تماشای فیام ترسناک چه عواقبی دارد؟
 تماشای فیلم ترسناک مورد استقبال بسیاری افراد به ویژه گروه جوان و نوجوان قرار می گیرد، اما تماشای این فیلم ها مضراتی هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود

 خطرات و عواقب فیلم های ترسناک

فاطمه مرادی، ترس را یکی از هیجانات واجب و پایه و اساس زندگی دانست و گفت: ترس برای وجود هر آدمی لازم است، اما اگر میزان آن از حدی که باید بیشتر شود ممکن است با آسیب‌هایی همراه شود.

مهمترین علت دیدن فیلم های ترسناک ایجاد حس برانگیختگی و هیجانی است که به دنبال دیدن این فیلم‌ها در فرد ایجاد می‌شود.

فعالیت سیستم سمپاتیک در بدن یک حالت بر انگیختگی و گریز و فرار را ایجاد می کند که این حالت انسان را وادار به فعال بودن کرده و موجب می‌شود فرد کارهای روزمره را بهتر انجام دهد.

هنگام دیدن فیلم ترسناک هم سیستم سمپاتیک فعال شده و حس برانگیختگی در فرد ایجاد می‌شود و به همین دلیل افراد برای دیدن این فیلم‌ها تمایل دارند.

دو نوع استرس وجود دارد: استرس مفید و مضر و افراد را وادار به انجام فعالیت می‌کند، اما اگر حجم استرس خیلی بالا برود تبدیل به استرس مضر می‌شود که می‌تواند آسیب‌های روحی و جسمی برای فرد به دنبال داشته باشد.

 فیلم ترسناک

دیدن فیلم‌های ترسناک با استرس همراه است، اما چنانچه این استرس طولانی مدت شود می‌تواند به استرس مضر تبدیل شود، بنابراین تماشای این فیلم‌ها باید به اندازه و کنترل شده باشد.

تحمل میزان استرس در افراد به رده سنی و ویژگیهای خلقی بستگی دارد، افراد خودشان می‌توانند تشخیص دهند تا چه حد تحمل استرس دارند و برخی می‌توانند میزان استرس بیشتری تحمل کنند، اما باید دقت کرد این میزان استرس از حدی فراتر نرود که موجب آسیب های روحی و جسمی شود.

متاسفانه به علت جذابیتی که فیلم های ترسناک دارند ممکن است برخی افراد و بویژه نوجوانان بیش از حدی که تحمل آن را دارند این فیلم‌ها را تماشا کنند که این امر در آینده آسیب هایی برای آنها به دنبال خواهد داشت.

هر چه سن مخاطبان فیلم های ترسناک کمتر باشد میزان آسیب پذیری هم افزایش می یابد، کودکان نمی‌توانند واقعیت و خیال را از هم تشخیص دهند، بنابراین این فیلم‌ها را باور می کنند که موجب تشدید آسیب پذیری در آنها خواهد شد، بنابراین دیدن این فیلم ها در سنین پایین توصیه نمی شود و والدین باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

متاسفانه به خاطر رقابتی که بین رده سنی نوجوانان وجود دارد، بیشتر آنها حتی اگر تحمل دیدن این فیلم‌ها را نداشته باشند، برای اینکه از همسن و سالان خود در دیدن این فیلم ها عقب نمانند باز هم پای تماشای این فیلم های می نشینند که با مضرات بسیاری برای آنها همراه است، بنابراین توصیه می شود در این زمینه والدین دقت و مراقبت بیشتری داشته باشند.


بیشتر بدانید : تماشای فیلم ترسناک به لحاظ پزشکی برای شما مفید است!!

بیشتر بدانید : اضطراب چیست؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir