عینک آفتابی بزنید تا سرطان پلک نگیرید
عینک آفتابی در تابستان و بهار بسیار مهم است و از چشم ها محافظت می کند. در این مطلب به اهمیت استفاده از عینک آفتابی و استانداردهای عینک آفتابی اشاره می کنیم. 

 عینک آفتابی و اهمیت استفاده از آن

افراد بسیاری از عینک‌های آفتابی فقط برای خوش تیپی استفاده می‌کنند غافل از این که عینک آفتابی از چشم ها در برابر ابتلا به سرطان محافظت می‌کند. کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌ها دریافته اند، استفاده از این وسیله می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پلک را در افراد کاهش دهد. تنها درکشور انگلستان هرسال بیش از ۱۳۶۰۰ نفربه سرطان پلک مبتلا می‌شوند. پلک‌ها ازجمله اعضای مستعد بدن برای ابتلابه سرطان است، زیرا لایه پوست آن نازک و بدون حفاظ است. علت ابتلا به سرطان پلک، اشعه یو وی ناشی از نورخورشید است که می‌تواند به چشم آسیب برساند وسبب آفتاب سوختگی و دربعضی موارد سرطان شود.

در عینک آفتابی پلاریزه، عدسی ها خیرگی نورخورشید را که از سطوحی صاف مثل سنگ فرش خیابان ها یا سطح آب انعکاس می یابد، از بین می برد. از این نظردر مواردی مثل رانندگی یا ماهی گیری می تواند بسیار مفید باشد.

پلاریزاسیون عدسی های مزبور هیچ تاثیری در جذب اشعه UV نخواهد داشت، ولی بسیاری از عدسی های پلاریزه امروزی خاصیت جذب اشعه UV را نیز دارد.

توصیه شده است که از کرم‌های ضد آفتاب درنواحی اطراف چشم استفاده نشود، به همین دلیل کارشناسان، استفاده ازعینک آفتابی را درتمامی فصل‌های سال توصیه می کنند.

افزون برسرطان پلک، چشم‌ها نیزممکن است سرطانی شوند، از طرفی نور خورشید علاوه بر ایجاد چین وچروک در اطراف پوست حساس چشم، باعث آب مروارید هم می شود.

سرطان پلک معمولاً از دسته کارسینوم سلول بازال Basal cell carcinomas، سرطان غیر بدخیم است ودومین سرطان شایع پوست پس ازملانوما (سرطان بدخیم پوست) است.


علایم سرطان پلک

عینک آفتابی بزنید تا سرطان پلک نگیرید

ازجمله نشانه‌های سرطان پلک قرمزی، التهاب پلک ، ریزش و سفید شدن مژه‌ها به دلیل دگرگونی‌های سلول‌های رنگدانه‌ای پوست تحت تاثیر سرطان است.

یکی دیگرازبیماری‌هایی که دراثرتابش نور خورشید در افراد ایجاد می‌شود، بیماری pterygium است که در پی آن نوعی زائده گوشتی به رنگ صورتی روی لایه ملتحمه چشم ایجاد و سبب التهاب می‌شود. این رشد سلولی روی چشم، سرطان نیست اما می‌تواند بر قدرت بینایی اثر بگذارد و نیازمند جراحی و درمان است.

بیماری آب مروارید نیز می‌تواند به دلیل قرار گرفتن بدون عینک درمعرض تابش اشعه آفتاب به ویژه درسالمندان ایجاد شود.

کارشناسان به ویژه همزمان با فرا رسیدن فصل‌های گرم سال به افراد توصیه می‌کنند دربازه زمانی ۱۰ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر حتماً برای محافظت ازچشمان خود ازعینک آفتابی استفاده کنند.

در زمان مسافرت به مناطق ساحلی و دریا نیز به دلیل افزایش تابش نور خورشید استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و عینک آفتابی به همراه کلاه و البسه مناسب برای محافظت از بدن توصیه می‌شود.


عینک آفتابی استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

عینک آفتابی استاندارد برای محافظت ازچشمان خود انتخاب کنید. شیشه عینک آفتابی باید درصد محافظت کافی درمقابل اشعه‌های مضر خورشید را داشته باشد، همچنین برخی از رنگ‌ها اثربخشی کمتری دربرابر اشعه‌های خورشید دارد و بهترین رنگ همان طیف رنگ تیره یا مشکی است.

عینک آفتابی‌ دارای شیشه کوچک نمی‌تواند ازچشم به طور کامل محافظت کند. بنابراین عینک آفتابی انتخاب کنید که قاب دور آن استخوان زیر ابرو‌ها را بپوشاند و دسته آن از ضخامت و پهنای کافی برای محافظت از کناره چشم‌ها برخوردارباشد.

درکنار تمامی موارد، مراجعه منظم به پزشک و انجام معاینه دوره‌ای می‌تواند خطر پیشرفت بسیاری از بیماری‌های چشمی را کاهش دهد.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com