غذای مانده را گرم در یخچال بگذاریم یا سرد؟
غذاهایی که در یخچال نگهداری می شوند باید بعد از مدت کوتاهی مصرف شوند، اما نکته مهم چگونگی نگهداری از این غذاها در یخچال است که در ادامه به آن می پردازیم.

غذای مانده را چه زمانی در یخچال بگذاریم و تا چند روز مصرف کنیم؟

 بعضی از مردم غذای اضافی را بلافاصله جمع می‌کنند و عده‌ای دیگر صبر می‌کنند غذا به دمای محیط برسد. فکر می‌کنید کدام روش درست است؟

بیشتر افرادی که غذا را پیش از گذاشتن در یخچال به دمای محیط می‌رسانند می‌خواهند با اجتناب از گذاشتن غذای گرم در یخچال مانع از گرم شدن غذاهای اطراف آن و افزایش احتمال فساد آنها شوند. این مشکل تنها زمانی می‌تواند رخ دهد که فرد قابلمه بزرگی از سوپ جوشان را داخل یخچال بگذارد.

حقیقت آن است که سرد کردن آرام مواد غذایی در محیط خانه به مراتب خطرناک‌تر است. بسیاری از باکتری‌های بیماری‌زا می‌توانند در دمای بین ۲۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد جمعیت خود را هر نیم ساعت دو برابر کنند. تحقیقات نشان می‌دهد نیمی از مسمومیت‌های گسترده غذایی در سال ناشی از شرایط بد نگهداری غذا در رستوران‌هاست.

غذای مانده را گرم در یخچال بگذاریم یا سرد؟

مراجع و تدوین‌کنندگان استانداردهای غذایی می‌گویند بهتر است مواد غذایی را که اضافه آمده است و در یخچال نگهداری می‌کنید زود مصرف کنید. این زمان برای اسپاگتی و ماکارونی پخته شده به دلیل رشد آرام باکتری‌ها در دمای یخچال بین یک تا دو روز است. غذاهای پخته شده‌ای هم که در دمای فریزر نگهداری می‌شوند باید پیش از چهار ماه مصرف شوند.

بهتر است بدانید که برنج پخته شده (پلوها) را باید طی یک روز مصرف کرد. برنج خام حاوی اسپورهای یا هاگ spore مقاومی است که به راحتی می‌تواند دمای جوش آب و پخت برنج را تحمل کند. این اسپورها نه‌تنها طی طبخ دوام می‌آورند بلکه بعدا می‌توانند از کپسول خود خارج شوند و سمی ترشح کنند که آن هم در برابر حرارت مقاوم است. مصرف غذای آلوده به این اسپورها اسهال و استفراغ و مسمومیت غذایی منجر خواهد شد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : غذای مانده را چگونه نگهداری کنیم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نگهداری مواد غذایی در یخچال

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نگهداری این مواد غذایی درون یخچال ممنوع!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 15 ماده غذایی که نباید در یخچال قرار دهید!!



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: danestaniha.hmg.ir