بلفاریت یا قی کردن چشم چطور درمان می شود؟
 قی کردن چشم یک بیماری رایج است که عوامل مختلفی باعث بروز آن می شوند، در ادامه به مهم ترین علل و روش های درمان بلفاریت یا همان قی کردن چشم پرداخته می شود

 قی کردن چشم، علت و درمان آن

بلفاریت blepharitis یا همان قی کردن بیش از حد چشم یکی از بیماری های شایع چشمی است که ممکن است بسیاری از مردم آن را تجربه کرده باشند. پوسته پوسته شدن چشم یکی از علایم آن است.


بلفاریت یا ورم ملتحمه چشم

بلفاریت التهاب پلک ها و و فولیکول های مژه است. این بیماری شایع و اغلب طولانی مدت است ولی خوشبختانه نمی تواند به طور دایمی به بینایی آسیب بزند.بلفاریت امکان دارد در التهاب پلک ها، مژه ها، غدد چربی میبومین (غددی که ترشحات آن ها، حرکت پلک را آسان می کند) و ملتحمه چشم (روی سفیدی چشم) نیز دیده شود.


کاشت مو

بلفاریت می تواند در اثر عفونت های باکتریایی نیز ایجاد شود ولی مسری نیست. افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند روزاسه، سبوره، دارندگان پوست چرب، شوره سر یا مبتلایان به خشکی چشم بیشتر مستعد ابتلا به بلفاریت هستند.


علایم بلفاریت
چشم,بلفاریت

بلفاریت به دو شکل رخ می دهد: بلفاریت قدامی و بلفاریت خلفی. در بلفاریت قدامی قسمت جلویی و خارجی پلک که محل اتصال مژه هاست درگیر می شود. دو علت شایع بلفاریت قدامی، عفونت های میکروبی و سبوره(پوسته پوسته شدن) هستند. در بلفاریت خلفی که ناشی از مشکلات غدد چربی پلک است، قسمت داخلی پلک گرفتار می شود. دو بیماری پوستی که سبب بلفاریت خلفی می شوند عبارتند از: آکنه روزاسه و شوره سر. وجود زخم های کوچک روی پلک. اگر لبه پلک زخم شود، روی این زخم ها دلمه بسته خواهد شد. اگر این دلمه ها برداشته شود، خون ریزی رخ خواهد داد. تحریک و اذیت شدن چشم در صورتی که پوسته های لبه پلک به درون چشم بیفتند.پوسته پوسته شدن روی مژه ها و در گوشه چشم یا روی پلک وحساسیت به نور.به محض مشاهده چنین علایمی، فرد باید به چشم پزشک مراجعه کند.


درمان بلفاریت

خط اول درمان بلفاریت، حفظ بهداشت پلک است. تمیز نگه داشتن پلک ها نیز باید به واسطه شست وشوی دایم و مرتب مژه ها با شامپو بچه باشد تا لبه های پلک و شوره ها و پوسته ریزی ها تمیز شود. شامپو زدن به چشم در این افراد باید مدام انجام شود نه برای چند روز، چرا که این افراد زمینه این بیماری را دارند و در صورت رعایت نکردن این اقدامات ممکن است بلفاریت عود کند. کمپرس گرم سبب شل شدن پوسته های روی چشم می شود و به این ترتیب هنگام تمیز کردن پلک این پوسته ها راحت تر جدا می شوند.
 

بیشتر بدانید : علت التهاب چشم و درمان آن

بیشتر بدانید : 10 نکته ای که چشم پزشک شما می داند

بیشتر بدانید : شکل و رنگ چشم ها چه چیزی در مورد سلامت شما می گویند؟


گرد آوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com