پیشگیری از آلزایمر با سه دستور
تحقیقات جدید نشان می‌دهد سه عامل کلیدی در سبک زندگی وجود دارد که به کاهش رسوب پروتئین در مغز که با بیماری آلزایمر در ارتباط است، منجر می‌شود

پیشگیری از آلزایمر با تغییر در سبک زندگی

مصرف یک رژیم غذایی سالم، فعالیت جسمانی منظم و حفظ وزن طبیعی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود.

این عوامل در حال حاضر به‌عنوان عوامل پیش‌گیرانه در مقابل زوال عقل، کاهش کوچک‌شدگی و آتروفی مغز توصیه می‌گردند. این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه این عوامل می‌توانند به‌طور مستقیم بر رشد غیرطبیعی پروتئین در افرادی که حافظه خود را ازدست‌داده‌اند، تاثیر بگذارد. تخمین زده می‌شود، تا نیمی از موارد ابتلا به آلزایمر، مرتبط با عوامل خطر قابل اصلاحی مانند سیگار کشیدن، کم‌تحرکی و چاقی هستند. حتی 10 تا 25 درصد کاهش در این خطرات می‌تواند از بروز آلزایمر در حدود ۵۰۰ هزار آمریکایی جلوگیری کند. تحقیقات روی 44 بزرگسال با سن 40 تا 85 که دارای مشکلات خفیف حافظه بودند اما هنوز آلزایمر در آن‌ها تشخیص داده نشده بود، انجام شد. آنها اطلاعاتی درباره رژیم غذایی، میزان ورزش، شاخص توده بدنی (BMI) و عوامل دیگر مربوط به سبک زندگی را در این افراد بررسی کردند. سپس اسکن «PET» (نوعی آزمون تصویربرداری مغزی) برای اندازه‌گیری سطوح مختلف پروتئین در مغز آن‌ها انجام شد. محققان دو نوع خاص از پروتئین‌ها را بررسی کردند: رسوب پلاک‌های بتا آمیلوئید و کلاف‌های پروتئین تاو. هر دو نوع به‌عنوان نشانگر‌‌های مهمی برای ابتلا به بیماری آلزایمر در نظر گرفته می‌شوند.

اگرچه این مطالعه قادر به اثبات رابطه علت معلولی نیست؛ اما این واقعیت وجود دارد که سبک زندگی، تاثیر چشمگیری بر حافظه دارد. رژیم غذایی و ورزش، عملکرد عضلات و قلب را نیز بهبود می‌بخشند. به‌گفته برخی از بیماران مسن، هنگامی ‌که برای مدت طولانی پیاده‌روی کرده یا ماهی سالمون مصرف کردند، دقت و حافظه آنها افزایش یافت .

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sepidonline.ir