لیپوم یا توده چربی چگونه تشکیل می شود و روش درمان آن چیست؟
 لیپوم یا توده چربی عارضه ای است که اغلب افراد را دچار می کند. در این مطلب به علت بروز لیپوم ها و روش های درمان آنها اشاره می کنیم

 لیپوم Lipoma و درمان لیپوم

به تومورخوش خیم با منشأ بافت چربی متراکم لیپوم Lipoma گفته می شود. این غده در مناطق مختلف بدن تشکیل می شود. علایم آن اغلب ناشی از فشار بر بافت های مجاور است. معمولاً در معاینه توده ای بدون درد و قابل حرکت لمس می شود. اندازه این غده اغلب کوچک است و به ندرت به شش سانتی متر می رسد. در افراد بین چهل تا شصت سال شایع تر است اما امکان دارد در افراد جوان تر و کودکان نیزمشاهده شود.


انواع لیپوم ها

انواع معمول و شایع لیپوم که از تجمع سلول های چربی تشکیل می شود، عبارت است از:

  • آنژیولیپوم یا لیپوم نوع عروقی که متشکل از بافت چربی همراه با عروق مویرگی و عضلات صاف است.لیپوم عروقی دردناک است هرچه تجمع مویرگ در این توده بیشتر باشد، درد نیز بیشتر خواهد بود.

    توده هایی دارای حاشیه مشخص که البته گاهی هم لابه لای بافت عضلات و زیر پوست به حالت خرچنگی به بافت اطراف نفوذ می کند که نمی توان آن ها را کاملا برداشت.

  • لیپوم مادرزادی؛ در این حالت توده های متعدد روی بدن فرد ظاهر می شود. این توده ها سلامت فرد را به خطر نمی اندازد اما از لحاظ زیبایی و ظاهری بر سلامت روان او تاثیرگذار خواهد بود.

لیپوم ها ممکن است به صورت تک تک یا متعدد و در کنار هم (در 7درصد موارد) روی سطح بدن به وجود آید. آن ها بدون علایمی نظیر خارش هستند و علت دقیق به وجود آمدن آن ها نیز نامشخص است. استعداد ابتلای به لیپوم احتمالا ارثی است وداشتن سابقه خانوادگی لیپوم می تواند از عوامل افزایش دهنده خطر بروز آن باشد.

لیپوم,توده چربی

درمان های لیپوم عبارت است از:

  • جراحی- لیپوم ها با جراحی حذف می شود و عود بعد از برداشتن نادر است.

  • تزریق استروئید - این درمان سبب کوچک شدن غده چربی می شود اما معمولا به طور کامل آن را از بین نمی برد.

  • لیپوساکشن - در این درمان با استفاده از سوزن و سرنگ بزرگ به حذف توده چربی اقدام می کنند.

با یک برش کوچک می توان بیشتر انواع لیپوم را کاملا برداشت اما بعضی از انواع آن که در ناحیه گردن و صورت است، به دلیل این که گاهی برداشتن آن ها ممکن است به عصب ها آسیب برساند ، باید به روش خاصی برداشته شود.


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : Khorasannews.com