بزرگترین شایعات در مورد میکروب ها
 همه ما می دانیم با رعایت بهداشت و تمیزی اطراف از خطرات میکروب ها در امان خواهیم بود. اما برخی تصورات اشتباه و شایعات در مورد میکروب ها در بین مردم رواج دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

 این تصورات در مورد میکروب ها درست نیستند

میکروب‌ها، یکی از مهمان‌های همیشگی در زندگی ما هستند و در هر جایی یافت می‌شوند. این مساله می‌تواند بعضی از افراد را بترساند، خصوصا اگر از میکروسکوپ برای نگاه کردن به آن‌ها استفاده کنیم. با این ‌حال، این موجودات کوچک که می‌توانند باعث به ‌وجود آمدن بسیاری از اتفاق‌ها مانند مبتلا شدن به سرماخوردگی معمولی یا بیماری‌های خطرناک بشوند، معمولا اشتباه درک می‌شوند. درواقع، هنوز هم تصورات نادرست زیادی درباره میکروب‌ها وجود دارند که باید اصلاح شوند.


بزرگترین شایعات درباره میکروب ها: آب داغ، بهترین پاک‌کننده و شوینده است

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که آب سرد هم به اندازه آب داغ می‌تواند همان میزان از باکتری‌ها را نابود کند و از این نظر در درجه دوم قرار نمی‌گیرد. محققان می‌گویند که آب شیر که حدودا ۳۷ درجه سانتی‌گراد حرارت دارد،‌ واقعا برای نابود کردن باکتری‌های روی دست‌ها کافی است و استفاده از آب خیلی داغ در این شرایط که بعضی از افراد به آن علاقه دارند، فقط باعث سوختگی پوست دست می‌شود. به‌علاوه، استفاده از صابون در کنار آب دارای اهمیت بیشتری نسبت به استفاده از آب داغ است، چون میزان بیشتری از باکتری‌ها را از بین می‌برد.

نکته: وقتی که دست‌ها را به‌خوبی کف‌آلود کردید، تا ۲۰ بشمارید و بعد دست‌ها را آب بکشید.


 بزرگترین شایعات درباره میکروب ها: ماندن در هوای سرد باعث مریضی می‌شود

 بزرگترین شایعات در مورد میکروب ها

محققان می‌گویند که ماندن در هوای سرد مستقیما باعث ابتلا به بیماری نمی‌شود. درواقع،‌ کاهش دما مستقیما ما را بیمار نمی‌کند، بلکه نوع واکنش میکروب‌ها به این کاهش دما می‌تواند ما را به بیماری مبتلا کند. یکی از مطالعات اخیر در همین زمینه نشان می‌دهد که دمای پایین‌تر و هوای سردتر به رینوویروس‌های سرماخوردگی* Rhinovirus اجازه می‌دهد که سریع‌تر در مسیر تنفسی قرار بگیرند. به‌علاوه آب‌وهوای سرد، ما را مجبور می‌کند که بیشتر در محیط‌های بسته بمانیم و به همین دلیل بسیار بیشتر در معرض تماس با سرفه و عطسه افراد مبتلا به بیماری قرار می‌گیریم.

نکته: اگر به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مبتلا هستید، حتما نکات بهداشتی را رعایت کنید و از افراد دیگر دور بمانید. اگر هم بیمار نشده‌اید،‌ دست‌های خودتان را مرتبا در طول روز بشویید و واکسیناسیون آنفلوآنزا را هم از یاد نبرید.

* ویروس سرماخوردگی انسانی یا راینو ویروس Rhinovirus : شایع‌ترین عامل عفونتی در انسان‌ها و عامل اصلی بیماری سرماخوردگی است.


 بزرگترین شایعات درباره میکروب ها: مصرف آنتی‌بیوتیک، میکروب‌های سرماخوردگی را از بین می‌برد

چنین تصوری کاملا نادرست است، چون بیشتر سرماخوردگی‌ها به‌واسطه ویروس‌ها ایجاد می‌شوند و ویروس‌ها نیز هیچ واکنشی نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها نشان نمی‌دهند.

نکته: در صورت مبتلا شدن به سرماخوردگی اصلا از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده نکنید، مگر این‌که پزشک به دلایل مختلف برای شما چنین داروهایی را تجویز کند. مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها، شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی قرار می‌دهد که نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : قویترین آنتی بیوتیک های طبیعی+اینفوگرافی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا واقعا لازم است آنتی بیوتیک ها را تا آخر مصرف کنید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مصرف آنتی بیوتیک ها روی نسل بعدی شما هم تاثیر می گذارند!


بزرگترین شایعات در مورد میکروب ها: شانس مبتلا شدن به مسمومیت غذایی در رستوران بیشتر از خانه است

بیشتر رستوران‌ها، به دلایل مختلف، کاملا از فضای خودشان محافظت می‌کنند تا مانع از بروز هر گونه مشکلی شوند. این در حالی است که بسیاری از افراد در خانه و در حین آشپزی به نکات بهداشت توجهی ندارند. آمارها نیز نشان می‌دهند که حدود ۸۰ درصد از موارد مسمومیت با سالمونلا*     Salmonella در خانه اتفاق می‌افتند.

* سالمونلا Salmonella : باکتری است که در جوجه‌ها و تخم‌مرغ‌ها معمولاً وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی می‌باشد. سالمونلا می‌تواند تخمدان‌های پرنده را آلوده کند و قبل از تخم گذاردن پرنده، وارد تخم‌مرغ شود یا اینکه به هنگام تخم گذاردن پرنده، به پوسته تخم مرغ نفوذ کند. سالمونلا با پختن غذا از بین می‌رود ولی غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ خام هستند (مانند سس مایونز) مشکل‌ساز خواهند بود.


نکته: برای محافظت از خودتان در مقابل مسمومیت‌های غذایی، از تخته‌های کاملا مجزایی برای خرد کردن گوشت، سبزی و نان استفاده کنید. استفاده از دماسنج غذا نیز به شما کمک می‌کند تا انواع غذاها را کاملا مغزپخت کنید. در ضمن، شستن دست‌ها در مراحل مختلف آشپزی نیز اهمیت خاصی دارد.



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com