واکنش نسبت به نیش پشه ها چه معنایی دارد؟
 بدن افراد مختلف به شکل متفاوت به نیش پشه ها واکنش نشان می دهد، اما هر کدام از این واکنش ها چه معنایی دارد؟ در ادامه به طور دقیق تر به این مسئله می پردازیم.

 نیش پشه ها چه تاثیری روی بدن شما می گذارد؟

گاهی صدای وزوز زیادی در گوش خود می شنوید و البته این صدا را می شناسید، یک پشه در اطراف شما در حال پرواز کردن است. در هر روز از تابستان در هنگام شام یا پیاده روی صبحگاهی پشه های زیادی در اطراف شما پرواز می کنند.

دکتر جوزف کانلون Joseph M. Conlon ، متخصص پشه در انجمن کنترل پشه در امریکا می گوید: علیرغم آزاردهندگی پشه ها، همه پشه های اطراف شما برای مکیدن خون آنجا نیستند، بلکه فقط پشه های ماده برای این کار در اطراف شما می چرخند. پشه های ماده خون را به عنوان منبع پروتئین برای تخمگذاری جذب می کنند.

زمانی که پشه ماده شما را نیش می زند، نوک دهان خود را وارد رگ های خونی شما کرده و بزاق خود را وارد جریان خون شما می کند. بزاق شامل پروتئینی است که از لخته شدن خون زمانی که پشه در حال خوردن آن است، جلوگیری می کند. در واقع این پروتئین ها، و نه نیش پشه، است که باعث التهاب، قرمزی و خارش می شود، اما همه ما این علائم را تجربه نمی کنیم.

در ادامه به واکنش های خاص شما نسبت به نیش پشه ها و معنای آنها اشاره می کنیم.


1. بدن به نیش پشه هیچ واکنشی نشان نمی دهد

دکتر اندرو مورفی Andrew Murphy ، در آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی در امریکا می گوید: اگر بدن شما به نیش پشه هیچ واکنشی نشان نمی دهد، به این معناست که شما جز معدود خوش شناس هایی هستید که به بزاق پشه حساسیت ندارند. اگر کسی به طور مکرر در معرض ماده حساسیت زای نیش پشه قرار بگیرد، سیستم ایمنی بدن وی این ماده حساسیت زا را به عنوان یک مشکل شناسایی نمی کند و دیگر واکنشی نسبت به آن نشان نمی دهد.


2. نیش پشه باعث بروز برجستگی های قرمز کوچک می شود

واکنش نسبت به نیش پشه ها چه معنایی دارد؟

برجستگی های گرد و مایل به سفید که اغلب دارای یک نقطه کوچک قابل مشاهده در مرکز هستند؛ این برجستگی ها یک تا دو روز بعد قرمز و سفت می شوند.

دکتر جرج پارادا  Jorge Parada، مدیر پزشکی برنامه کنترل عفونت در دانشگاه لویولا در شیکاگو و مشاور پزشکی انجمن ملی آفات، می گوید: این رایج ترین نوع واکنش نسبت به نیش پشه است و یک واکنش حساسیتی جزئی به پروتئین های موجود در بزاق پشه است.


3. نیش پشه باعث بروز تاول می شود

برآمدگی هایی صاف و مسطح که معمولا از پوست اطراف قرمزتر هستند. برخی افراد نسبت به پروتئین موجود در بزاق پشه حساس تر هستند. این حساسیت باعث می شود به جای برآمدگی های کوچک معمولی دچار تاول های بزرگتری شوند. دکتر پارادا می گوید: بررسی های جدید نشان داده اند که این واکنش عملکردی از مدت زمان غذا خوردن پشه است. هر چه زمان غذا خوردن پشه بیشتر شود، پروتئین بیشتری از دهان پشه آزاد می شود و احتمال بروز واکنش های قابل مشاهده افزایش پیدا می کند. طی پژوهشی که توسط گروه 23 and me انجام شد، مشخص شد ممکن است نوعی ارتباط بین ژنتیک افراد و شدت واکنش نسبت به نیش پشه وجود داشته باشد.


4. نیش پشه باعث بروز کهیر و تب می شود

واکنش نسبت به نیش پشه ها چه معنایی دارد؟

تاول هایی که با التهاب پوست، گرما، قرمزی و خارش، درد و تب همراه هستند. این علائم نشان می دهند که ممکن است شما به سندروم اسکیتر skeeter syndrome مبتلا باشید که یک واکنش آلرژیک شدیدتر نسبت به نیش پشه است. این سندروم منجر به التهاب بیش از حد در محل نیش پشه و ناراحتی به لمس می شود. حتی گاهی محل نیش پشه با تاول چرکی همراه می شود. هر کسی ممکن است به سندروم اسکیتر مبتلا شود (حتی کسانی که قبلا هیچ واکنش شدیدی به نیش پشه نشان نمی داده اند). دکتر مورفی می گوید: کودکان، بیمارانی که دارای اختلال در سیستم ایمنی هستند و مسافرهایی که در معرض انواع پشه های جدید قرار می گیرند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به این مشکل هستند.


5. نیش پشه باعث بروز آنافیلاکسی Anaphylaxis می شود

آنافیلاکسی Anaphylaxis چیست؟ التهاب لب ها و زبان، مشکل تنفسی، خس خس و سرفه علائم آنافیلاکسی هستند. گرچه بروز آنافیلاکسی ناشی از نیش پشه به ندرت بروز می کند، اما ممکن است کشنده باشد.

دکتر موفی می گوید: افراد مبتلا به آنافیلاکسی پشه نشانه های یک واکنش حساسیتی شدید را دارند. این نشانه ها عبارتند از کهیر، التهاب لب یا زبان، مشکل تنفسی، خس خس، سرفه و – در موارد شدید – مرگ. درمان این مشکل تزریق اپینفرین* epinephrine است که با مراقبت های ویژه پزشکی همراه است.

* اپینفرین epinephrine : که به عنوان آدرنالین، هورمون غده فوق‌کلیوی نیز شناخته می شود که یک هورمون و انتقال دهنده عصبی است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 14 درمان فوری برای نیش پشه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در صورت گزیدگی با نیش پشه، این کارها را نکنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا پشه بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زند؟ + چند راه حل برای فرار از پشه ها



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ