هشدارهای سلامتی ! این علائم یعنی مراقب خود نیستید
 هر بیماری نشانه خاص خود را دارد و با این علائم شناخته می شود، اما گاهی علیرغم وجود بیماری دچار نشانه های آزار دهنده ای می شویم که نشان می دهد به مراقبت بیشتر احتیاج داریم، در ادامه به آنها اشاره می شود

 نشانه هایی که می گویند از خود مراقبت نمی کنید

وقتی بعد از معاینات پزشکی متوجه می شویم بیماری جدی داریم، خود را مجبور می کنیم سبک زندگی را تغییر دهیم و زندگی سالم تری داشته باشیم.بدن ما قبل از آن که بیماری به مرحله جدی برسد، نشانه های هشدار دهنده ای را درباره به خطر افتادن سلامتی ما بروز می دهد.

در این مطلب به نشانه هایی می پردازیم که ثابت می کند آن چنان که باید از خودتان مراقبت نمی‌کنید.


ذهن مه آلود

شاید تجربه این موضوع را داشته باشید که با وجود خواب کافی و مناسب شبانه، با احساس گیجی از خواب بیدار شوید یا وقتی از خانه بیرون می روید یکی از وسایل تان را جا بگذارید. فراموشکاری تان را به حساب بالا رفتن سن نگذارید. این حالت که در اصطلاح به آن ذهن مه آلود گفته می شود، می تواند نشانه مشکل جدی مانند نبود تعادل هورمونی باشد که به مشکلات شناختی منجرمی شود.


مشکل جدی تر خانم ها

در زنان، خطاهای ذهنی ممکن است از علایم اختلالات تیروئیدی باشد. در این صورت یک آزمایش جامع خون بدهید تا تمامی هورمون ها و نشانگرهای زیستی شما بررسی شود.علاوه بر این، یک آزمایش کامل تیروئید هم می تواند با بررسی هورمون ها و آنتی بادی تیروئید علت ریشه‌ای مه آلود بودن ذهن تان را شناسایی کند.


اضطراب شدید

اضطراب مداوم به سلامتی ما صدمه می زند. وقتی سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس نامتعادل باشد یا ناگهان بالا برود، می تواند موجب بدخلقی، اضطراب، افسردگی یا تضعیف عملکرد شناختی شود. تمامی این موارد به کم شدن میل جنسی و خود باوری در فرد منجر می شود. همچنین بالا بودن سطح کورتیزول می تواند موجب افزایش چربی و التهاب بدن شود، مسئله ای که به کم شدن اعتماد به نفس، ناامیدی، کم شدن انرژی و تضعیف سلامت عمومی می انجامد. بهبود رژیم غذایی یکی از قدم هایی است که می‌توانید برای کنترل سطح هورمون کورتیزول در بدن خود بردارید.


خواب آلودگی مداوم

علاوه بر رژیم غذایی سالم و ورزش، خواب مناسب شبانه هم از اجزای کلیدی سلامتی شماست. بنابراین اگر همیشه احساس خواب آلودگی می کنید یا هرگز یک خواب مناسب شبانه ندارید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است دچار وقفه تنفسی در خواب باشید که بر اثر آن مجرای تنفسی مسدود و چرخه خواب مختل می شود. این مسئله می تواند ناشی از فشار خون بالا، اضافه وزن یا بیماری قلبی باشد. علاوه بر این، خواب برای ساعت زیستی بدن ضروری است. با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش می توانید به علت اختلالات خواب خود پی ببرید.


انقباض ناگهانی عضلات پا
گرفتگی عضله پا

گرفتگی های متعدد عضلات می تواند نشان دهنده کم بودن منیزیم در بدن باشد. این مسئله با گذشت زمان مشکلات جدی برای سلامتی شما به وجود  می‌آورد. پایین بودن منیزیم خطر بروز آریتمی قلبی (غیر طبیعی بودن ضربان قلب) را در پی دارد که می تواند موجب ایست قلبی یا مرگ ناگهانی شود. بنابراین مواد غذایی حاوی منیزیم مثل بادام، دانه کدو حلوایی و موز را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر نیاز به میزان بیشتری از این ماده داشته باشید، پزشک برای شما مکمل دارویی تجویز خواهد کرد.


سوزن سوزن شدن دست و پا

اگر دست ها و پاهایتان مدام سوزن سوزن می شود، ممکن است کمبود ویتامین B12 داشته باشید. اگر این کمبود رفع نشود، منجر به کم خونی و در موارد شدید آن، باعث بیماری های عصبی خواهد شد. برای آن که این ویتامین را به میزان کافی دریافت کنید، تخم مرغ و لبنیات مصرف کنید. افراد گیاه خوار هم می توانند از طریق مکمل های دارویی این ویتامین را دریافت کنند.


خشکی شدید پوست

اگر بخش هایی از پوست تان به شدت خشک، خارش دار و پوسته پوسته شده است، می‌تواند نشان دهنده آن باشد که رژیم غذایی شما چربی کمی دارد و دچار کمبود اسیدهای چرب هستید.


احساس خستگی همیشگی

اگر همیشه بعد از ظهرها احساس خستگی می کنید، احتمالا غذایی که برای ناهار می‌خورید مناسب نیست و باعث می شود بسیار قبل تر از زمان شام، انرژی خود را از دست بدهید.

 با مصرف غذاهای کربوهیدرات دار مثل پیتزا، ساندویچ یا دیگر غذاهای نانی، قند خون دچار افزایش ناگهانی می شود اما بعد از چند ساعت کاهش پیدا می کند. افت قند خون یا به اصطلاح هیپوگلیسیمی، باعث خواب آلودگی و احساس خستگی می شود


بیشتر بدانید : نکات مهم سلامتی از کمبود ویتامین D گرفته تا هورمون های غیر مجاز

بیشتر بدانید : نکاتی ساده ولی طلایی برای سلامت کبد

بیشتر بدانید : پنج عادت مهم برای سلامتی پوست


گرد آوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com