زبان باردار چیست و چگونه برطرف می شود؟
 زبان باردار عارضه ای است که منجر به تغییر رنگ و التهاب زبان می شود. در این مقاله با زبان باردار و روش درمان آن آشنا خواهید شد.

 درمان زبان باردار چگونه ممکن است؟

 باردار شدن زبان coated tongue به سفید یا زرد شدن زبان گفته می شود که در نتیجه رشد بیش از حد و التهاب برآمدگی های ناخن مانند در سطح زبان بروز می کند، این برآمدگی ها و طرح های ریز ناخن مانند پاپیلا papillae گفته می شوند. زبان باردار دارای ظاهری سفید و گاهی زرد است که بر اثر باکتری ها، مواد باقیمانده در دهان و سلول های مرده که بین پاپیلاهای ملتهب و بزرگ شده گیر کرده اند، بروز می کند.

اگر شما هم از محونشدن بار روی زبان‌تان با مسواک‌زدن پی‌درپی کلافه شده‌اید، به این توصیه‌ها عمل کنید.



1. درمان زبان باردار با ماست


باکتری‌های پروبیوتیک موجود در ماست، نه تنها به سالم‌ماندن روده‌های شما کمک می‌کنند، بلکه احتمال باردار شدن زبان‌تان را هم کاهش داده و مانع بدبوشدن نفس‌تان می‌شوند.


2. درمان زبان باردار با قرقره کردن آب‌نمک

اگر جرمی زردرنگ روی زبان‌تان خانه کرده، سرم نمکی قرقره کنید. اگر هفته‌ای یکی دوبار این محلول را در دهان‌تان بچرخانید و تخلیه کنید، نه تنها زبان‌تان زرد نمی‌شود، بلکه کمتر هم سرما می‌خورید.

3. درمان زبان باردار با مصرف کمتر شیرینی

زبان باردار چیست و چگونه برطرف می شود؟

با خوردن زیاد شیرینی و شکلات، ممکن است باکتری‌هایی که در دهان شما خانه کرده‌اند، مقاوم‌تر شده و هر روز بیشتر تکثیر شوند. پس نه تنها برای محافظت از دندان‌های‌تان، بلکه برای کاهش این جرم آزاردهنده، مدتی با شیرینی‌جات خداحافظی کنید.

4. درمان زبان باردار با جوش‌شیرین

روی خمیردندان‌تان، مقدار کمی جوش‌شیرین بریزید و با آن، دندان‌های‌تان را بشویید. این ماده ضدعفونی‌کننده، هم دندان‌های‌تان را سفید می‌کند و هم از جاگرفتن جرم روی زبان‌تان جلوگیری می‌کند. البته حواس‌تان باشد که هر روز سراغ جوش‌شیرین نروید؛ چراکه در صورت استفاده زیاد، ممکن است به مینای دندان‌تان آسیب برساند.

5. درمان زبان باردار با مصرف دارو

حل‌کردن این مشکل و برطرف کردن زبان باردار، همیشه کار شما نیست. برای خلاص‌شدن از این وضعیت، گاهی با کمک متخصصان، به مصرف برخی داروهای ضدقارچ نیاز دارید. پس اگر راه‌هایی که گفته‌ایم، کمکی به شما نکرده‌اند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بارد‌ار شد‌ن زبان نشانه چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تغییر رنگ زبان نشانه چیست؟



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: atiyehnoweekly.ir