به تعویق انداختن پیری با 5 راه موثر
هیچ قرص جادویی ای برای به تعویق انداختن پیری وجود ندارد اما تغییرات شیوه زندگی از هم اکنون می تواند باعث شود...

5 راهی که می تواند پیر شدن شما را به تعویق بیندازد

افزایش سن یک واقعیت است و هر انسانی با آن روبرو می شود.

ولی دکتر رابین برزین  Robin Berzin، مشاوره ای عالی برای به تعویق انداختن روند پیری برای شما دارد.

هیچ قرص جادویی ای برای به تعویق انداختن پیری وجود ندارد اما تغییرات شیوه زندگی از هم اکنون می تواند باعث شود که در آینده احساس جوانی بیشتری داشته باشید.

پیری فقط در پوست اتفاق نمی افتد، بلکه سلول ها، بافت ها و اندام ها را هم درگیر می کند. بنابراین زمانی که شما نگران ایجاد چین و چروک روی پوستتان می شوید باید بدانید که پیری خیلی وقت پیش از سن 26 سالگی در بدنتان آغاز شده.

فرایند بیولوژیکی افزایش سن در نتیجه عوامل زیادی پیش می آید که از نظر تئوی نقش استرس اکسیداتیو از رادیکال های آزاد، روند گلیکاسیون ( اتصال مولکول های قند به پروتئین های خون )، کوتاه شدن تلومر ها و اثرات التهاب بر بدن است.

به عنوان مثال در یک مطالعه گروهی از شرکت کنندگان از یک رژیم غذایی گیاهی، انجام ورزش متوسط و فعالیت های کاهش دهنده استرس مثل یوگا و مدیتیشن استفاده کردند و گروه دیگر این تغییرات را در سبک زندگیشان ایجاد نکردند.

دانشمندان طول تلومر ( کلاهک های محافظتی در انتهای کروموزوم ها ) گلبول های سفید در هر دو گروه را در ابتدای مطالعه و 5 سال بعد اندازه گیری کردند. 

گروهی که تغییرات سالم در سبک زندگی داشتند به طول متوسط طول تلومرهایشان 10 درصد افزایش داشت در حالی که طول تلومر در گروه کنترل به طول متوسط 3 درصد کاهش داشته است.

تحقیقات نشان داده اند که تلومرهای کوتاه تر با بیماری هایی مانند سرطان و کاهش طول عمر فرد همراهند و تغییرات سالم در سبک زندگی باعث افزایش طول تلومر ها خواهد شد.


برای به تعویق انداختن پیری تمرینات اینتروال شدید به برنامه ورزشی هفتگی خود بیفزایید

به تعویق انداختن پیری با 5 راه موثر

هر ورزشی برای حفظ سلامت مهم است به خصوص با افزایش سن.

ورزش ایروبیک ( هوازی ) برای حفظ سلامت قلب و عروق حیاتی است در حالی که تمرین های مقاومتی به حفظ توده عضلانی و تراکم استخوانی کمک می کند.

اما مشخص شده ورزش های اینتروال شدید  high intensity interval training یا به اختصار HIIT که اغلب برای کاهش وزن مورد توجه قرار می گیرند برای مقابله با پیری، بسیار ارزشمند هستند و در واقع می توانند علایم پیری سلولی را معکوس نمایند.

مطالعات نشان داده اند که کاهش عمل میتوکندری ها که در واقع نیرگاه های سلولی هستند یکی از مهم ترین عوامل پیری است و تنها ورزشی که روی سلامت و افزایش تعداد میتوکندری ها اثر می گذارد، ورزش های HIIT است.

من به بیمارانم توصیه می کنم که برای معکوس کردن روند پیری در هفته حداقل دو روز تمرینات HIIT را انجام دهند.


برای به تعویق انداختن پیری مصرف قند های تصفیه شده را ترک کنید

به تعویق انداختن پیری با 5 راه موثر

مصرف رژیم غذایی با قند بالا باعث تجزیه کلاژن پوست می شود، پروتئینی که تقویت کننده پوست است. این امر می تواند نشانه های ظاهری پیری مثل خشن شدن، چین و چروک و از دست دادن انعطاف پذیری پوست را افزایش دهد.

زمانی که قند مصرف میکنید با پرتئین های موجود در خونتان واکنش داده و محصولات پایدار پیشرفته گلیکاسیون advanced glycation end products یا به اختصار AGEs از طریق فرایندی به نام گلیکاسیون، تولید می شود که به پروتئین های کلاژن و الاستین آسیب وارد می کند که اثر قابل توجهی بر پوست می گذارد.

ضمن این که التهاب ایجاد شده در بدن بر اثر مصرف قند با بیماری های مرتبط با سن، استرس اکسیداتیو و آسیب میتوکندری ها در ارتباط است.

به همین دلیل من به بیمارانم توصه می کند که قندهای تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کرده و عسل، سیروپ افرا و میوه ها را جایگزین آن کنند.


برای به تعویق انداختن پیری مکمل های حاوی گلوتاتیون مصرف نمایید

گلوتاتیون Glutathione، پپتیدی است که به طور طبیعی در بدن ساخته می شود و در تمام سلول ها وجود دارد. قوی ترین آنتی اکسیدان بدن است که نقش مهمی در سم زدایی بدن از تننش های محیطی، آلودگی هوا، فلزات سنگین و سایر سموم دارد. 

با افزایش سن، سطح گلوتاتیون کاهش پیدا کرده و ما را نسبت به استرس اکسیداتیو oxidative stress، آسیب پذیر تر می کند.

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد به پروتئین ها، چربی ها و DNA سلولی ما آسیب می رسانند.

این آسیب ها با گذشت زمان منجر به پیری، بیماری های مرتبط با سن و کاهش طول عمر می شود.

تحقیقات جدید نشان داده اند که تقویت سطح گلوتاتیون شما می تواند به کاهش ا سترس اکسیداتیو و مبارزه با پیری کمک کند.


کاهش تنش فیزیکی و احساسی در زندگی

به تعویق انداختن پیری با 5 راه موثر

بدن شما در مقابل استرس های فیزیکی و احساسی با پاسخ جنگ و گریز مقابله می کند که منجر به ترشح هورمون های کورتیزول و آدرنالین می شود. 

این واکنش فیزیولوژیکی در مقدار کم طبیعی است ولی اگر تحت فشار زیاد و مداوم قرار بگیرید، ترشح بالای کورتیزول منجر به تولید زیاد رادیکال های آزاد خواهد شد.

استرس مزمن با نشانه های التهاب همراه است که منجر به ایجاد بیماری های مرتبط با سن مثل مقاومت در برابر انسولین، سخت شدن شریان ها و سندرم متابولیک همراه است.

من برای مقابله با استرس های عاطفی و پر خطر از بیمارانم می خواهم که تمرینات یوگا و مدیتیشن انجام دهند.


کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیطی

رادیکال های آزاد بواسطه فرایندهای روزمره بدن مانند تنفس ایجاد می شوند.

هر نوع آلاینده محیطی از جمله آلودگی هوا، مواد شیمیایی لوازم آرایشی و آفت کش های مواد غذایی منجر به استرس اکسیداتیو در بدن می شود. 

مطالعه ای که اخیرا انجام شده نشان داده است که لکه های پیری روی پست با افزایش نسبتا کم آلودگی هوا، 25 درصد افزایش پیدا می کند.

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در طولانی مدت با بیماری های قلبی عروقی، اختلال عملکرد شناختی، سرطان و مرگ زودرس همراه است.

افرادی که سالانه دوز سنگین مواد شیمیایی آزاد شده از زغال سنگ، نفت، بنزین، تنباکو و پوب را تنفس می کنند نسبت به دیگران تلومر های کوتاه تری دارند.

شاید نتوانید خود را از آلودگی های محیط شهری دور کنید ولی می توانید با استفاده از لوازم آرایشی ارگانیک ، دوز مواد شیمیایی ای که به بدن می رسند را کاهش دهید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 5 دلیل پیری زود رس؟!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کشف عامل ضد پیری توسط دانشمندان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش سرعت پیری با 6 دستور موثر گیاهی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عوارض خوراکی های ترش مزه: پیری زودرس و کم خونی!!!



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ