موزیک تراپی برای این بیماری ها مفید است
گرچه موزیک درمانی اغلب برای بالا بردن سلامت احساسی و ذهنی استفاده میشود، اما ممکن است همچنین به بالا بردن کیفیت زندگی در افرادی که با مشکلات سلامت جسمی نیز مقابله میکنند

فایده موزیک درمانی چیست؟ 

اگر از موزیک خوشتان بیاید، حتما میدانید که موسیقی میتواند اثرات خوبی در احساسات شما ایجاد کند. اما اگر بدانید که موزیک برای افراد مبتلا به افسردگی و یا اضطرابی که به دلیل بیماری ایجاد شده باشد، چه تفاوتی را میتواند ایجاد کند، حتما شگفت زده خواهید شد. در مورد این گروه، موزیک میتواند سلامتی شان را افزایش دهد.

 

۱- در موزیک تراپی چه اتفاقی می افتد؟

یک جلسه موزیک درمانی، می تواند با تعدادی از عناصر مختلف ترکیب شده باشد، برای نمونه ساختن موزیک، نوشتن ترانه و یا گوش کردن به موزیک. هدف یک درمانگر موزیک تراپیست، ممکن است تشویق یک بیمار برای بیان کردن احساسش به طور منظم، کمک به کاهش استرس یا اضطراب بیمار، کمک به بهبود خلق و خوی بیمار و یا ارتقای کیفیت زندگی بیمار در مقابله با بیماری باشد. مطالعات نشان می دهد که بیماران برای سود بردن از فواید موزیک درمانی، نیازی به توانایی یا قابلیت انجام آن ندارند.

 

۲-فواید موسیقی درمانی

در زیر نگاهی به برخی یافته های کلیدی از مطالعات بالینی در مورد چگونگی تاثیر و فواید موزیک درمانی بر روی سلامت بیماران و ارزیابی آن می اندازیم:

 

کاهش افسردگی با موزیک درمانی

برطبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ چاپ شده است، ممکن است موزیک درمانی برای برخی از بیمارانی که با افسردگی دست و پنجه نرم میکنند، مفید باشد. محققان تعداد ۵ مطالعه قدیمی تر را مورد بررسی قرار دادند و یافته های آنها به شرح زیر بود:

در ۴ تحقیق از این تعداد، شرکت کنندگانی که موزیک درمانی دریافت کرده بودند، کاهش نشانه های افسردگی در آنها، بسیار بیشتر از گروهی بود که موزیک درمانی را دریافت نکرده بودند. برطبق تحقیقات محققان، به نظر می رسد بیماران بیشترین فایده را زمانی دریافت میکردند که درمانگران از روشهایی بر اساس نظریه موزیک درمانی نیز برای بیماران استفاده میکردند، بطور مثال نقاشی کردن به همراه شنیدن موزیک و یا خواندن آواز فی البداهه.

 

کاهش استرس با موزیک درمانی

بر طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۰۸ انجام و روی ۲۳۶ زن باردار که برای کاهش استرس تحت درمان بودند، نشان داده شد که موزیک درمانی ممکن است به کاهش استرس در دوران بارداری کمک کند. در مقایسه با گروه کنترل، ۱۱۶ مورد از این تعداد شرکت کنندگان که موزیک درمانی دریافت کرده بودند، به طور قابل ملاحظه ای کاهش در استرس، اضطراب و افسردگی آنها وجود داشت. موزیک درمانی شامل گوش کردن به موزیک های آرامش بخش، دوبار در روز و هربار به مدتنیم ساعت برای دوهفته می باشد.

در گزارشی که در سال ۲۰۰۹ چاپ شد، محققان دریافتند که گوش کردن به موزیک، ممکن است به بیمارانی که دارای چندین نوع از استرس و اضطراب ناشی از اختلال عروق کرونر قلب هستند، کمک کند. گزارش شامل دو تحقیق روی درمان بیماران به وسیله موزیک درمانی بود، نتایج نشان دهنده آن بود که گوش کردن به موزیک، اثرات سودمندی روی فشارخون، ضربان قلب و ریتم تنفسی و درد در افراد مبتلا به اختلال عروق کرونر قلبی داشت.

 

درمان اوتیسم با موزیک درمانی

بر طبق یک بازنگری در مورد مطالب چاپ شده در سال ۲۰۰۶، موزیک درمانی ممکن است به بالا بردن مهارتهای ارتباطی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم کمک کند. اگرچه این محققان بازنگری کننده، به این نکته نیز اشاره کرده بودند که برای بررسی چگونگی اثرات موزیک درمانی، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

درمان سرطان با موزیک درمانی

مطالعات، نشان دهنده آن است که موزیک درمانی ممکن است برای شماری از بیماران مبتلا به سرطان مفید باشد. برای نمونه، موزیک درمانی باعث کاهش اضطراب بیمارانی میشود که مورد پرتو درمانی قرار گرفته اند. همچنین این روش به کاهش حالت تهوع و استفراغ ناشی از دوز بالای شیمی درمانی، به بیماران مبتلا به سرطان کمک میکند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: hidoctor.ir