دیر خوابیدن باعث مرگ زودرس می شود؟ جغدهای شب زودتر می میرند
خبر بدی برای جغدهای شب داریم. مطالعات جدیدی در انگلیس نشان داده است افرادی که تا دیروقت بیدار می مانند و با طلوع خورشید می خوابند در معرض خطر مرگ زودرس قرار میگیرند.

عوارض دیر خوابیدن بر سلامت بدن

خبر بدی برای جغدهای شب داریم. مطالعات جدیدی در انگلیس نشان داده است افرادی که تا دیروقت بیدار می مانند و با طلوع خورشید می خوابند در معرض خطر مرگ زودرس قرار میگیرند.

این تحقیق که روی 1 میلیون نفر انجام شده نشان داد افرادی که که خودشان را شب زنده دار می دانستند نسبت به افراد سحرخیز ، در دوره 6 ساله تحقیق به میزان 10 درصد بیشتر از دنیا رفتند.

تحقیقاتی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود اثرات منفی بیدار ماندن را دیروقت را بر بدن نشان می دهند. بسیاری از این ناثرات می تواند به دلیل عدم تقارن بین ساعت داخلی بدن و ریتم شبانه روزی و زمان تعیین شده کار و فعالیت های اجتماعی باشد.

به گفته کریتین ناتسون، همکار این مطالعه و استاد دانشکده پزشکی Northwestern ، جغدهای شب اگر سعی کنند صبح زود بیدار شده و به کارهای روزانه شان برسد احتمال به سلامت خود آسیب بیشتری می رسانند.

دیر خوابیدن باعث مرگ زودرس می شود؟ جغدهای شب زودتر می میرند

افراد باید بدانند اگر افرادی که تا نیمه شب بیدارند را مجبور کنیم صبح زود از خواب بیدار شوند به سلامتیشان لطمه زده ایم. بنابراین بهترین کار این است که زمان خوابشان را تنظیم کنیم تا حداقل 7-8 ساعت خواب مفید شبانه داشته باشند.

این مطالعه در 11 آوریل 2018 در مجله  Chronobiology International به چاپ رسیده است. 

این مطالعه بر روی اطلاعات پزشکی 433000 نفر در سنین 38-73 سالگی در انگلستان و در یک دوره 6 ساله انجام شد.

در ابتدای دوره از شرکت کنندگان پرسیده شد خودشان را به عنوان یک فرد سحر خیر می شناسند یا شب زنده دار یا بین این دو.

مطالعه به این نتیجه رسید افراد شب زنده دار در معرض خطر بیماری های خاصی از جمله دیابت، اختلالات روانشناختی، اختلالات گوارشی، اختلالات عصبی و تنفسی قرار دارند. ولی حتی پس از کنار گذاشتن این مشکلات باز هم نتیجه مطالعه خبر از مرگ زودرس افراد شب زنده دار می داد.

مطالعه نتوانست علت اصلی مرگ زودرس جغدهای شب را تعیین کند ولی به نظر محققین ممکن است به علت پیامدهای فیزیولوژیکی برنامه خوابتان باشد که یا ساعت درونی بدن هماهنگی ندارد. برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که مبتلا به این گونه ناهماهنگی روزانه شده اند دچار اختلال در متابولیسم گلوکز و اختلال خلق و خو می شوند. کم خوابیدن هم عوارض منفی روی سلامت دارد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین ساعات برای خوابیدن و بیدار شدن؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مضرات دیر خوابیدن برای دختران!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تاثیر دیر خوابیدن در افسردگی و فکر خودکشی در نوجوانان!!



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ