غذاهایی که در هوای سرد شما را گرم می کنند
در هوای سرد زمستان و روزهای برفی بعضی خوراکی ها به گرم شدن بدن کمک می کنند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

 این غذاها در هوای سر بدن شما را گرم می کنند

زمانی که هوا سرد می شود، بیشتر سوپ یا چای می خوریم تا گرم شویم. داستان های زیادی در مورد غذاهایی که ما را گرم می کنند وجود دارد، اما به هرحال علم این توانایی را دارد که ثابت کند چه غذاهایی موثر هستند و چه غذاهایی تاثیر زیادی ندارند.

در ادامه به بعضی از غذاهایی که واقعا شما را گرم می کنند اشاره می کنیم که برخی از آنها ممکن است برایتان عجیب باشند.


1. قهوه

غذاهایی که در هوای سرد شما را گرم می کنند

مهم است بدانید قهوه به طور طبیعی شما را گرم می کند، اما این مسئله هیچ ارتباطی به گرم بودن این نوشیدنی ندارد، حتی اگر قهوه را سرد هم بنوشید گرم خواهید شد.

این خاصیت قهوه مربوط به میزان بالای کافئین در این نوشیدنی است که سوخت و ساز بدن تان را تحریک می کند و بدن را تشویق می کند سوخت بسوزاند. بهترین حالت نوشیدن قهوه تلخ است، زیرا خامه و شکر اضافه شده به قهوه پیامدهای خوبی در پی نخواهند داشت به علاوه باعث افت ناگهانی قند می شوند.


2. زنجبیل تازه

غذاهایی که در هوای سرد شما را گرم می کنند

زنجبیل روش دیگری برای بالا بردن جریان خون است که به گرم شدن اندام کمک کرده و جلوی لرزیدن شما را می گیرد. در حالیکه این ادویه را در سوپ یا غذای خود می ریزید، اما توصیه این است که برای دریافت بیشترین مزیت از زنجبیل بهتر است آن را به صورت خام مصرف کنید. ریشه های دیگری مانند هویج و چغندر هم دارای تاثیرات مشابه زنجبیل هستند، اما به مقدار کمتر.


3.  فلفل

غذاهایی که در هوای سرد شما را گرم می کنند

یک ادویه دیگر در این لیست! تقریبا تمام ادویه ها باعث عرق کردن شما می شوند، همچنین متوجه تاثیر طولانی مدت خوردنی های تند بر روی دستگاه گوارش هستید. این تاثیر به خاطر یک ماده شیمیایی به نام کاپساسین یا کپساسین capsaicin است که در تمام انواع فلفل ها وجود دارد.


4.    بادام زمینی

غذاهایی که در هوای سرد شما را گرم می کنند

بادام زمینی سرشار از ویتامین B3 است که به بهبود جریان خون کمک کرده و سوخت و ساز بدن را تقویت می کند – که هر دو عوامل کلیدی برای گرم کردن بدن هستند. به خاطر چربی های سالم و مقدار زیادی پروتئین که در بادام زمینی وجود دارد، در هر زمانی از سال یک میان وعده خوب محسوب می شود، اما به افت دمای بدن هم کمک می کند.


5.  برنج قهوه ای

غذاهایی که در هوای سرد شما را گرم می کنند

برنج و آرد تصفیه شده تقریبا بلافاصله به کربوهیدرات ساده تبدیل می شوند که منجر به افت قند می شوند. اما برنج قهوه ای یک کربوهیدرات پیچیده است که بدن به مرور زمان و به آرامی آن را تجزیه می کند و باعث آزاد شدن انرژی و گرمای زیادی می شود.


6.  روغن نارگیل

غذاهایی که در هوای سرد شما را گرم می کنند

روغن نارگیل هم درست مثل بادام زمینی سرشار از چربی های سالم است که به جای ذخیره شدن به عنوان چربی مضر در بدن به سوخت تبدیل می شود و باعث تولید انرژی می شود. روغن نارگیل مزیت های دیگری نیز دارد، از جمله اینکه ضد ویروس و تثبیت کننده قند خون است.


7. آب یخ

غذاهایی که در هوای سرد شما را گرم می کنند

عجیب به نظر می رسد، اینطور نیست؟ در تمام زندگی خود معتقد بودید نوشیدنی های داغ مانند هات چاکلت نوشیدنی های کامل و مناسب برای زمستان هستند. اما دمای پایه بدن برای مقابله با نوشیدنی های داغ و تنظیم دمای خود نوسان پیدا می کند، به این معنا که نوشیدن یک فنجان نوشیدنی داغ باعث افت دمای کلی بدن می شود که برای تنظیم و رسیدن به دمای پایه است. آب سرد تاثیر معکوس دارد و زمانی که آب سرد می نوشید دمای داخلی بدن افزایش پیدا می کند تا با سردی دمای آب مقابله کند.


آیا الکل باعث گرم شدن بدن می شود؟

بر خلاف آنچه عموم مردم تصور می کنند، الکل اصلا روش درستی برای گرم نگه داشتن بدن نیست. گرمای ناگهانی که بعد از نوشیدن الکل احساس می شود، به خاطر خونی است که مرکز بدن را رها کرده و به اندام ها یورش می برد. ممکن است بعد از نوشیدن الکل به صورت کوتاه مدت احساس گرما کنید، اما در طولانی مدت این احساس از بین رفته و خطر بروز هیپوترمی*  hypothermia وجود دارد.

*هیپوترمی  hypothermia : به کاهش دمای بدن گفته می شود و زمانی رخ می دهد که بدن گرمایی که از دست می دهد بیشتر از گرمایی است که جذب می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این مواد غذایی در زمستان بدن تان را گرم نگه می دارند

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ