کم کردن استرس کنکور با چند نسخه طبیعی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش با تاکید بر ممانعت از شب بیداری و نوشیدن چای و قهوه، به چند نسخه طب سنتی برای شارژ مغز در کنکوری‌ها اشاره کرد

نسخه های طبیعی برای شارژ مغز کنکوری ها

 سید مهدی میر غضنفری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی گفت: افرادی که کارهای فکری زیادی انجام می دهند همانند کنکوری ها ، باید چند نکته را حتما رعایت کنند که یکی از آنها داشتن خواب کافی است.

وی گفت: شب بیداری و استفاده از قهوه و چای فراوان برای داشتن فرصت مطالعه بیشتر نه تنها اشتباه است، بلکه برخلاف تصور عموم افراد، این اقدام موجب کاهش حافظه، قدرت تمرکز مغز و همچنین کاهش اثربخشی مطالعه می شود، بنابر این داشتن خواب شبانه حداقل 6 ساعت برای استراحت مغز باید مورد توجه قرارا گیرد.

این متخصص فیزیولوژی و پژوهشگر طب سنتی در خصوص نحوه تنظیم خواب برای کنکوری ها، افزود: بهترین زمان خواب بین ساعات 10 الی 11 شب تا پنج صبح است و افرادی که خوابشان نمی برد می توانند یک یا 2 قطره روغن بنفشه یا روغن بادام شیرین در بینی بچکانند زیرا این کار باعث آرامش و حس خواب آلودگی می شود، علاوه برآن برای داشتن خواب راحت در این ایام مصرف کاهو وسکنجبین هم گزینه خوبی است.

میرغضنفری همچنین با تاکید بر خودداری جدی از مصرف غذاهای سنگین و پرلعاب ادامه داد: برخلاف تصور بسیاری از والدین غذاهای سنگین همچون کله پاچه، آبگوشت، کباب، غذاهای پرچرب و پر ادویه و یا خیلی گوشتی، به هیچ عنوان برای یک کنکوری مقوی و نیرو بخش نیستند.

وی گفت: غذاهای سنگین بیشتر انرژی بدن را صرف جریان هاضمه می کنند و به همین علت برای هضم خون زیادی به دستگاه گوارش و کبد و روده ها پمپاژ شده و درنتیجه خون باکیفیت کمتری به مغز می رسد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه غذای سبک، فوری هضم و به خوبی جذب بدن می شود، درمورد نسخه های طبیعی شارژ مغز مطرح کرد:ِ مصرف روزانه پنج الی هفت عدد مویز به طور ناشتا، خوردن زرده عسلی تخم مرغ، حریره بادام ، جویدن کامل و خوردن بادام شیرین تازه پوست کنده شده برای شارژ مغز و افزایش چشم گیر قدرت یادگیری و حافظه بسیار مفید است.

وی با اشاره به اینکه نسخه های طب سنتی فوق، برای همه مزاج ها و همه کنکوری ها قابل استفاده است، افزود: علاوه بر آن مصرف روزانه یک الی 2عدد مویز در طول روز به فاصله یکی 2ساعت در میان ، نوشیدن آب عسل (عسل حل شده در آب ) به همراه کمی آب لیمو نیز برای کنکوری ها بسیار توصیه می شود و از سوی دیگر خوردن آلو بخارا یا انجیر خیسانده هم برای  جلوگیری از رفع یبوست موثر است.

این متخصص فیزیولوژی و پژوهشگر طب سنتی ، تصریح کرد: هر از گاهی نوشیدن شربت سکنجبین و شربت های طبیعی طبع خنک، در ایام درس خواندن و کنکور توصیه می شود، زیرا به علت گرمای هوا و بار سنگین کار های فکری، کمی مغز گرمتر شده و رو به حرارت و خشکی می رود که در اینجا انجام این اقدامات برای حفظ رطوبت و دمای متعادل مغز گزینه خیلی مناسبی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه برای کنکوری ها استفاده از غذاهای گیاهی بیشتر توصیه می شود، ادامه داد: خورش کدوی بخار پز شده خیلی مناسب است زیرا مغز را تقویت کرده و انرژی زیادی برای هضم نیاز ندارد، علاوه بر آن مصرف خورش آلو، اسفناج با کمی آویشن برای گرفتن سردی اضافی آن تاثیر خوبی برای بدن دارد.

میرغضنفری اظهار کرد: همچنین  استفاده از گوشت قرمز هم کمتر شود و بیشتر عصاره یا آب آن در خورش میل شود، در ضمن کنکوری ها در این روزهای پایانی نباید در مصرف سردی ها همچون هندوانه، هلو،  میوه های فراوان، دوغ، ماست و نظایر آن زیاده روی کنند زیرا سردی زیاد نیز  باعث کسالت و خواب آلودگی می شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: yjc.ir