عوارض شیمی درمانی با این روش ها بهبود پیدا می کنند
 شیمی درمانی یکی از روش های درمان سرطان است که با عوارض جانبی همراه است. در ادامه به چند روش برای بهبود عوارض شیمی درمانی اشاره می کنیم.

بهبود عوارض شیمی درمانی با چند روش ساده

زخم های دهانی حتی خوردن نرم ترین غذاها را هم دردناک می کند. اگر طی درمان به این زخم ها مبتلا شدید، غذاهای خالص مثل کاستارد، برنج، تخم مرغ، سوپ، حلیم و فرنی را که بلعشان آسان است، امتحان کنید. از مصرف غذاهای سفت و تیز مثل کراکر، چیپس، سبزیجات خام و غذاهای تند و ادویه دار که زخم ها را تحریک می کند خودداری کنید.


تقویت اثر شیمی درمانی با هویج

هویج، یکی از بهترین مواد غذایی در رژیم غذایی بیماران سرطانی است. بعضی از ترکیبات گیاهی موجود در هویج که در جعفری نیز یافت می شود، مکانیسم هایی را که با درمان سرطان در تداخل است، متوقف می کند و از این طریق اثربخشی شیمی درمانی را افزایش می دهد. محققان امیدوار هستند که مصرف این مواد غذایی بتواند به عنوان مکمل روش های مرسوم شیمی درمانی، کمک کننده باشد.


کاهش خشکی دهان با مصرف آب گوشت و آب پرتقال

یکی از عوارض رایج شیمی درمانی خشکی دهان است که بلعیدن غذاها را برای بیمار دشوار می کند. برای مقابله با این مشکل باید از آب گوشت و سس های مشابه یا حتی شیرکم چرب برای تر کردن غذاها استفاده کرد. مخلوط کردن مواد غذایی با کمک مخلوط کن نیز می تواند حالت آبکی به غذاها بدهد و خوردن آن ها را برای بیمار راحت تر کند. آب پرتقال نیز با تحریک ترشح بزاق در این زمینه موثر است.


رفع اسهال با موز

از آن جا که اسهال یکی از عوارض شیمی درمانی است، مصرف مواد غذایی دارای بافت نرم و کم فیبر مانند موز، برنج و سیب پخته شده، به ایجاد قوام طبیعی مدفوع کمک می کند. همچنین در دوره شیمی درمانی، باید از مصرف مواد غذایی چرب، میوه های خام و غلات سبوس دار خودداری شود، چون این مواد غذایی اسهال را تشدید می کند.


درمان یبوست با فیبر

شیمی درمانی,عوارض شیمی درمانی,بیمار شیمی درمانی

اگر در دوره شیمی درمانی، بیمار با یبوست مواجه شد، نوشیدن مایعات زیاد و خوردن مواد غذایی سرشار از فیبر نامحلول مانند غلات سبوس دار و میوه های خشک توصیه می شود. موسسه ملی سرطان مصرف روزانه 8تا 12 فنجان مایعات را برای افرادی که تحت درمان قرار می گیرند، توصیه می کند.


کاهش تهوع با زنجبیل

شیمی درمانی حالت تهوع ایجاد می کند، اما آب نبات های زنجبیلی و لیمو می تواند به تسکین این حالت و رفع تهوع کمک کند. می توان قبل از شروع غذا از این ترکیبات استفاده کرد. در ضمن، مصرف زنجبیل به تسکین سرگیجه و مشکلات گوارشی ناشی از شیمی درمانی هم کمک می کند.


تقویت سیستم ایمنی با سیر وپیاز

پیاز و سیر کبابی، پخته یا خام، از آن جا که سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها را دارد، سیستم دفاعی بدن را برای مقابله با سرطان تحریک می کند. همچنین محققان دانشگاه کورنل به این نتیجه رسیده اند که پیازهای دارای طعم تند از رشد بعضی از سلول های سرطانی جلوگیری می کند.


حفظ عضلات با پروتئین

موسسه ملی سرطان توصیه می کند که بیمار در دوره شیمی درمانی از پروتئین بیشتری استفاده کند تا هم انرژی و هم قوای عضلانی را در وضعیت مطلوب نگه دارد. بهترین انتخاب ها عبارت اند از تخم مرغ، ماهی، توفو و مرغ. بسیاری از افراد در دوره شیمی درمانی نمی توانند از گوشت قرمز استفاده کنند، چون طعم فلز را در دهان آن ها به وجود می آورد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در دوران شیمی درمانی چه باید خورد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : داروی ضد افسردگی، تاثير شيمی درمانی را تقويت میكند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این ادویه تاثیر شیمی درمانی را بیشتر می کند



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com