پرده جنینی برای ترمیم زخم ها و سوختگی ها
 پرده جنینی یا پرده آمنیوتیک آخرین غشائی است که نوزاد در داخل آن قرار می گیرد و اخیرا محققان استفاده های زیادی از این پرده می کنند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

 پرده آمنیوتیک Amniotic membrane چه کاربردهایی دارد؟

پرده آمنیوتیک Amniotic membrane یا پرده جنینی دارای ویژگی های خاصی است، یکی ازاین ویژگی ها شامل فاکتورهای رشد است که به اپیتلیال سازی (بافت پوششی یا اپیتلیوم بافتی است که از سلول های چندضلعی اجتماع یافته ای تشکیل شده است که پوشش سلولی سطوح خارجی و داخلی بدن از جمله پوست، دیواره رگ ها و حفره های کوچک را می پوشاند) منجرمی شود.

یکی دیگر ازاین ویژگی‌ها خواص ضد میکروبی و ویروسی است که سبب کاهش عفونت درموضع زخم می‌شود؛ پرده آمنیوتیک خاصیت ضد التهابی دارد که مانع از تشکیل اسکار به‌دنبال ترمیم جای زخم می شود. یکی دیگراز ویژگی‌ها این است که ماتریکس مناسبی را برای مهاجرت و تکثیر سلول‌ها فراهم می آورد.

رکسانا زواری مسئول پروژه پرده آمنیوتیک بانک خون بند ناف درباره پرده آمنیوتیک و کارهایی که دراین زمینه در پژوهشگاه رویان انجام شده است، می گوید: پرده آمنیوتیک داخلی‌ترین لایه مجاورمایع آمنیوتیک و جنین است، تاریخچه استفاده از این پرده در تحقیقات و درمان به طور ویژه در انواع جراحی‌ها به بیش ازصد سال پیش باز می‌گردد.

بیشتر بدانید : از بین بردن جای زخم و اسکار با کرم های طبیعی


از زباله زیستی تا محصول زیستی

امروزه این ماده زیستی که در داخل کشور به صورت یک زباله زیستی دفع می شود، جایگاه خود را چنان در طب ترمیم تثبیت کرده است که شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا اقدام به فراوری و عرضه انبوه این ماده زیستی می‌کنند.


کاهش درد در محل زخم با پرده جنینی

پرده آمنیوتیک سبب کاهش درد درمحل زخم می شود؛ همچنین توسط دستگاه ایمنی افراد به سادگی پذیرفته می‌شود.


پرده آمنیوتیک برای درمان زخم دیابتی و سوختگیآمنیوتیک,پرده آمنیوتیک,کیسه آب

از جمله کاربردهای پرده آمنیوتیک ترمیم زخم‌های مزمن و حاد شامل زخم‌های دیابتی، سوختگی‌های درجه دو و سه، زخم‌های بستر، زخم‌های ایجاد شده پس از جراحی یا پس از وارد آمدن ضربه، زخم‌های پوستی ایجاد شده در بیماران اپیدرمولایزیس بلوزا یا بیماری پروانه ای  Epidermolysis Bullosa (که به اختصار EB گفته می شود) است.


آمنیون برای استفاده در انواع جراحی ها

این پرده در جراحی‌های چشم شامل زخم قرنیه، سوختگی‌های شیمیایی و حرارتی و بازسازی کره چشم موثر است،  همچنین در جراحی عروق و جراحی‌های عمومی، جراحی پلاستیک، پیوند عروق، ستون فقرات، ارتوپدی و پزشکی ورزشی، جراحی ستون فقرات، التهاب تاندون و التهاب غلاف کف پا، گوش و حلق و بینی و دندان پزشکی، ترمیم پرده گوش، ترمیم سپتوم بینی، جراحی و ترمیم لثه تاثیر گذاراست.

پرده آمنیوتیک داخلی‌ ترین لایه آمنیون - غشای جنینی - است که به سمت جنین قرار دارد و از پنج لایه اپی تلیوم، غشای پایه، لایه متراکم،لایه فیبروبلاست و لایه اسفنجی تشکیل می ‌شود.

دکتر ناصر اقدمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان نیز گفت: پرده آمنیوتیک جنین را باید پس از انجماد و خشک شدن در شرایط خاصی نگهداری کرد تا عاری ازآلودگی های میکروبی مورد استفاده قرار گیرد. با این اقدام پرده آمنیوتیک جنین را می توان یک تا دو سال نگهداری کرد.
 
هرچند پرده آمنیوتیک تازه چند سالی است که برای ترمیم زخم های شدید در نقاط مختلف دنیا استفاده می شود اما احتمال آلودگی میکروبی و بوی بد از جمله معضلات این کار است که در نوع بومی سازی شده آن، این مشکلات برطرف خواهد شد.


بیشتر بدانید : جنین در شکم مادر حدود 25 هفته ادرار خود را می‌خورد!!

بیشتر بدانید : خوراکی های مفید برای رشد جنین


 گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : irna.ir