ارتباط از بین رفتن حس بویایی و زوال عقل چیست؟
بررسی ها نشان داده اند  افرادی که دچار کم شدن حس بویایی می شوند بیش از دیگران در معرض ابتلا به زول عقل هستند. در این مقاله با جزئیات بیشتری به این مسئله می پردازیم.

ارتباط حس بویایی و زوال عقل را بشناسید

تحقیقات جدید نشان داده اند زمانی که حس بویایی شما شروع به کم شدن می کند، خطر ابتلا به زوال عقل در شما افزایش می یابد.

طی یک دوره 5 ساله محققان حدود 3000 بزرگسال در محدود سنی 57 تا 85 ال را مورد بررسی قرار دادند و از آنها خواستند 5 رایحه رایج را شناسایی کنند: رایحه نعناع، ماهی، پرتقال، گل رز و چرم. کسانی که نمی توانستند حداقل چهار مورد از این رایحه ها را تشخیص دهند، دو برابر بیشتر از دیگران طی 5 سال آینده در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

طبق گفته دکتر جایانت پینتو  Jayant Pinto، مدیر این پژوهش و استاد جراحی و متخصص گوش، حلق و بینی در دانشگاه شیکاگو: نتایج بررسی ها نشان می دهند که حس بویایی ارتباط نزدیکی با عملکرد مغز دارد.

تحقیقات بیشتری لازم است تا مکانیسم اصلی این ارتباط مشخص شود، اما آنچه متخصصان می دانند این است که سلول هایی که بو را شناسایی می کنند، به طور مستقیم با پیاز بویایی در پایه مغز در ارتباط هستند. این پیاز بویایی بخشی از سیستم لنفاوی مغز است که نه تنها حس بویایی را کنترل می کند، بلکه احساسات و حافظه را نیز کنترل می کند.

دکتر جایانت پینتو می گوید: ما فکر می کنیم کم شدن توانایی بویایی به طور خاص و به طور گسترده تر عملکرد حسی، افراد را در معرض نشانه های اولیه زوال عقل قرار می دهد.

از دست دادن حس بویایی با افزایش سن رایج است – یک بررسی در مجله پزشکی Postgrad نشان داد که 75 درصد افراد بالای 80 سال دچار نوعی اختلال بویایی هستند – و کاهش حس بویایی در سنین بالا می تواند باعث بروز مشکلاتی فراتر از زوال عقل یا دمانس شود.

ارتباط از بین رفتن حس بویایی و زوال عقل چیست؟

دکتر جوی دوبوست Joy Dubost، متخصص تغذیه خاطر نشان می کند کسانی که دچار مشکل بویایی هستند، بیش از دیگران در معرض مشکلات تغذیه قرار می گیرند چرا که حس بویایی و حس لامسه به شدت با هم در ارتباط هستند. به علاوه احتمال واکنش های غذایی منفی در این افراد خیلی بیشتر است، زیرا نمی توانند بوی غذای فاسد را احساس کنند.

دکتر دوبوست می گوید: زمانی که حس بویایی یا چشایی شما کامل نیست، در موقعیت دشواری قرار می گیرید، زیرا در برخی مواقع ممکن است از نمک زیادی در غذای خود استفاده کنید و مهم تر از آن در معرض مسمومیت غذایی قرار می گیرید.

به همین دلیل بسیار مهم است که در صورت بروز هر گونه مشکل در حس بویایی به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از مواقع یک مشکل قابل درمان عامل بروز آن بوده است، به عنوان مثال حساسیت یا پولیپ بینی.

دکتر پینتو می گوید: از بین تمام حواس انسان، حس بویایی به نظر کمترین ارزش را دارد تا اینکه این حس کم می شود. حفظ سلامت جسمی به حفظ سلامت بویایی شما کمک می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رابطه بین حس بویایی و پارکینسون

اگر می خواهید بیشتر بدانید : حس بویایی شما را از این بیماری ها آگاه می سازد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا حس بویایی از بین می رود

اگر می خواهید بیشتر بدانید : باور هایی که در مورد زوال عقل شایع است

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان زوال عقل با یادگیری زبان جدید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کسانی که بیشتر در معرض زوال عقل هستند



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ