تاثیر مواد خوراکی بر داروها
 بعضی از داروها با هم تداخل پیدا می کنند که قبل از تجویز هر دارو پزشک آن را به شما اطلاع می دهد، اما بعضی مواد غذایی نیز بر روی اثربخشی داروها موثر هستند که در ادامه به آنها می پردازیم.

مواد غذایی که خوردن آنها با مصرف داروها خطرناک هستند

می دانید که بعضی داروها با هم به خوبی کار نمی کنند، اما آنچه می خورید و می نوشید هم بر روی برخی داروها تاثیر می گذارند. قبل از اینکه یک دارو را برای اولین بار مصرف کنید، حتما با پزشک معالج یا دکتر داروخانه مشورت کنید تا اقدامات احتیاطی مربوط به دارو را برایتان بیان کند. در ادامه برخی خوردنی ها و نوشیدنی ها معرفی می شوند که در زمان مصرف دارو باید از آنها دوری کنید. 


تاثیر گریپ فروت بر داروها

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

گریپفروت یکی از مرکبات است که باعث تغییر عملکرد سلول های خاصی در روده می شود که دارو را جذب کرده و در بدن به حرکت در می آورند – گریپفروت بر روی بیشتر از 50 دارو تاثیر می گذارد. گریپ فروت تاثیر برخی داروها، مانند فکسوفنادین (fexofenadine) برای حساسیت را کمتر کرده و تاثیر داروهای دیگر را تشدید می کند، مانند داروهایی که برای کاهش کلسترول تجویز می شوند، به عنوان مثال آتوراواستاتین (Lipitor).


تاثیر شیر بر داروها

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

این محصول لبنی می تواند پردازش برخی آنتی بیوتیک ها را در بدن سخت کند. مواد معدنی موجود در شیر، مانند کلسیم و منیزیم به همراه پروتئین کازئین* protein casein، باعث بروز این مشکل می شوند. اگر در حال مصرف آنتی بیوتیک هستید، در مورد نوشیدنی ها و غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید، با پزشک مشورت کنید و از آنها اطمینان حاصل کنید.

* روتئین کازئین protein casein : اصلی ترین پروتئین موجود در شیر


تاثیر شیرین بیان Licorice بر داوها

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

برخی مردم از این داروی گیاهی برای رفع مشکلات گوارشی استفاده می کنند و برخی دیگر برای طعم دادن به غذا از شیرین بیان استفاده می کنند. اما یک ماده شیمیایی در این گیاه دارویی به نام گلیسیررزین* glycyrrhizin می تواند اثر بخشی بعضی داروها را کاهش دهد، مانند داروی سیکلوسپورین cyclosporine که برای افرادی تجویز می شود که پیوند اعضا داشته اند و این دارو برای جلوگیری از رد عضو است،  شیرین بیان منجر به دفع دارو از اندام های داخلی می شود.

* گلیسیررزین glycyrrhizin : مولفه اصلی شیرین کننده در شیرین بیان


تاثیر شکلات بر داروها

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

شکلات به ویژه شکلات تلخ اثر بخشی داروهای آرام بخش و خواب آور را کم می کند، داروهایی مانند زولپیدم تارترات zolpidem tartrate  یا آمبین Ambien. به علاوه شکلات تاثیر برخی داروهای محرک، مانند ریتالین Ritalin، را تشدید می کند. اگر در حال مصرف مسدود کننده* MAO، نوعی ضد افسردگی، هستید، مصرف شکلات با این دارو باعث افزایش فشار خون به میزان خطرناک خواهد شد.

* مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز Monoamine oxidase inhibitors : با نام اختصاری MAOI دسته‌ای از داروهای ضد افسردگی هستند. این داروها به‌دلیل عوارض جانبی و تداخل‌های دارویی خطرناکشان کمتر تجویز می‌شوند اما در درمان افسردگی بسیار مؤثرند.

تاثیر مکمل آهن بر داروها

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

مکمل آهن می تواند تاثیرات لووتیروکسین (levothyroxine) را کاهش دهد – لووتیروکسین دارویی است که کمبود هورمون تیروئید را در بدن جبران می کند، بدن تحت شرایطی به نام کم کاری تیروئید هورمون کمتری تولید می کند. اگر در حال مصرف لووتیروکسین و مولتی ویتامین هستید، چک کنید مولتی ویتامین حاوی آهن نباشد. اگر به مکمل آهن نیاز دارید در مورد مصرف داروی لووتیروکسین و مکمل آهن در زمان های مخلتف با پزشک مشورت کنید.


تاثیر الکل بر داروها

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

الکل اثر بخشی برخی داروها را کم و یا حتی بی اثر می کند، از جمله داروهایی که برای فشار خون و قلب تجویز شده اند. به علاوه الکل می تواند تاثیر برخی داروها را به شکل خطرناکی تشدید کند یا منجر به بروز عوارض جانبی خطرناک شود.


تاثیر قهوه بر داروها

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

قهوه تاثیر بعضی داروهای روان پریشی، مانند لیتیوم lithium و کلوزاپین clozapine را کم می کند، اما اثر بخشی – و عوارض جانبی – برخی داروها را بیشتر می کند. داروهایی که بر اثر مصرف قهوه اثربخشی بیشتری پیدا می کنند، عبارتند از: آسپیرین، اپینفرین epinephrine  (برای درمان واکنش های حساسیتی تجویز می شود) و آلبوترول albuterol . به علاوه قهوه دریافت و جذب آهن را برای بدن سخت تر می کند.

* البوترول albuterol : برای درمان بیماری برونشیت یا خس خس انسداد مجاری برگشت ناپذیر مانند آسم‌ مورد استفاده قرار می گیرد.

تاثیر آنتی هیستامین ها بر داروها

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

این داروها به بهبود آبریزش بینی و عطسه ناشی از حساسیت کمک می کنند، اما برخی از آنها اثر بخشی داروهای فشار خون را کم می کند و میزان ضربان قلب را افزایش می دهد. اگر در حال مصرف داروهای فشار خون هستید، برای مدیریت حساسیت های خود با پزشک مشورت کنید.

تاثیر داروهای ضد تشنج بر داروهای دیگر

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

این داروهای تشنج را در افراد مبتلا به صرع کنترل می کنند و ممکن است تاثیر داروهای ضد بارداری را کاهش دهند. بررسی ها نیز نشان داده اند داروهای ضد تشنج می توانند تاثیر برخی داروها را تشدید کنند و عوارض جانبی جدی در پی داشته باشند.


تاثیر ویتامین K بر داروها

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

اگر در حال مصرف وارفارین warfarin (این دارو جلوی لخته شدن خون را می گیرد) هستید نسبت به میزان مصرف ویتامین K خود دقت بیشتری داشته باشید، زیرا ویتامین K می تواند رقیق کننده های خون را کم اثر کند و خطر بروز لخته های خونی را افزایش دهد. کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم کیل، جعفری و اسفناج سبزیجاتی هستند که دارای بالاترین میزان ویتامین K هستند. سعی کنید هر روز مقداری از این مواد غذایی بخورید تا سطح وارفارین در خون شما ثابت بماند.


جینسنگ* Ginseng

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

این گیاه هم می تواند اثرات وارفارین را کاهش دهد و اگر در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند هپارین heparin یا آسپیرین هستید و یا داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن naproxen مصرف می کنید، مصرف جینسنگ ممکن است منجر به بروز خونریزی داخلی شود. اگر از مسدود کننده های MAO مصرف می کنید، جینسنگ ممکن است منجر به سردرد، مشکل در خوابیدن، بیش فعالی و نگرانی شود.

* جینسنگ Ginseng : گیاهان بومی مناطق شرق آسیا و شمال امریکاست. این دارو نیروبخش و مقوی است.


عصاره گل راعی St. John's Wort

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

این دارو برای کمک به مبتلایان به افسردگی استفاده می شود و یک روش اثبات شده برای درمان افسردگی یا هر بیماری دیگری نیست. این گیاه باعث می شود کبد آنزیمی آزاد کند که باعث ضعیف شدن بعضی داروها می شود. از جمله داروهایی که تحت تاثیر این آنزیم قرار می گیرند، عبارتند از داروهای کلسترول، مانند لوستاتین lovastatin ( Altoprev و Mevacor) دارویی که برای درمان اختلال نعوظ تجویز می شود، به نام سیلدنافیل (ویاگرا Viagra) و دیگوکسین digoxin (Lanoxin) که برای درمان بیماری های قلبی خاص تجویز می شود.


جینکو بیلوبا Ginkgo Biloba

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

برخی افراد از این گیاه برای بهبود یا پیشگیری از فشار خون بالا، زوال عقل، وزوز گوش tinnitus و برخی بیماری های دیگر استفاده می کنند، اما هیچ تحقیقی در مورد اثربخشی آن انجام نشده است. جینکو بیلوبا باعث ضعیف شدن اثر بخشی داروهای کنترل کننده تشنج می شود، از جمله کاربامازپین carbamazepine (Carbatrol، Equetro و Tegretol) و اسید والپروک (Depakene، Depakote و Stavzor).

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عصاره گیاه جینکو بیلوبا دارویی برای درمان سکته مغزی


دارو را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید

تاثیر مواد خوراکی بر داروها

تنها حدود  درصد داروها طبق دستور پزشک مصرف می شوند. اغلب مردم دارو را کمتر از میزان نیاز خود مصرف می کنند، نظم خاصی برای مصرف داروهای خود ندارند و گاهی فاصله زیادی بین وعده های دارویی خود می گذارند، تمام این عوامل اثربخشی دارو را کاهش می دهد. مطمئن شوید که برنامه درمانی خود را درک کرده اید و دسترات پزشک را به طور دقیق دنبال کنید.


بیشتر بدانید : نوشیدنی هایی که دارو ها را بی اثر می کنند



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.comlhealth
اختصاصی سیمرغ