حس بویایی مردان قوی تر است یا زنان
تفاوت های فیزیکی موجود در بین مردان و زنان باعث ایجاد تفاوت های دیگری از جمله تفاوت در حس بویایی یا میزان تحمل سرما در آنها شده است که در این مقاله به بیان این مطلب می پردازیم

تفاوت زنان و مردان در حس بویایی و تحمل سرما

پیاده روی زمستانی در طبیعتی زیبا و بکر یکی از لذت بخش ترین تجربه هایی است که می توان در سردترین فصل سال طعم آن را چشید. اگرچه، بودن در چنین فضایی برای اغلب افراد دوست داشتنی است اما زنان از قرار گرفتن در چنین موقعیتی پرهیز می کنند؛ واکنشی که بیش از هر چیز دلیل بیولوژیک دارد.

ممکن است در برخورد اولیه این چنین به نظر برسد که سرمای هوا اصلی ترین دلیل اجتناب از پیاده روی در فصل زمستان است و از این لحاظ تفاوتی میان زنان و مردان وجود ندارد. این در شرایطی است که سرما برای زنان آزاردهنده تر از مردان است. برای فهم دلیل چنین تفاوتی لازم است ساختارهای بیولوژیکی زنان و مردان را در نظر بگیریم.

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه کمبریج، از آنجایی که سطح بافت ماهیچه ای بدن مردان بیشتر از زنان است مقاومت آنها برابر سرما بیشتر از زنان است؛ چراکه این بافت ها مسئول تولید گرما و جلوگیری از یخ زدگی هستند. برای سنجش تأثیر سرما بر بدن، دانشمندان از زنان و مردان خواستند که سه دقیقه دست خود را در آب سرد بگذارند و پس از آن گرم شدن دوباره بدن را مورد آزمایش قرار دادند.

یافته های به دست آمده حکایت از این داشت که بیشتر بودن توده های ماهیچه ای در بدن مردان و بافت های چربی بیشتر در بدن زنان باعث خروج دیرتر سرما از بدن آنها می شود. در نقطه مقابل به صورت میانگین بینی مردان 10 درصد بزرگ تر از زنان است؛ چراکه آنها به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. این در حالی است که زنان علی رغم داشتن بینی کوچک تر به دلیل وجود ساختاری متفاوت در قسمت ادراک رایحه در مغز طیف متفاوت تری از بو را متوجه می شوند.

بنابراین، در کنار بسیاری از تفاوت های میان زنان و مردان که نشأت گرفته از بیولوژی متفاوت است؛ تأثیر پذیری بیشتر زنان از سرما و ضعیف بودن قدرت بویایی مردان از جمله روندهایی است که علت آن را می تواند در ساختارهای فیزیکی جست و جو کرد.


بیشتر بدانید : چرا همیشه احساس می کنید بویی در بینی شما گیر افتاده است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : با حس بویایی عمر خود را تخمین بزنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت آنوسمی یا از دست دادن حس بویایی یا کر بویی چیست؟



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: life.shafaqna.com