علت سکسکه طولانی چیست؟ وقتی سکسکه خطرناک است
سکسکه طولانی علاوه بر اینکه آزاردهنده است گاهی نشان دهنده وجود مشکل و بیماری در بدن است. علت سکسکه طولانی را در ادامه بررسی می کنیم

علت سکسکه طولانی چیست؟

دکتر تیموتی فانر Timothy Pfanner ، استادیار پزشکی دانشکده پزشکی مرکز تگزاس در باره سکسکه مس گوید: سکسکه زمانی رخ می دهد که دیافراگم و اندام های تنفسی با نوعی گرفتگی ناگهانی و ناخواسته روبه رو می شوند که در هرکسی ممکن است این مشکل رخ دهد. معمولا سکسکه مدت کوتاهی طول می کشد و بعد از آن به خودی خود برطرف می شود. با این حال دکتر فانر هشدار می دهد زمانی که سکسکه طولانی تر از حالت عادی طول می کشد، ممکن است دچار نوعی مشکل در سلامت خود شده باشید.


1.  علت سکسکه طولانی : رفلاکس معده

علت سکسکه طولانی : رفلاکس معده

نشانه های رفلاکس معده عبارتند از سوزش سر دل، بازگشت اسید تلخ به مری و تهوع. جالب این است که سکسکه ای که بهبود پیدا نمی کند یکی دیگر از نشانه های رفلاکس معده است. بنابراین اگر دچار رفلاکس معده هستید و سکسکه طولانی مدت را تجربه می کنید به پزشک مراجعه کنید. سکسکه و رفلاکس هر دو بر روی شیوه زندگی شما و البته سلامت معده و مری تاثیر می گذارند.


2.  علت سکسکه طولانی : اضطراب

علت سکسکه طولانی : اضطراب

شاید سکسکه به شما این هشدار را می دهد که زمانی را به خودتان اختصاص دهید و به خوش گذرانی بپردازید. مشکلات عاطفی یکی از چندین علل بروز سکسکه طولانی است. بنابراین اگر سکسه شما با استرس بروز می کند، اقداماتی برای حفظ آرامش خود انجام دهید، از جمله مدیتیشن و ورزش یا به مسافرت بروید.


3.  علت سکسکه طولانی : سرطان

علت سکسکه طولانی : سرطان

سکسکه طولانی می تواند نشان دهنده وجود سرطان در بخش هایی از بدن باشد، از جمله مغز، معده یا غدد لنفاوی. دکتر فانر می گوید: در مقایسه با سکسکه های مکرر که معمولا 48 ساعت تا 30 روز طول می کشند، سکسکه هایی که بیشتر از 30 روز طول می کشند، در برخی افراد مقدمه بروز سرطان است. سکسکه هایی که اینقدر طولانی می شوند، نشان می دهند مشکلی جدی در درون بدن در حال رخ دادن است. اما به یاد داشته باشید که محققان ارتباط بین سکسکه و بروز سرطان را خیلی کم اعلام کرده اند.


4.  علت سکسکه طولانی : سینه پهلو

 علت سکسکه طولانی : سینه پهلو

طبق بررسی های انجام شده سکسکه طولانی می تواند نشان دهنده سینه پهلو باشد. دیگر علائم سینه پهلو عبارتند از: درد قفسه سینه، لرز و تب، علاوه بر این موارد تنگی نفس و سکسکه نیز از علائم احتمالی سینه پهلو ذکر شده اند. در این شرایط پزشک از اشعه ایکس برای عکس گرفتن از قفسه سینه استفاده می کند تا احتمال بروز سینه پهلو را مشخص کند.


5. علت سکسکه طولانی : بیماری التهابی در سیستم عصبی مرکزی

 علت سکسکه طولانی : بیماری التهابی در سیستم عصبی مرکزی

یکی از علائم اختلال طیف نورومیلیت اپتیکا neuromyelitis optica spectrum disorder یا NMOSD – که گاهی با ام اس اشتباه گرفته می شود – سکسکه مداوم است. استفراغ، تاری دید و تهوع نیز از دیگر علائم این بیماری التهابی سیستم عصبی مرکزی هستند که بر روی مغز، ساقه مغز و عصب های بینایی و نخاع تاثیر می گذارد. نباید با هر نشانه جدیدی که در خود مشاهده می کنید، به یک بیماری و مشکل مهم مشکوک شوید، اما به هرحال اگر دچار سکسکه طولانی شده اید، به ویژه اگر سکسکه شما با علائم NMOSD همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

* نورومیلیت اپتیکا neuromyelitis optica spectrum disorder :  یک بیماری التهابی نادر سیستم عصبی مرکزی است که عمدتاً نخاع و عصب بینایی را درگیر می کند. اگرچه ممکن است ضایعات مغزی نیز در سیر بیماری رخ دهد. علایم بیماری نورومیلیت اپتیکابه علایم بیماری مولتیپل اسکلروزیس ‌(MS) شبیه است به همین دلیل گاهی تشخیص این دو بیماری از یکدیگر بسیار مشکل است به طوری که در گذشته تصور می‌شد که بیماری N.M.O نوعی از بیماری MS است. اما امروزه مشخص گردیده است که این بیماری از لحاظ آسیب شناسی تفاوت‌های زیادی با MS دارد.

6.  علت سکسکه طولانی : نشانه های اولیه سکته مغزی

 علت سکسکه طولانی : نشانه های اولیه سکته مغزی

بررسی های انجام شده نشان می دهند که اکثر خانم ها نمی دانند که سکسکه می تواند یکی از نشانه های اولیه سکته مغزی باشد. از بین 1000 زن که مورد پرسش قرار گرفتند، تنها 10 درصد آنها می دانستند که علاوه بر علائم رایج سکته مغزی، سکسکه همراه با درد قفسه سینه نیز یکی دیگر از علائم اولیه سکته مغزی است. سکسکه همراه با تهوع، گیجی و ضعف عمومی برخی از علائم خاص سکته مغزی هستند که خانم ها به آن دچار می شوند.


7.  علت سکسکه طولانی : حمله قلبی

علت سکسکه طولانی : حمله قلبی

اگر دچار سکسکه ای شده اید که چند روز است ادامه پیدا کرده، ممکن است دچار حمله قلبی شوید. برای مثال مردی 68 ساله که به مدت 4 روز دچار سکسکه شده بود. در این مدت و طی معایناتی که روی این مرد انجام شد مشخص سکسکه بروز کرده ارتباطی با دیابت، عادت سیگار کشیدن و احتمال بروز توده سرطانی در وی وجود ندارد. پس از آن یک نوار قلب از این مرد گرفته شد. نتیجه نوار قلب نشان داد علیرغم اینکه مرد نشانه های معمول حمله قلبی را نشان نمی دهد، اما دچار حمله قلبی شده است. نشانه های حمله قلبی عبارتند از: تعریق، ضعف و درد قفسه سینه . سکسکه به عنوان نشانه حمله قلبی نیز به ندرت اتفاق می افتد.


8.  علت سکسکه طولانی : بدتر شدن عملکرد کبد

 علت سکسکه طولانی : بدتر شدن عملکرد کبد

اگر دچار بیماری مزمن کبد هستید و دچار سکسکه های مکرر می شوید، در حقیقت این مشکل نشان می دهد که بیماری کبد شما در حال بدتر شدن است. سکسکه همراه با علائمی مانند درد استخوان ها، بوی غیر طبیعی دهان و کشیدگی عضلات نشان می دهند که بیماری کبد در حال بدتر شدن است – به علاوه علائم بیماری مزمن کبد مانند سردرد، خستگی و کاهش اشتها نیز بدتر می شوند.

از آنجایی که کبد مسئول حذف مواد زائد و آب اضافی از بدن است، عملکرد موثر آن در بدن ضروری است. سکسکه همراه با دیگر علائمی که بیان شد نشان دهنده وخیم تر شدن بیماری کبد و وجود یک مشکل جدی است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 5 علت سکسکه و هر آنچه باید در مورد درمان سکسکه بدانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سکسکه نوزاد چه زمانی خطرناک است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سکسکه های شما می تواند نشانه یکی از این بیماری های مهم باشد!

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت