کچلی و موی سفید در جوانی هشدارهایی برای بیماری قلبی!!
محققان به تازگی دریافته اند افرادی که دچار کچلی می شوند و در سنین پایین موی سفید در سر خود مشاهده می کنند، بیش از دیگران در معرض خطر بیماری عروق کرونر هستند. این مقاله به تحقیقات انجام شده می پردازد.

کچلی و موی سفید دو عامل پیش بینی کننده بروز بیماری قلبی هستند!!!

محققان هندی می گویند الگوهای کچلی مو در مردان جوان خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را تا ۵ برابر افزایش می دهد. این مسئله در مورد زنان هم درست است.
شاید امروزه جوان ترها باید کمی بیشتر توجه کنند، کچلی با افزایش پنج برابری ابتلا به بیماری های قلبی در ارتباط است!! 

این مسئله در تحقیقات تازه ای مشخص شد که  اخیرا در ۶۹ مین کنفرانس سالانه انجمن قلب و عروق هند Cardiological Society of India  یا CSI انجام شده است.

در این تحقیق محققان بیان داشتند که در مقابل چاقی ابتلا به بیماری های زود هنگام قلبی را تا ۴ برابر افزایش می دهد. دکتر کمال شارما  Kamal Sharma مدیر و محقق اصلی این پژوهش در یک مصاحبه با healthline در مورد این بررسی توضیح می دهد که در ادامه به آن می پردازیم.

دکتر شارما می گوید: این بررسی طوری طراحی شده است تا به دنبال کچلی در بیمارانی باشد که برای بیماری قلبی حاضر می شوند و کچلی را با شدت و پیچیدگی بیماری قلبی مرتبط می دانیم.

شارما می گوید این تحقیق به این سوال نیز پاسخ می دهد که کدام یک زودتر رخ داده است: بیماری قلبی یا کچلی. "در زمان وقوع بیماری قلبی، کچلی تقریبا وجود دارد. از این رو می توانید نتیجه بگیرید که کچلی قبل از بیماری قلبی رخ داده است.

دکتر شارما، دانشیار گروه قلب و عروق در موسسه مرکز قلب و عروق U.N. Mehta همچنین یادآور شد: کچلی و سفید شدن زودتر از موعد موها باید به عنوان عوامل خطرسازی برای بیماری عروق کرونر*  coronary artery disease در نظر گرفته شوند. این عوامل سن بیولوژیک را نشان می دهند – نه سن تقویمی را – که سن بیولوژیک در تعیین کل خطرهای قلبی عروقی مهم است.

* بیماری عروق کرونر  coronary artery disease : که بیماری سرخرگ تاجی یا بیماری شریان کرونری هم نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که شریان های کرونر (رگهای اصلی خون که با رساندن خون، اکسیژن و مواد مغذی قلب را حمایت می کنند) آسیب دیده یا معیوب شوند.

تحقیق در مورد ارتباط کچلی و موی سفید با بیماری های قلبی چه چیزی را نشان داد؟

کچلی و موی سفید در جوانی هشدارهایی برای بیماری قلبی!!

تحقیق نام برده 790 مرد زیر 40 سال را که به بیماری عروق کرونر مبتلا بودند و 1270 مرد سالم و همسن گروه اول را مورد بررسی قرار داد. گروه دوم، 1270 مرد سالم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند.

همه شرکت کننده ها دارای سوابق پزشکی بودند و همچنین الکتروکاردیوگرام* electrocardiogram، اکوکاردیوگرافی echocardiography، آزمایشات خون و آنژیوگرافی عروق کرونر از همه این افراد گرفته شد.

* الکتروکاردیوگرام electrocardiogram : الکتروکاردیوگرام یا ECG  منحنی ای از فعالیت های قلب است که توسط دستگاهی به نام الکتروکاردیوگراف ثبت می شود. این دستگاه الکترود هایی دارد که با نصب روی نواحی مشخصی از پوست می توانند پیام های الکتریکی انقباض قلب را دریافت و روی کاغذ ثبت کنند.

* اکوکاردیوگرافی echocardiography : اکوکاردیوگرافی که تحت عنوان تست اکوی قلبی هم نامیده می شود، تستی است که در آن با استفاده از امواج صوتی تصاویر متحرکی از قلب تشکیل می شود . برای انجام اکوی قلبی نیازی به بستری در بیمارستان وجود ندارد.

* آنژیوگرافی کرونری Coronary angiography : روشی است برای بررسی درون عروق خونی قلب با استفاده از اشعه X.


به علاوه همه شرکت کننده ها در زمینه الگوی کچلی مردانه مورد ارزیابی قرار گرفتند و بعد از تجزیه و تحلیل 24 دیدگاه متفاوت در مورد کچلی،  به آنها نمرات صفر (بدون کچلی)، 1 (کچلی خفیف)، 2 (کچلی متوسط) یا 3 (کچلی شدید) داده شد.

نمره سفیدی مو نیز براساس درصد موهای سفید این افراد تعیین شد:

1.    موها کاملا سیاه
2.    موهای سیاه بیشتر از سفید است.
3.    موهای سیاه و سفید با هم برابر هستند.
4.    موهای سفید بیشتر از موهای سیاه است.
5.    موها کاملا سفید

و اکنون نتیجه: هر چه موها سفیدتر باشند، احتمال وقوع بیماری عروق کرونر بیشتر خواهد بود. این مسئله در گروه کنترل 50 درصد در مقابل 30 درصد بود.

بعد از تطابق سن و دیگر عوامل تشدید کننده بیماری قلبی و عروقی، الگوی کچلی مردانه 5.3 برابر خطر بیشتر را نشان داد.

الگوی کچلی مردانه و سفید شدن زودرس موها در مردان هندی قوی ترین عوامل پیش بینی کننده بیماری های عروق کرونر بودند. بعد از آن چاقی به میزان 4.1 برابر خطر را افزایش می داد.


دیگر عوامل پیش بینی کننده بیماری عروق کرونر

کچلی و موی سفید در جوانی هشدارهایی برای بیماری قلبی!!

دیگر پیش بینی کننده های بیماری عروق کرونر عبارتند از:

  • دیابت
  • فشار خون
  • سابقه بیماری شریان کرونر زودرس premature coronary artery disease در خانواده
  • چاقی بخش میانی بدن
  • بالا بودن شاخص توده بدن 
  • کلسترول بالا  dyslipidemia
  • سیگار کشیدن

اما تمام عوامل یاد شده نسبت به کچلی، سفید شدن زودرس موها و چاقی در رتبه پایین تری قرار می گیرند.


تاثیر عوامل خظرساز بیماری های قلبی بر روی زنان

گرچه این بررسی فقط بر روی مردان هندی انجام شد، اما شارما معتقد است که این مسئله پیامدهای گسترده تری دارد.

شارما می گوید: "بررسی های مشابه و تحلیل های چند گانه در قومیت ها ارتباط بیشتری بین بیماری عروق کرونر با کچلی و سفید شدن مو نشان داده است. گرچه این طلاعات مربوط به هندی های آسیا است، اما دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم سن بیولوژیک که در تغییرات مو مشخص می شود، ارتباطی با بیماری قلبی نداشته باشد.

شارما فکر می کند این تحقیق برای زنان هم می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. او در این باره توضیح می دهد: سن بیولوژیک زنان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، اما رشد مو تحت تاثیر محیط هورمونی هم هست. این تحقیق الگوی موی زنانه را مورد بررسی قرار نداد، اما بررسی های جدید به این مسئله خواهند پرداخت."


تحقیقات آینده در رابطه با ارتباط بیماری قلبی و کچلی و موی سفید

در حقیقت گزینه های زیادی برای مطالعه در آینده وجود دارد. شارما در این باره می گوید: " جدا از سن بیولوژیک و الگوهای آپوپتوز سلول ها cell apoptosis، بررسی پیوندهای هورمونی و ژنتیکی ممکن است توضیح دهد که چطور سن بیولوژیک در شخصی نسبت به شخص دیگر متفاوت است. بررسی های آینده باید این الگوها را جدا از سطح هورمون تستوسترون در مکانیزم ها و ژنتیک مو و پیری قلب و ارتباط آن ها – اگر وجود دارد - بررسی کنند.

محققان همراه شارما دیدگاه های بیشتری در رابطه با اهمیت این بررسی ارائه دادند.

دکتر مارکو روفی Marco Roffi مدیر انجمن قلب شناسی اروپا در CSI و رئیس واحد قلب و عروق در بیمارستان دانشگاه ژنو Geneva University Hospital در سوئیس گفت: ارزیابی عوامل خطرساز برای پیشگیری و مدیریت بیماری های قلبی و عروقی حیاتی هستند. عوامل خطرساز کلاسیک مانند سابقه خانوادگی بیماری های کرونری، سیگار کشیدن، عدم تحرک، سطح کلسترول بالا و فشار خون بالا عامل اکثر بیماری های قلبی عروقی هستند. هنوز مشخص نشده است که آیا عوامل خطر ساز جدید، مانند مواردی که بیان شد، می توانند ارزیابی خطر بیماری قلبی و عروقی را بهبود بخشند"

در حال حاضر آنچه مشخص شده این است که آنچه برای پوست سر بد است، ممکن است برای عروق کرونر شما نیز بد باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماران قلبی بخوانند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا رابطه جنسی برای بیماران قلبی ممنوع است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 راه تشخیص بیماری‌های قلبی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم بیماری قلبی که فکرش را هم نمی کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری های قلبی را این گونه پیش بینی کنید



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ