشید، زمانی که این علائم را در خود احساس کردید، فورا در یک مکان امن و کم نور بنشینید یا دراز بکشید، در غیر این صورت بعد از چند لحظه، دچار سرگیجه شده و از حال می‌روید.

 

7.بیشتر سدیم مصرف کنید

اغلب اوقات پزشکان برای بیمارانی که مبتلا به فشارخون پایین هستند، توصیه می‌کند که از مکمل‌های سدیم، نوشیدنی‌های الکترولیت و... استفاده کنند و سطح فشارخون خود را افزایش دهند. این دسته از افراد باید بیش از 10 گرم، روزانه سدیم مصرف کنند. البته دقت کنید از حالت تعادل خارج نشوید چرا که افت فشارتان بهبود می یابد اما درگیر فشار خون بالا می‌شوید که ‌اثرهای مخرب خود را دارد.

 

8.تشویق جریان خون

تشویق جریان خون برایتان مبهم است؟ باخود می‌گوید چطور می‌شود در جریان خون خود دخیل بود؟ با استفاده از ورزش‌های سبک مانند یوگا، البته انجام حرکات نشسته. ورزش برای جلوگیری از مسدود شدن جریان خون، بسیار مفید است. اکثر پزشکان برای داشتن فشارخون طبیعی، این دسته از ورزش‌های سبک را توصیه می‌کنند.

 

9.مشورت با پزشک

هیچ فردی به اندازه پزشکتان نمی‌تواند برای بهبود افت فشار خونتان کمکتان کند. به همین سبب با مراجعه به متخصص، هم دانش تان را در رابطه با بیماری تان بالا می‌برید و هم یک رژیم غذایی مناسب، برای شما در نظر می‌گیرد. به عبارتی دیگر، پزشک شیوه زندگیتان را سالم‌تر می‌کند و سریع‌ تر مشکل افت فشارتان درمان می‌شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir