خطرات سفید کننده های شیمیایی در خانه تکانی ها مراقب باشید
سفید کننده ها به میزان زیادی در خانه و به ویژه در روزهای آخر سال استفاده می شوند. اما آیا با خطرات مصرف سفید کننده های شیمیایی در خانه ها آشنا هستید؟ در ادامه به مهم ترین خطرات سفید کننده ها اشاره می کنیم که تا کنون نمی دانسته اید.

سفید کننده ها خطرات زیادی دارند، در خانه تکانی کمتر از سفید کننده ها استفاده کنید

برچسب تمیز کننده ها و محصولات بهداشتی را در خانه چک کنید و تعجب خواهید کرد که تقریبا همه محصولات تمیز کننده حاوی سفید کننده هستند. سفید کننده ها مواد شیمیایی خطرناکی هستند که در بسیاری از محصولات پاک کننده یافت می شوند، از جمله تمیز کننده های توالت، لکه برها و سفید کننده های کاشی. تولید کنندگان این محصولات از سفید کننده ها استفاده می کنند، بدون اینکه از خطرات مربوط به آنها آگاه باشند. دانشمندان در مورد خطرات مربوط به سفید کننده ها هشدار می دهند و معتقدند درک علت خطرناک بودن سفید کننده ها و اجتناب از مصرف آنها به حفظ سلامت شما کمک می کند.

در ادامه به مهم ترین خطرات استفاده از سفید کننده ها اشاره می کنیم:


1. سفید کننده ها برای کودکان خطرناک هستند

همه می دانند بلعیدن سفید کننده ها خطرناک بوده و این مواد به شدت سمی هستند و در نتیجه از دسترس کودکان دور نگه داشته می شوند. آنچه مردم در مورد سفید کننده ها تشخیص نمی دهند این است که سفید کننده ها بر روی کودکانی که در خانه هایی زندگی می کنند که از سفید کننده زیاد استفاده می شود، تاثیر بسیار ناخوشایندی می گذارد.

سفید کننده ها زمانی که به عنوان یک پاک کننده استفاده می شوند، بر روی سطوح باقی می مانند و همچنان به انتشار گازهای گلخانه ای و سمی ادامه می دهند. بررسی های اخیر نشان داده اند بچه هایی که در خانه و محل زندگی بیشتر در معرض سفید کننده های شیمیایی قرار می گیرند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های تنفسی هستند. به علاوه بررسی های متعدد نشان داده اند که استفاده از سفید کننده های شیمیایی در خانه احتمال ابتلا به آسم و حساسیت را افزایش می دهد. با اجتناب از مصرف سفید کننده های شیمیایی به حفظ سلامت کودکان خود کمک کنید.


2. سفید کننده ها با دیگر مواد شیمیایی داخل خانه تداخل پیدا می کنند

خطرات سفید کننده های شیمیایی در خانه تکانی ها مراقب باشید

سفید کننده ها نه تنها به خودی خود خطرناک هستند، بلکه تداخل آنها با دیگر مواد شیمیایی که معمولا در خانه مورد استفاده قرار می گیرند، تاثیرات و واکنش های ناخوشایندی ایجاد می کنند.

زمانی که سفید کننده ها با آمونیاک در تماس قرار می گیرند، گاز کلر تولید می شود که باعث آسیب های سلولی در مسیر هوایی بینی و ریه ها می شود. مخلوط کردن این دو ماده در خانه ممکن است منجر به مرگ شود. زمانی که سفید کننده ها با اسیدها، مانند سرکه، واکنش نشان می دهند هم گاز کلر تولید می شود.

به علاوه واکنش سفید کننده کلر و آمونیاک می تواند گازهای خطرناک و سمی تولید کند. خطرات مواد جانبی سفید کننده ها حتی بیشتر از استفاده کردن از این مواد است.

انواع محصولات تمیز کننده خانگی، مانند پاک کننده های شیشه، مواد شوینده ماشین ظرفشویی و چاه بازکن ها ممکن است واکنش های منفی نشان دهند. زمانی که از سفید کننده ها برای تمیز کردن خانه استفاده می کنید، باید نگران واکنش های احتمالی بین این محصولات باشید، گاهی واکنش ها بین محصولات مختلف بهداشتی سلامت تمام اعضای خانه را به خطر می اندازد. احتمال بروز واکنش های خطرناک با دیگر محصولات پاک کننده یکی دیگر از دلایل اجتناب از محصولات سفید کننده شیمیایی است.


3. سفید کننده ها تاثیرات مضری بر روی سلامت بدن دارند

هر چه بیشتر از سفید کننده های کلردار استفاده کنید، خطرات تاثیرات مضر آن را بر روی بدن خود و دیگر اعضای خانواده افزایش می دهید. یکی از اولین تاثیرات مضر سفید کننده ها آسیبی است که به ریه ها می زنند. بعضی افراد پس از استشمام گازهای ناشی از این محصولات افراد دچار احساس سوزش در چشم ها و بینی خود می شوند و سرفه و سرگیجه را نیز تجربه می کنند که همه این ها نشان دهنده خواص خورندگی در این محصولات هستند.

به علاوه سفید کننده های حاوی کلر به پوست و چشم نیز آسیب می رسانند. این مواد اگر روی پوست باقی بمانند، باعث تحریک و سوزش پوست می شوند. مواد شیمیایی اگر مدت زمان طولانی روی پوست باقی بمانند باعث روشن شدن رنگدانه های پوست شده و به طور دائم به بافت پوست آسیب می رسانند.

اگر ماده سفید کننده وارد چشم شما شود، پیامدهای خطرناکی در پی خواهد داشت. در این شرایط چشم های شما به شدت تحریک شده و احساس درد می کنید و اگر به طور کامل چشم خود را نشویید ممکن است آسیب دائمی به بافت چشم وارد شده و دچار مشکل بینایی شوید.


4.  سفید کننده ها بر روی محیط تاثیر ناخوشایند می گذارند

تاثیر ناخوشایند سفید کننده ها و مواد شوینده شیمایی تنها به خانه تان خلاصه نمی شود. سفید کننده های حاوی کلر اغلب در فرایندهای شیمیایی استفاده می شوند و به مقدار خیلی زیاد وارد محیط می شوند. تاثیر آلودگی ناشی از کلر آنچنان زیاد است که در مورد محدودیت استفاده از کلر در مواد شوینده و پاک کننده بحث زیادی در حال انجام است.

اغلب تولید کنندگان زباله های حاوی کلر را وارد آب می کنند. در آب کلر با مواد شیمیایی موجود در دیگر مواد واکنش نشان داده و دیوکسین ها dioxin تولید می شوند. دیوکسین ها مواد سمی خطرناکی هستند که تاثیرات جدی بر روی سلامت دارند. سفید کننده ها زندگی موجودات در حیات وحش را نیز در خطر می اندازد. بررسی های آزمایشگاهی نشان داده اند مواد شیمیایی موجود در این محصولات با بروز سرطان در حیوانات در ارتباط است. سم های محیطی که ناشی از سفید کننده ها هستند، جمعیت گونه های زیادی از حیوانات و ماهی ها را کم کرده اند.

سفید کننده ها به محیط زیست آسیب می رسانند، زیرا مدت زیادی در محیط باقی می مانند. حتی مقدار کمی از مواد شیمیایی سمی به مرور زمان در هوا و آب تجمع پیدا می کنند و در نهایت تاثیرات مخربی بر روی سلامت انسان خواهند داشت.


انتخاب جایگزین برای سفید کننده ها

خطرات سفید کننده های شیمیایی در خانه تکانی ها مراقب باشید

خوشبختانه بسیاری از مواد پاک کننده می توانند جایگزین سفید کننده ها شوند و به همان اندازه خانه شما را تمیز کرده و اثرات منفی کمتری داشته باشند.

به عنوان مثال استفاده از الکل برای تمیز کردن سطوح وسایل اکترونیک موثر است. هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه Hydrogen peroxide یک ماده غیر سمی است که می تواند سطوح خانه را ضد عفونی کند. بر خلاف سفید کننده ها، استفاده از آب اکسیژنه در اطراف محصولات غذایی نیز بی خطر است.

جوش شیرین و سرکه سفید که غیر سمی و غیر خورنده هستند، سالهاست برای تمیز کردن پارچه، حذف چربی و پاک کردن شیشه استفاده می شوند.

در انتها صابون و آب گرم همه چیز را در خانه تمیز می کنند و هیچ خطری برای سلامت شما ندارند. تمیز کردن سطوح با صابون های ضد باکتری مانند سایر مواد شیمیایی می تواند باکتری ها را از بین ببرد.

استفاده از سفید کننده برای تمیز کردن خانه، شما، فرزندان تان و حتی حیوانات خانگی شما را نیز تهدید می کند. قبل از استفاده از سفید کننده ها از خطرات مربوط به آنها مطمئن شوید. استفاده از یک تمیز کننده جایگزین به همان اندازه موثر خواهد بود و خطرات کمتری در پی خواهد داشت.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پودرهای شوینده برای خانه تکانی ایمن ترند یا مایع های سفیدکننده؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ