آیا ارگاسم در آقایان واقعا می تواند گرفتگی بینی را درمان کند؟
فواید شناخته شده زیادی در مورد تاثیر ارگاسم بر سلامت کلی بدن شناخته شده است ولی آیا این فواید در مورد سرماخوردگی و گرفتگی بینی هم صدق می کند.

ارگاسم مردان و رفع گرفتگی بینی

گزینه های غیر دارویی زیادی هستند که می توانند به مشکل بینی گرفته شما کمک کنند: یک نوشیدنی داغ، غذای تند، سونا و شاید هم ارگاسم ( اوج لذت جنسی )

درست خواندید. در یک برنامه تلویزیونی جدید پزشکان با مردی مصاحبه کردند که متقاعد شده بود هر بار به ارگاسم می رسد گرفتگی بینی اش از بین می رود.

ما به سراغ کارشناسان رفتیم تا از نظر علمی این ادعا را بررسی کنیم و ببینیم آیا واقعا ارگاسم نقشی در درمان احتقان congestion یا گرفتگی بینی دارد.

و در کمال تعجب دیدیم که پاسخ کوتاه آن، بله است.

به گفته دکتر میشل اس بنینگر Michael S. Benninger، مدیر موسسه بیماری های سر و گردن Head and Neck در کلینیک کلیولند Cleveland، فعالیت جنسی و تحریک جنسی با پیش نوازی سیستم عصبی سمپاتیک sympathetic را فعال می کندو منجر به انقباض بینی و رگ های خونی آن  و افزایش جریان هوا در بینی و تنفس بهتر خواهد شد.


ارگاسم چگونه باعث بهبود گرفتگی بینی می شود؟

آیا ارگاسم در آقایان واقعا می تواند گرفتگی بینی را درمان کند؟

به گفته دکتر اورولوژیست رایان برگلاند Ryan Berglund، ارگاسم شما با سیستم عصبی خودکار کنترل می شود که  دو بخش دارد:  سیستم عصبی سمپاتیک* sympathetic  که پاسخ های جنگ و گریز بدنتان را کنترل می کند و سیستم عصبی پاراسمپاتیک* parasympathetic که به طور منظم در عملکرد اندام های بدنتان حین مراحل مختلف رابطه جنسی نقش دارند.

به گفته دکتر اورولوژسیت، لاندن دبلیو تروست Landon W. Trost از کلینیک مایو، می توان 4 مرحله برای رابطه جنسی در نظر گرفت که شامل: هیجان ( پیش نوازی/پیش از نعوظ )، اوج ( زمانی که کاملا برانگیخته شده اید و در حال انجام رابطه هستید )، ارگاسم ( انزال ) و نتیجه یا رفع تحریک ( بعد از ارگاسم و بازگشت به حالت طبیعی )

در طول دو مرحله اول بدنتان در حال آماده سازی برای رابطه جنسی است در این دو مرحله سیستم عصبی سمپاتیک شما در حال کار است.به گفته دکتر تروست، این کنترل، هورمون اپی نفرین epinephrine ( یا آدرنالین adrenaline ) را ترشح می کند. که باعث منقبض شدن عروق خونی در بینی شما شده و با کاهش التهاب باعث می شود کمتر احساس گرفتگی بینی داشته باشید.

به علاوه احساس لذت در حین رابطه جنسی باعث می شود حس بدی که از گرفتگی بینی داشتید را فراموش کنید.

هورمون های احساس خوب، سروتونین serotonin و دوپامین dopamine در هنگام تحریک جنسی و ارگاسم ترشح می شوند و باعث می شوند که تمرکزتان از روی حس بدی که به خاطر گرفتگی بینی داشتید برداشته شود.

ولی این حس برای همیشه دوام ندارد: در حین ارگاسم، سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما به بدنتان شوک وارد می کند تا به حالت هیجان کم و با ثبات برگردد و بعد از انزال با کاهش فوری آدرنالین روبرو خواهید بود.

* سیستم عصبی سمپاتیک sympathetic  و پاراسمپاتیک parasympathetic : سیستم عصبی خودکار بخشی از سیستم عصبی است که اعمال غیر ارادی بدن را تنظیم می کند. این سیستم همان چیزی است که باعث می شود ما زنده بمانیم و نفس بکشیم.سیستم عصبی خودکار بدن به دو بخش سمپاتیک و پاراسمپاتیک تقسیم می شود.سیستم عصبی سمپاتیک ضربان قلب را افزایش می دهد. اندازه رگ های خونی را تنظیم می کند. و بدن را برای انجام فعالیت های روزانه آماده می کند.سیستم عصبی پاراسمپاتیک نیز وظایفی دارد که باعث می شود بدن دوباره به حالت اولیه برگردد و تعادل خود را حفظ کند.این سیستم ضربان قلب را کاهش می دهد. و با گشاد کردن رگ های خونی، اکسیژن و مواد غذایی را به اعضای مهم بدن می رساند.نیروهای پشتیبانی (پاراسمپاتیک) نقش پاکسازی و تغذیه بدن را به عهده دارند و بدن را نیرومند می کنند.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : سروتونین چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : هورمون هایی که شما را عاشق و فارغ می کنند !

و نتیجه؟ اثرات از بین رفتن احتقان بینی حین رابطه جنسی با کاهش میزان آدرنالین از بین می رود و احساس از بین رفتن احتقانتان فقط حدود 20 تا 60 دقیقه بعد از رابطه جنسی دوام خواهد داشت.

در واقع ممکن است احساس گرفتگی بینیتان بعد از رابطه جنسی بد تر از زمان شروع رابطه باشد.

همان طور که سیستم پاراسمپاتیک کنترل بدن را در دست می گیرد،  با بازگشت احتقان ولی شدید تر از حالت عادی روبرو خواهید شد. 


می توانید برای بهتر شدن گرفتگی بینیتان این روش ها را امتحان کنید:

1 . ورزش: زمانی که ورزش می کنید، بدن شما آدرنالین بیشتری دریافت می کنید، درست با همان مکانیسمی که بدنتان حین رابطه جنسی استفاده می کند بنابراین با ورزش هم می توانید از مزیت کاهش گرفتگی بینی بهره مند شوید.

2 . اسپری نمک: استفاده از اسپری نمک saline ساده بینی یا شستشو با سرم نمک می تواند به مرطوب کردن داخل بینی و تمیز کردن اخلاطی که باعث گرفتگی بینیتان شده اند کمک کند.

3 . داروهای بدون نسخه: برای بهبود موقت میتوانید از اوکسی متازولین oxymetazoline ( افرین Afrin ) استفاده کنید. این دارو درکاهش احتقان بینی موثر بوده و سریعا تاثیر گذار است و 12 ساعت دوام دارد. برای اثر طولانی مدت می توانید از داروهای استروئیدی داخل بینی مثل فلوتیکازون fluticasone که به عنوان کاهش دهنده احتقان و سایر بیماری های آلرژیک و غیر آلرژیک بینی شناخته می شود استفاده کنید. البته مشاهده تاثیر این دارو مدت زمان بیشتری طول خواهید کشید. یا این که می توانید از آنتی هیستامین های داخل بینی  مثل آزالستین azalestine استفاده کنید که بیشتر برای افرادی که آلرژی دارند استفاده می شود.


چه داروهایی را نباید برای گرفتگی بینی استفاده کنید؟

از مصرف قرص های ضد احتقان مثل سودافد Sudafed که حاوی مواد شبه مخدر هستند اجتناب کنید. این داروها نه تنها می توانند باعث کاهش آب بدن و غلیظ شدن اخلاط بینی شوند بلکه عوارض جانبی مثل افزایش ضربان قلب و مشکلات خواب هم ایجاد می کنند.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان خانگی گرفتگی بینی با استفاده از داروهای گیاهی

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : دلایل گرفتگی بینی

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : ارتباط جنسی و 13 فایده آن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : همه چیز درباره ارگاسم همزمان در رابطه جنسی



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ