چاقی بی دلیل بر اثر یکی از این بیماری ها یا مشکلات
همیشه کالری علت چاقی نیست.گاهی وجود یک بیماری یا مشکل در بدن و یا مصرف دارو باعث چاقی می شود. در این مقاله با جزئیات بیشتری به علل چاقی اشاره می کنیم

بیماری ها و مشکلاتی که باعث چاقی می شوند

شما با همان نظم قبل به باشگاه می روید، صبح ها طبق عادت قبل بلغور جو دو سر و دارچین صبحانه می خورید، نهارتان سالاد اسفناج است و برای شام هم کمی پروتئین می خورید (گاهی در ساعت های شاد تغییری در این برنامه می دهید ولی نظم آن را بهم نمی ریزید.). اما با تمام این ها همچنان عدد ترازو در حال بالا رفتن است.

افزایش وزن بی دلیل حتی اگر مقدار کمی باشد ناخوشایند و ناراحت کننده است، اما این عارضه می تواند نشان دهد مشکلی در بدن شما وجود دارد، از جمله عدم تعادل هورمون ها یا دیگر مشکلات و بیماری های جسمی که سوخت و ساز بدن شما را تحت تاثیر قرار داده است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت افزایش وزن یا کم نشدن وزن بی دلیل شما!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 علت پنهان چاقی را بشناسید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید

خب حالا چه باید کرد؟ دکتر ملینا جامپولیس  Melina Jampolis، پزشک متخصص داخلی و متخصص تغذیه در لس آنجلس توصیه می کند ابتدا بهتر است آشکارترین و مشخص ترین عامل بروز این مشکل را با اطمینان رد کنید: مصرف کالری بیشتر. اجازه دهید صادق باشیم. در اکثر موارد چاقی بر اثر مصرف کالری زیاد رخ می دهد.

دکتر جامپولیس می گوید: "بسیاری از مردم دچار فراموشی کالری calorie amnesia هستند – آنها کالری بیشتری از آنچه در ذهن خود دارند، مصرف می کنند یا اینکه ممکن است در طول هفته کم ورزش نکنند، اما نشستن های طولانی مدت دارند." به همین دلیل دکتر جامپولیس پیشنهاد می کند قبل از مراجعه به پزشک از همه چیزی هایی که می خورید و همچنین برنامه ورزشی خود، حداقل به مدت چند روز، یادداشتی تهیه کنید. سپس با ارائه این یادداشت به پزشک نگرانی خود برای افزایش وزن و چاقی تان را بیان کنید.

زمانی که مشکلات مربوط به مصرف کالری رد شوند، پزشک دیگر مشکلات و بیماری ها را مورد بررسی قرار داده و در رفع این مشکل به شما کمک می کند. در ادامه به برخی از مهم ترین علل چاقی بی دلیل اشاره می کنیم.


1.    چاقی همراه با خستگی بیش از حد : کم کاری تیروئید

چاقی بی دلیل بر اثر یکی از این بیماری ها یا مشکلات

به گفته دکتر جامپولیس وقتی یک خانم به خاطر چاقی بی دلیل به پزشک مراجعه می کند اولین عضوی که مورد بررسی قرار می گیرد غده تیروئید است. و به گفته انجمن تیروئید امریکا از هر 8 زن یک نفر آنها دچار نوعی اختلال تیروئید است.

تیروئید یک غده پروانه ای در گردن است که مسئول ترشح هورمون هایی است که سوخت و ساز بدن را تنظیم می کنند و اگر دچار کم کاری تیروئید شوید، سوخت و ساز بدن کاهش پیدا کرده و منجر به افزایش وزن می شود.

جامپولیس می گوید: زنان مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است از کمبود سطح انرژی یا خستگی مفرط، خشکی پوست، ریزش مو، خارش و یا یبوست نیز رنج ببرند. به هر یک از این علائم توجه کنید و اگر دچار آنها هستید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش خون عملکرد تیروئید شما مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماریهای تیروئید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کم‌کاری تیروئید چیست و چگونه درمان می شود؟


2.    چاقی همراه با پریود نامنظم : سندروم پلی کیستیک تخمدان polycystic ovary syndrome یا PCOS

چاقی بی دلیل بر اثر یکی از این بیماری ها یا مشکلات

بررسی ها نشان داده اند که از هر 5 خانم یک نفر آنها به سندروم پلی کیستیک تخمدان مبتلاست. سندروم پلی کیستیک تخمدان نوعی اختلال در غدد درون ریز است که تعادل هورمون های تولید مثل، از جمله استروژن و پروژسترون را مختل می کند منجر به بروز علائم ناخوشایندی می شود، مانند پریودهای نامنظم، رشد مو بر روی صورت و میگرن. سندروم پلی کیستیک تخمدان همچنین بر روی استفاده بدن از انسولین تاثیر می گذارد (انسولین هورمونی است که به تبدیل قند و نشاسته به انرژی کمک می کند.) که این اثر گذاری منجر به افزایش توده در میانه بدن و چاقی می شود.

اگر پریود شما نامنظم شده است، با مراجعه به متخصص زنان و زایمان علت این مشکل کشف خواهد شد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سندرم تخمدان پلی کیستیک قابل درمان است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین اختلالات غددی زنان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خانم های مبتلا به تخمدان پلی کیستیک بخوانند


3.    چاقی بر اثر اضطراب : افسردگی

چاقی بی دلیل بر اثر یکی از این بیماری ها یا مشکلات

بدن یک دستگاه معجزه آساست، اما گاهی دچار مشکلاتی می شود. زمانی که ما دچار اضطراب مزمن هستیم، وارد حالت آماده باش برای اضطراب می شویم و هورمون آدرنالین افزایش پیدا می کند (برای کمک به بدن و فرار از وضعیت به وجود آمده) که افزایش آدرنالین با افزایش هورمون کورتیزول cortisol همراه است که در بازگرداندن ذخایر انرژی و ذخیره کردن چربی کمک می کند. در این شرایط اگر به خاطر ترس چند کیلومتر بدویم حتما گرسنه می شویم، اما مشکل استرس مزمن چیست که باعث چاقی می شود؟ بسیاری از ما در حالیکه پشت میز خود نشسته ایم دچار استرس هستیم، بدون اینکه هیچ کالری اضافه ای بسوزانیم.

اگر به طور مداوم مضطرب هستید، در خوابیدن دچار مشکل هستید، احساس خستگی زیادی می کنید یا علاقه خود را به خیلی امور از دست داده اید، لازم است با یک پزشک و متخصص بهداشت روان مشورت کنید که می تواند در بازگشت به زندگی عادی به شما کمک کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه های پنهان افسردگی را بشناسیم


4.    چاقی بر اثر بیقراری در شب: بی خوابی

چاقی بی دلیل بر اثر یکی از این بیماری ها یا مشکلات

هیچ چیز مانند بی خوابی شبانه منجر به مصرف زیاد قند و چربی در روز بعد نمی شود (عواملی که به بیدار ماندن فرد کمک می کنند.). علت بروز تمایل به مصرف قند و چربی این است که بی خوابی یا کم خوابی بر روی هورمون های گرسنگی و سوخت و ساز بدن تاثیر می گذارند. کم خوابی باعث افزایش گرلین ghrelin، هورمونی که سیگنال زمان غذا خوردن را به مغز ارسال می کند و همزمان هورمون لپتین leptin را کاهش می دهد، هورمونی که پیغام احساس سیری را به وجود می آورد. نتیجه تمام این عوامل خوردن بیشتر از حد عادی می باشد.

علاوه بر این آسیب ها گاهی کم خوابی باعث می شوند چربی های بدن بیشتر به بدن بچسبند – بررسی های انجام شده نشان داده افرادی که شب ها پنج ساعت و نیم می خوابند، کمتر از کسانی که هشت ساعت و نیم می خوابند وزن کم می کنند، حتی اگر کالری برابر مصرف کنند.


5.    چاقی بر اثر نفخ مداوم : مبتلا به *SIBO هستید

چاقی بی دلیل بر اثر یکی از این بیماری ها یا مشکلات

همه ما می دانیم که روده برای داشتن عملکرد بهتر به باکتری های خوب نیاز دارد که در روده وجود دارند، اما باکتری های بدی نیز در دستگاه گوارش هستند. زمانی که تعادل بین باکتری های خوب و بد به هم بریزد، برخی باکتری های کوچک روده بیش از حد رشد می کنند و می توانند گاز زیادی در روده تولید کنند که منجر به نفخ، درد شکم، اسهال و چاقی می شوند. پزشک ها هنوز در مورد علت چاقی بر اثر بروز مشکل در روده مطمئن نیستند.

* SIBO یا small intestinal bacterial overgrowth : در اثر افزایش رشد باکتری‌های روده کوچک ایجاد می‌شود و علائمی مشابه سندروم روده تحریک پذیر دارد.

6.    چاقی در سن 40 سالگی به بالا : پیش از یائسگی

چاقی بی دلیل بر اثر یکی از این بیماری ها یا مشکلات

به گفته دکتر جامپولیس دوره قبل از یائسگی (که در خانم ها ممکن است در 35 سالگی به بعد شروع شود، اما معمولا در ابتدای 40 سالگی شروع می شود) باعث افزایش یا کاهش نابرابر هورمون استروژن می شود که در برخی خانم ها باعث چاقی می شود. (دیگر علائم مربوط به قبل از یائسگی عبارتند از پریودهای نامنظم، گرگرفتگی، نوسانات خلقی و تغییر در تمایلات جنسی ).


7.    چاقی بر اثر مصرف داروی جدید

چاقی بی دلیل بر اثر یکی از این بیماری ها یا مشکلات

فقط داروهای ضد بارداری باعث چاقی نمی شوند – برخی داروهای با نسخه و بدون نسخه منجر به چاقی ناگهانی یا احتباس آب در بدن می شوند که این آب حبس شده به عنوان وزن اضافه نشان داده می شود. به گفته دکتر روسیو سالاس والن Rocío Salas-Whalen یک متخصص غدد درمانی در منهتن:  داروهای ضد افسردگی – که رایج ترین آنها مسدود کننده های باز جذب سروتونین هستند، مانند پاکسیل Paxil,، لگزاپرو Lexapro و پروزاک Prozac – می توانند بر روی مرکز اشتها در مغز تاثیر بگذارند.

در این میان مسدود کننده های بتا (داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند) می توانند سوخت و ساز را آهسته کنند و برخی داروهای استروئیدی (مانند پردنیزون prednisone، یک ضد التهاب که باعث احتباس آب و افزایش اشتها می شود) منجر به چاقی و افزایش وزن خواهند شد. حتی برخی آنتی هیستامین های بدون نسخه، مانند بنادریل Benadryl، که می تواند آنزیم تنظیم کننده مصرف غذا را در مغز مختل کند، منجر به افزایش وزن قابل توجهی می شود.

به هرحال هیچ دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.


8.    چاقی بر اثر تجمع غیر طبیعی چربی ها : بیماری کوشینگ Cushing's disease

چاقی بی دلیل بر اثر یکی از این بیماری ها یا مشکلات

به گفته دکتر رشمی سرینات Reshmi Srinath ، متخصص دیابت، غدد درون ریز و بیماری های استخوانی در دانشکده پزشکی ایکان Icahn  در کوه سینا : یک بیماری بسیار نادر (که از هر 10 تا 15 میلیون نفر فقط یک نفر به آن دچار است، اما 70 درصد مبتلایان به این بیماری را خانم ها تشکیل می دهند) به نام کوشینگ باعث افزایش زیاد کوتیزول شده و فقط در ناحیه شکم و پشت گردن باعث چاقی بیش از حد می شود (معمولا دست ها و پاها بدون تغییر می مانند).

دکتر رشمی می گوید: بیماری کوشینگ معمولا با کمبود انرژی و پیامدهایی مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا همراه است. اما علامت هشدار دهنده این بیماری لکه های قرمزی است که بر روی شکم مبتلایان ظاهر می شود. اگر علائم یاد شده برایتان آشنا هستند، سریعتر به پزشک مراجعه کنید.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : راه های مقابله با چاقی شکمی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت این افزایش وزن نفخ است یا چاقی؟؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این بیماری ها باعث چاقی تان می شوند



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ