آیا بین تلفن همراه و سرطان ارتباطی وجود دارد؟
 ارتباط احتمالی بین سرطان و تلفن های همراه بحث برانگیز شده است. به همین دلیل در سال های اخیر تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است ولی توافقی بین نتایج این تحقیقات وجود ندارد

آیا امواج تلفن همراه باعث سرطان می شوند؟

پاسخش را از زبان دکتر تیموتی جی موینیهان  Timothy J. Moynihan بشنوید.

ارتباط احتمالی بین سرطان و تلفن های همراه بحث برانگیز شده است. به همین دلیل در سال های اخیر تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است ولی توافقی بین نتایج این تحقیقات وجود ندارد.

به نظر می رسد مهم ترین نگرانی در باره ارتباط تلفن های هماره و سرطانف پیشرفت تمورهای مغزی در اثر استفاده از تلفن همراه باشد. برخی تحقیقات  رشد نسبی نرخ ابتلا به تومورهای مغزی از دهه 1970 که تلفن همراه استفاده نمی شده را نشان می دهد ولی ظاهرا این افزایش به عوامل دیگر مرتبط است اط قبیل دسترسی به مراقبت های پزشکی و بهبود تصویربرداری تشخیصی.

پس چرا محققان دباره تلفن همراه و سرطان تحقیق می کنند؟ در ادامه یک مرور کلی بر مطالعات مختلف در این زمینیه انجام می دهیم:

در یک مطالعه که بر روی 420 هزار نفر استفاده کننده تلفن همراه در یک دوره 20 ساله انجام شد، محققان هیچ گونه شواهدی در مورد ارتباط بین تلفن همره و تورموهای مغزی پیدا نکردند.

در مطالعه ای دیگر که  ارتباط بین تلفن همراه و سرطان غدد براقی پیدا کرد، تنها تعداد کمی از شرکتت کنندگان در مطالعه تومور بدخیم داشتند.

تلفن همراه،موبایل

مطالعه ای دیگر احتمال افزایش خطر ابتلا به گلیوما glioma ( نوع خاصی از تومور مغزی ) برای کاربرانی که استفاده زیادی از تلفن همراه دارند را نشان داد ولی به طور کلی خطر ابتلا به تومر مغزی را افزایش نمی داد.

پس از ارزیابی مجدد مطالعاتی که در مورد احتمال ارتباط بین تلفن همراه و گلیوما و تومورهای مغزی غیرسرطانی مثل اکوستیک نورما acoustic neuroma انجام شد، اعضای آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به این نتیجه رسیدند که شواهد محدودی در مورد سرطان زا بودن تشعشع تلفن همراه وجود دارد.

با این حال مطالعات اخیر مسلما نمی توانند بازگو کننده کامل این داستان باشند. اغلب سال ها بین استفاده از عامل ایجاد کننده سرطان مثل تنباکو و افزایش میزان سرطان فاصله وجود دارد.

در حال حاضر هیچ کس نمی داند که آیا تلفن های همراه قادر به ایجاد سرطان هستند یا خیر. با این حال مطالعاتی طولانی مدت در حال انجام است ولی هیچ کدام هنوز به شواهد قانع کننده ای دست نیافته اند.

اگر شما نگران ارتباط احتمالی تلفن های همراه و سرطان هستید می توانید استفاده از این وسیله را محدود کنید یا از هندز فری استفاده کنید تا آنتن تلفن از سرتان دور بماند.

بیشتر بدانید : استفاده از تلفن همراه در این زمان ممنوع!

بیشتر بدانید : نور آبی موبایل خطر سرطان پروستات و سینه را افزایش می دهد

بیشتر بدانید : گوشی های هوشمند برای سلامت ما بی خطرند یا گوشی های قدیمی؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ